وام 25 میلیونی خودرو زیر چرخ‌های سودجویی

19 آبان 1394 ساعت 11:11

یک روزنامه حامی دولت در یادداشتی از شرایط وام جدید خودرو انتقاد کرده است:‌ سرانجام وام 25 میلیونی خودرو به مرحله اجرا رسید. وامی که قرار بود حلال مشکلات تولیدکنندگان داخلی باشد، به نفع خودروسازان چینی تغییر مسیر داد.


به گزارش "حافظ نیوز"، این روزنامه حامی دولت در یادداشتی از شرایط وام جدید خودرو انتقاد کرده است:‌ سرانجام وام 25 میلیونی خودرو به مرحله اجرا رسید. وامی که قرار بود حلال مشکلات تولیدکنندگان داخلی باشد، به نفع خودروسازان چینی تغییر مسیر داد.

با این حال از خیر نفع تولیدکنندگان گذشتیم و گفتیم لا اقل حق انتخاب مصرف کنندگان که بیشتر می شود. گفتیم که با این وام 25 میلیونی برخی از خانوارهای شهری می‌توانند خودروهای مورد نظر خود را خریداری کنند. گفتیم 7 سال زمان مناسبی برای بازپرداخت این وام است و اقساط 496 هزارتومانی به اقشار متوسط جامعه فرصت خودرودار شدن را می داد.

اما افسوس که بانک مرکزی و وزارت صنعت به قول خود وفا نکردند و زیر حرفشان زدند. بانک مرکزی و وزارت صنعت کمتر از یک هفته پیش گفته بودند که اقساط این وام 7 ساله خواهد بود. اما صحبت های مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خیلی زود پایه های این اطلاعیه رسمی دو نهاد مهم دولتی را لرزاند. صادقی گفته بود که اقساط این وام 4 تا 7 سال است و سقف تعیین اقساط را در اختیار تولیدکنندگان و خریداران قرار داد.

با تمام این اوصاف، دو خودروساز بزرگ کشور آب پاکی را روی دست خریداران ریختند. آن ها در اطلاعیه های خود اعلام کردند که مشتریان بین تسهیلات 1 سال تا 4 سال مختار هستند! این موضوع یعنی خداحافظی با  تسهیلات 7 ساله. حالا که تسهیلات 4 ساله شده است، مشتریان باید ماهانه 708هزار تومان قسط پرداخت کنند.

اما خودروسازان وطنی به این تسهیلات 4 ساله هم رحم نکردند و با قراردادن شرط چک های 3 ماهه، بر سود این تسهیلات افزودند. یعنی اگر اقساط را به صورت ماهیانه  240 هزار تومان پرداخت می کردید، ارزان تر در می آمد از زمانی که این اقساط را به صورت 3 ماه یک بار بپردازید.

با تمام این اوصاف بازهم این سوال بی پاسخ می ماند که نفع خودروسازی داخلی چیست که کل کشور بازیچه دست آن هاست؟ آیا باید باز هم این صنعت را دردانه نگه داشت و منافع کل کشور را در گروی منافع آن ها دید؟آیا صنعت اشتغال زای دیگری در کشور نیست و هزار و یک سوال بی‌پاسخ دیگر.

خراسان


کد مطلب: 11854

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11854/وام-25-میلیونی-خودرو-زیر-چرخ-های-سودجویی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir