۰
plusresetminus
گزارشی از اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم؛

تولید ادبیات جدید در ادبیات انقلابی یک ضرورت است/ ادبیات مظلومانه جای خودش را به ادبیات مقتدرانه نداده است/ جنبش دانشجویی باید مراقب دو خطر «آرمانگرایی تخیلی» در داخل و «واقع‌گرایی ذلیلانه» در مقابل هراس بیرون باشد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۸
داریوش ارجمند گفت: سردار شهید همدانی، یکی از مولدین فرهنگ کیفیتی است؛ فرهنگ کیفیتی در کربلا و در قالب 72 نفر مقابل چند صدهزار نفر نشان داده شد.
جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم
جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم
به گزارش "حافظ نیوز"، سیدنظام الدین موسوی، مدیر عامل خبرگزاری فارس در مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم در ابتدای سخنانش در خصوص شخصیت سردار شهید همدانی گفت: بعضی اسطوره را پدیده ای دور از حقیقت می پندارند اما ملت ما هم تاریخ دارد و هم اسطوره چیزی که بسیاری از ملت ها آن را ندارند یکی از آن اسطوره ها سردار شهید همدانی است که در طول مدت آشنایی ام با ایشان دو تصویر در ذهنم به خوبی ثبت شده است یکی مربوط به سال 88 و اوج فتنه آن می شود در زمانی که خیلی ها در گودال فتنه لغزیدند این مرد بزرگ فرمانده سپاه محمد رسول الله بود و با تمام توانش در مقابل فتنه گران ایستادگی کرد.
 
وی ادامه داد: در گیر و دار فتنه 88 بودیم که دیدم تلفن سردار زنگ خورد و او را خیلی برآشفته کرد آن لحظه فکر کردم قضیه مربوط به اتفاقات روزهای 88 است اما وقتی مسئله را جویا شدم فهمیدم مادری بچه اش را گم کرده است و سخت خواستار پیگیری پیدا شدن فرزندش است و سردار در اوج آن مسائل نگران کننده و دغدغه های سخت آن روز نگران آن مادر و فرزند گمشده اش بود.
 
سردار همدانی بی شک حبیب سپاه انقلاب اسلامی بود
 
موسوی دومین تصویر ثبت شده از شهید سردار همدانی را در ذهنش این گونه بیان کرد که سال 91 هنگامی که برای افتتاح دفتر خبرگزاری فارس به سوریه رفته بودیم تقریبا یک هفته ای در سفارت آنجا اقامت داشتیم وقتی که رسیدیم آثار گلوله ها در روی یخچال و پنجره ها نمایان بود به طوری که حتی شب ها جرات نمی کردیم لامپ ها را روشن کنیم روزی سردار همدانی را در مدت اقامت مان در سوریه دیدم و از اینکه ایشان عین کوه استوار بود تعجب کرده بودم ما ترسیده بودیم اما سردار گفت ما پیروزیم بی شک معتقدم که ایشان حبیب سپاه انقلاب اسلامی بود و در مسیر مجاهدتش در مقابل کج سلیقگی های داخل نیز ایستاد.
 
مدیر عامل خبرگزاری فارس در خصوص نشریات دانشجویی نیز گفت: نشریات دانشجویی از دو کلمه نشریه و دانشجو تشکیل شده است که از نظر من همزاد هم هستند از مشروطه به بعد نشریات شکل گرفتند و بعد از این نیز جنبش دانشجویی بنا نهاده شد البته جالب است که بسیاری از کسانی که بنیاد این دو کلمه را نهادند امروز تئوریزیسین رضاخائن و پسرش هستند و درصدد زدودن مقاومت ملت ایران و تغییر در نگرش و گرایش این ملت برآمده اند اما روح آرمانگرای دانشجویی ما حاضر نشد این فضا به صورت حاکم شکل بگیرد.
 
بعضی از کسانی که بنیاد نشریات دانشجویی را نهادند امروز تئوریزیسین رضاخان و پسرش شدند
 
وی با اشاره به اینکه کلید جنبش دانشجویی با کشته شدن سه دانشجو دانشگاه تهران جلوی پای نیکسون زده شد تصریح کرد: روز دانشجو به حرمت خون آن سه نفر شکل گرفت و حال که از عمر جنبش دانشجویی حدود 60 سال می گذرد باید این را بدانید که بنیاد آن با مرگ بر آمریکا تاسیس شد و نمادش 13 آبان 58 شد.
 
موسوی خطاب به دانشجویان گفت: جنبش دانشجویی باید مراقب دو خطر باشد که دشمن از آن دو خطر دارد علم می سازد یک آرمانگرایی تخیلی در داخل و دو واقع گرایی ذلیلانه در مقابل هراس بیرون شما دانشجویان باید به این دو خطر آگاه باشید و این را از خود بپرسید که چرا هر چه به ما تحمیل می کنند را باید بپذیریم باید از کسانی که می خواهند در مقابل هراس دشمن ذلیلانه واقع گرایی کنیم پرسید چه طور شمایی که در داخل حاضر نیستید به قیود داخلی کشور خود پایبند باشید می توانید بگویید باید نظم جهانی را پذیرفت؟ عده ای به دنبال تزریق و القای این مفاهیم به ذهن های مردم ما هستند.
 
مدیر عامل خبرگزاری فارس در پایان سخنان خود افزود: طی سال های 76 تا 84 دشمن به گونه ای در تشکل های دانشجویی نفوذ پیدا کرد که یکی از تشکل های پرچم دار انقلاب بیانیه ننگین بهار بغداد را در حمایت از حمله آمریکا و عراق صادر کرد و این معنای واقعی نفوذ دشمن در کشور است. کسانی که می خواهند بفهمانند نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی بسته و کتف بسته است و هرکسی غیر از این بگوید به عنوان عنصر افراطی محسوب می شود مراقب ترفندهای دشمن باشیم و برای زدن حرف های حق خود در تریبون هایمان خجالت نکشیم.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه تولید ادبیات و گفتمان سازی یکی از کارهای مهم نشریات دانشجویی است گفت: علاوه بر نیاز ایجاد فضای گفتمان سازی در نشریات دانشجویی ما نیاز به ادبیات جدید داریم چرا که برای بیان حقایق خود محدود به یک سلسله ادبیات نیستیم و باید دائما به دنبال تولید ادبیات جدید باشیم متاسفانه امروز فقر تولید ادبیات جامعه ما را رنج می دهد و رهبری نیز از فقر این تولید بارها در سخنان شان یاد کرده اند البته در جامعه کسانی هستند که برای تولید ادبیات جدید تلاش می کنند اما صداها ضعیف است.
 
تولید ادبیات جدید در ادبیات انقلابی یک ضرورت است/ گویی بعضی عهد کرده اند با ادبیاتی مندرس حقایق را بیان کنند
 
وی ادامه داد: گویی کسانی عهد کرده اند با یک ادبیات مندرس حقایق را بیان کنند باید این را پذیرفت که بعضی از ادبیات های امروز توانایی بازگو کردن حقایق را ندارند همان طور که در برخی برنامه های تلویزیونی می بینیم سریالی به راحتی حرفی را تبدیل به تکه کلام محاوره ای مردم می کند و به نحوی آن را در ذهن ها القا می کند که وقتی مردم آن را به کار می گیرند هزاران معنا از آن می توان برداشت کرد در جامعه امروز ما تولید ادبیات جدید در ادبیات انقلابی یک ضرورت است اما در آن موفق عمل نکرده ایم که البته علتش بی ذوقی نیست بلکه بی توجهی ما است.
 
ادبیات نابجایی را در کاسه ما گذاشته اند
 
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه می توانیم حرف های اصیل خود را با ادبیاتی جدید بزنیم خاطرنشان کرد: امام و مقام معظم رهبری نیز از جمله کسانی بودند که تولیدکننده ادبیات بوده و هستند اما در مقابل افرادی را نیز در تاریخ شاهد بوده ایم که نتوانستند تیترهای ماندگاری از خود به جای بگذارند به همین خاطر است که می گویم باید اتاق فکرهایی برای تولید ادبیات جدید درست شود امروز ادبیات نا به جایی را تولید کرده اند و به نحوی آن را تبدیل به حاکمیت نموده اند که ما مجبوریم از آنها استفاده کنیم شاید بهتر است بگویم این ادبیات نابه جا را در کاسه ما گذاشته اند وقتی که می بینم گروه های کاری را تشکیل می دهند تا برای رقیب خود ادبیات تولید کنند چرا ما نباید روی این قضیه کار کنیم؟
 
به ما گفتند ارزشی هستیم اما هیچ گاه نپرسیدیم که نقطه مقابل این ارزش را چه چیزی قرار می دهند؟
 
حجت الاسلام علیرضا پناهیان با طرح این سوال که آیا تا به حال از خود پرسیده اید کلمه ارزش ها را از کجا به ما یاد می دهند تصریح کرد: ما فقط شنیدیم گفتند عناصر ارزشی، نیروهای ارزشی، گفتمان و آرمان های ارزشی ما هم شنیدیم و گفتیم ارزش؟ خیال کردیم آن همان چیزی است که می خواهیم اما به این نیندیشیم که کسی که به ما می گوید شما ارزشی هستید نقطه مقابل آن ارزش را چه چیزی قرار می دهد؟ مشخص است که ارزشی بودن ما را در مقابل واقع بینی خودش قرار می دهد نه در مقابل غیرارزش ها.
 
وی در ادامه تصریح کرد: ادبیات مظلومانه جای خودش را به ادبیات مقتدرانه نداده است چرا هنوز عده ای برای رفتن به کربلا می گویند آقاجان آرزو دارم به پابوسی حرم تان بیایم یا اینکه دعا کنید حسرت رفتن به کربلا به دلم نماند باید برای این عده بگویم که امام حسین علیه السلام و زیارت ایشان آرزو ندارد پول که باشد می شود رفت راه بسته نشده است که این گونه با ادبیات مظلومانه رفتن را تلقی کنند هم اکنون شرایطی است که باید بگوییم امام حسین من حرمت را رها نمی کنم و حرمت را جهانی خواهم کرد. چرا عده ای می خواهند همه عالم را با منطق خودشان بزنند از حق نباید مظلومانه دفاع کرد بلکه باید مقتدرانه پشت آن ایستاد مطمئن باشید که در ادبیات مظلومانه نشاطی وجود نخواهد داشت.
 
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: نباید اجازه دهید ادبیاتی را به ما تحمیل کنند درست مثل کلمه اصولگرا و اصلاح طلب که هیچ گاه از خود نپرسیدیم ریشه این کلمات از کجا آمد؟ کلمه اصولگرا از بنیادگرا به معنی خشک مغز گرفته شد گویی به تو فحش داده باشند و تو آن فحش را تر و تمیز کرده و به خودت بگویی. این نوع ادبیات باعث قشربندی سیاسی و دو قطبی شدن جامعه می شود شمایی که دانشجو هستید باید این فضای دروغین را به هم بزنید و جرات متفاوت حرف زدن را داشته باشید چرا که فرصتش را دارید. شمای دانشجو آن قدر حریت دارید که علیه چیزهایی که صادقانه نیست برخیزید و درصدد تغییر آنها برآیید.
 
برای زدن و یا دفاع کردن از کسی از این لفظ (اصولگرایی یا اصلاح طلبی) استفاده نکنید
 
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: به گونه ای از گفتمان اصولگرایی و اصلاح طلبی حرف می زنند که انگار واقعا چنین چیزی وجود داشته است این گفتمان یک گفتمان دروغین است و برای اثبات آن نباید دست از تاریخ معاصر انقلاب بردارید باید جلوی جریانی که گفتمان الکی می سازد را گرفت و حقایق را نشان داد عده ای در جامعه قصد دارند با برچسب زدن فضا را مبهم و تاریک کنند و با انگ اینکه فلانی اصولگراست یا اصلاح طلب فضا را به نفع خودشان تغییر دهند. اما من امروز تنها یک چیز را به شما سفارش می کنم و آن هم این است که برای زدن کسی و یا دفاع کردن از آن از این لفظ (اصولگرایی و اصلاح طلبی استفاده نکنید).
 
وی در پایان سخنان خود گفت: ما باید به سمت غیرتکراری حرف زدن برویم و وقتی فضا را برای ایجاد ادبیات جدید باز کنیم قطعا ابعاد جدید آن نمایان خواهد شد. ما درست لب اقیانوس بزرگی ایستاده ایم که مملو از حقایق ناب قرآن کریم و روایات اهل بیت است نیاز زمانه ما این است که از این اقیانوس بزرگ این مفاهیم را بیرون کشیده و با آنها ادبیات جدید تولید کنیم و وقتی شما بنا داشته باشید جدید حرف بزنید آن حقایق را خواهید دید.

وهب همدانی پسر شهید سردار همدانی در ادامه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم، در خصوص شخصیت پدر خود گفت: آن چیزی که از زندگی پدرم فهمیدم این بود که کیفیت زندگی مهم است نه کمیت آن؛ پدر من در تمام زندگی اش اعتقاد داشت امید را نباید از دست داد، تا حدی که نصف بیشتر وصیت نامه اش را شکر می کند. وصیت نامه ای که هر کس می خواندش سراسر آن را امید می بیند.
 
وی ادامه داد: پدرم در وصیت نامه خود خدا را شکر می کند که در عصر امام خمینی زندگی کرده است و در شرایطی نفس کشیده است که هشت سال دفاع مقدس را همراه محبوبین خدا و هم کلام آن ها در جبهه های جنگ بوده است.
 
همدانی با اشاره به اینکه زمانی که پدرش برای کمک به جبهه مقاومت به سوریه رفته است بسیاری از دولتمردان ما و دولتمردان سوریه از همه چیز ناامید شده بودند، خاطر نشان کرد: آن ها فکر می کردند کار سوریه تمام شده است اما پدر من امید خود را از دست نداد و همه شاهد بودید که بعد از چند سال ورق برگشت. ما در اوضاع سوریه روزهایی را شاهد بودیم که دشمن در چند صد متری حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) نفوذ کرده بود، اما امروز آن ها به دوردست ترین نقاط سوریه رسیده اند.
 
وی خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: نسل جوان باید بداند که خیلی ها می خواهند این امید را از ما بگیرند. چرا که وقتی با امید زندگی کنید، هر کار غیرممکنی را می شود ممکن ساخت. خودتان را در چارچوب های بی معنی محصور نکنید و بدانید که وظیفه سنگینی بر دوش شما است.
 
پسر شهید همدانی در پایان سخنان خود اظهار داشت: شهادت یک اتفاق نیست که فکر کنید با رخ دادنش کسی به مقام شهادت می رسد. خاطرم هست زمانی که پدرم زنده بود چند جوان به دیدار ایشان آمدند و خواستند پدرم دعا کند که به شهادت برسند. پدرم به آن ها گفت شهادت هدف نیست هدف این است که در مسیر شهادت زندگی کنید و بدانید که اگر شما در این مسیر باشید حتما عنایت خدا شامل حال شما خواهد شد. پدرم در وصیت نامه خود معامله ای نیز کرده است که هر کس در این دنیا برای من یک روز نماز و روزه به جا بیاورد آن دنیا اگر به من اجازه داده شود برایش جبران خواهم کرد.

در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم از خانواده سردار شهید همدانی با حضور داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون، ابوالقاسم طالبی کارگردان و جمعی از مسئولان اتحادیه ها و تشکل های دانشجویی و جامعه دانشگاهی تقدیر به عمل آمد.
 
همچنین سیدحمیدرضا برقعی، شاعر آئینی معاصر کشور نیز به خواندن ابیاتی در وصف امام علی علیه السلام پرداخت و پس از آن گروه موسیقی نبض نیز قطعاتی را اجرا کردند.
 
داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم پلاک های آویزان شده به عکس سردار همدانی را بوسید و پس از آن سخنانش را خطاب به دانشجویان این گونه آغاز کرد که زمانی که در روزنامه خراسان سردبیر صفحه دانشجویی اش بودم کار مطبوعاتی خیلی سخت بود اما امروز بستر برای شما فراهم تر است اگر دوست دارید وجدان بسیج و دانشگاه باشید باید بدانید که مطبوعات وجدان هر جامعه است.
 
وی در خصوص اینکه اختتامیه این جشنواره در ماهی چون ماه محرم برگزار شده است تصریح کرد: در خصوص ماه محرم تنها به جمله ای از علی شریعتی اکتفا می کنم که گفت آنها که رفتند کار حسینی کردند و آنها که ماندند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی اند. دنیای ما امروز دنیای کمیت ها شده است و آدم ها به سبب کمیت هایشان مورد تکریم قرار می گیرند یعنی هر کسی حساب بانکی اش بیشتر باشد ماشین لوکس تر و زمین بیشتری داشته باشد محترم تر است اما فرهنگ دینی و سرزمین ما فرهنگ کمیتی نیست بلکه ما صاحب فرهنگی کیفیتی هستیم.
 
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به عکس سردار شهید همدانی گفت: یکی از مولدین این فرهنگ کیفیتی همین جاست و عکسش را می بینید فرهنگ کیفیتی در کربلا و در قالب 72 نفر مقابل چند صدهزار نفر نشان داده شد پس دانشجوی ما باید بداند منظور از کیفیت در فرهنگ یعنی چه.
 
ارجمند ادامه داد: اما الان دوره کمیت هاست ولی خوشبختانه فرهنگ دینی ایرانی ما از این نگاه مستثنی است برای اثبات حرف من به حکیم طوس، حافظ، ناصرخسرو و ادبیات مان مراجعه کنید.
 
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جهان امروز دچار فرم زدگی شده است به طوری که شاید غرب به خودی خود مشکلی نداشته باشد اما چیزی که معضل است غرب زدگی است و این فرم زدگی بلای جان جوان های ما شده است به همین خاطر است که از شما می خواهم به عنوان وجدان جامعه اگر زمانی جامعه نتوانست چیزی را فریاد بزند شما فریادش بزنید.
 
در ادامه این مراسم پس از تقدیر از پسر سردار شهید همدانی ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون پشت تریبون رفت و تنها به این جمله اکتفا کرد که هدیه ای در کره خاکی نیست که بتوان به این خانواده داد تنها به این جمله اکتفا می کنم که ما هم جزو مقاومتیم و ما را هم به عنوان مقاومت بپذیریم.
 
همچنین داوود گودرزی، مدیر کل سازمان بسیج دانشجویی نیز به پشت تریبون رفت و خطاب به دانشجویان گفت: اولویت کاری شما در نشریات دانشجویی حاکم کردن فضای نشاط سیاسی در دانشگاه است. ایجاد فضایی چند صدایی که باید به معنای واقعی در دانشگاه ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: شما به عنوان کسانی که در نشریات دانشجویی قلم می زنید عناصر مهمی به حساب می آیید به همین خاطر باید فضای نقدی که چند سالی می شود به آن بها داده نشده است را دوباره رونق بخشید.
 
مدیر کل سازمان بسیج دانشجویی در پایان سخنانش و تاکید بر رونق فضای نقد خاطرنشان کرد: حواس تان باشد که در کنار آزاداندیشی و مباحثه در دانشگاه قانون و مقدسات را رعایت کنید و سعه صدر داشته باشید با حفظ این شرایط هیچ حد و مرزی برای بحث و گفتگو نخواهید داشت و از شما خواهش می کنم عقلانیت و امیدبخشی را در جهت کار خود داشته باشید.
دانشجو
کد مطلب : ۱۱۸۸۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما