۰
plusresetminus
گزارشی از پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور؛

تقدیم بیش از 1200 شهید از عشایر فارس در راه انقلاب/ تبلور ولایتمداری، سلحشوری و استبدادستیزی در جامعه عشایری

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۸
در پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشوریل، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، آذربایجان شرقی، بوشهر و فارس و دیگر جامعه عشایری ایران حضور داشتند که شاعران برگزیده این مراسم به شعرخوانی پرداختند.
شب شعر عاشورایی
شب شعر عاشورایی
به گزارش "حافظ نیوز"، در پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشوریل، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، آذربایجان شرقی، بوشهر و فارس و دیگر جامعه عشایری ایران حضور داشتند که شاعران برگزیده این مراسم به شعرخوانی پرداختند.

امین‌الله قربانی، دبیر پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور در این مراسم گفت: جامعه ولایت‌مدار عشایر جنوب کشور تماماً شیعه علوی معتقد و از بهترین مدافعان و محافظان اسلام، ولایت و کشور بوده و هستند و سابقه‌ای بسیار درخشان و غرورآفرین دارند که استعمار انگلیسی هیگاه ضربات و صدمات وارده از آن‌ها را فراموش نخواهد کرد.

وی افزود: برگزاری این شب‌های شعر و استقبال شایسته از آن، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی عشایر را به نمایش می‌گذارد که تاکنون مغفول مانده بود.

دبیر پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور بیان داشت: تاکنون 230 شاعر محب اهل بیت عشایر جنوب کشور شناسایی و مجموعاً 530 اثر با ارزش از جمله شعر، دوبیتی و دل‌نوشته‌های خاص عاشورایی برای بانک اطلاعاتی شب‌ شعرهای عاشورایی عشایر جمع‌آوری شده است که لازم است متولیان ذیربط برای چاپ و تکثیر این آثار مساعدت لازم را داشته باشند.

قربانی با بیان اینکه عشایر استان فارس بیش از یک هزار و 200 شهید را در راه انقلاب تقدیم کرده است، گفت: دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز با تقدیم 92 شهید انقلاب یک استثناست ولی از این ارزش بی‌نظیر، کم‌ترین بهره‌برداری معنوی و فرهنگی نشده است.

به گفته وی، استان فارس قطب عشایری کشور بوده و با توجه به قدرت و تأثیرگذاری تمدن و فرهنگ عشایر جنوب در کل کشور می‌توان از این فرصت در سطح عشایر کشور بهره جست.

 حجت‌الاسلام حسین کاشی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران نیز گفت: فاخرترین رسالتی که شعرا و هنرمندان دارند این است که احساسات و عواطف پاک و ریشه‌دار آن‌ها در معرفت و عشق و محبت به خاندان اهل بیت(ع) دارد لذا می‌توانند معارف و شعائر امام حسین(ع) را در قالب شعر و با استفاده از ابزار هنر منتقل کنند.

وی اظهار کرد: از زمانی که مسئله هنر به نهضت عاشورا پیوند خورد، یکی از مهم‌ترین خروجی آن ترویج فرهنگ عاشورا و ماندگاری نهضت امام حسین(ع) است و از سوی دیگر از وقتی که شاعران و هنرمندان ما اشعار خود را با عاشورا پیوند زدند یک ادبیات غنی، کهن و ارزشمندی را به عنوان یک افتخار در جامعه شیعی به وجود آوردند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران گفت: زندگی جامعه عشایری ما عموماً و عشایر جنوب کشور خصوصاً بر اساس ولایت‌مداری، محبت و عشق به اهل بیت(ع) و تبعیت از آن‌هاست و از سوی دیگر روحیه استبدادستیزی، سلحشوری و حضور در عرصه‌های شهادت نیز در این جامعه تبلور یافته است و مصداق آن همین دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز است که 92 شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

حجت‌الاسلام  کاشی گفت: توجه به مسئله غدیر، مهدویت و تبیین فرهنگ انتظار از جمله مواردی است که باید شاعران آیینی عشایری ما به آن توجه داشته باشند.
کد مطلب : ۱۱۸۸۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما