۰
plusresetminus

آمار 5درصدی دیابت در استان فارس

تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۲
مسئول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: حدود 5 درصد جمعیت استان فارس مبتلا به دیابت هستند.
آمار 5درصدی دیابت در استان فارس
به گزارش حافظ نیوز، حسام‌الدین نبوی‌زاده ظهر امروز در همایش زندگی با دیابت اظهار کرد: گفته می‌شود چهار تا پنج درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند که اگر پیش‌دیابتی‌ها را نیز به این تعداد بیفزاییم به حدود هشت درصد خواهد رسید.

وی افزود: آمار 400 میلیون نفری که برای شمار مبتلایان به دیابت در دنیا مطرح می‌شود، می‌تواند جمعیت یک قاره را پوشش دهد.

این مسئول با بیان اینکه وراثت و محیط زندگی در ابتلا به دیابت نقش دارد، یادآور شد: در چند سال اخیر اگرچه ژن مردم تغییری نکرده است، اما سبک زندگی آنان عوض‌ شده و به همین دلیل بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت شیوع یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های واگیری مانند آبله، سرخک و فلج اطفال را می‌توان با واکسن ریشه‌کن کرد، اما بیماری‌های غیرواگیری مانند سرطان و دیابت با کنترل سبک زندگی قابل‌ پیشگیری است.

نبوی‌زاده همچنین تناول غذاهای آماده معروف به فست‌ فود و کم‌تحرکی را یکی از عوامل مهم ابتلا به دیابت دانست و تصریح کرد: باید پیش از ابتلا به دیابت سبک زندگی را تغییر دهیم تا از فردی عادی به بیمار دیابتی تبدیل نشویم.

یک متخصص داخلی و عضو هیئت‌ امنای انجمن پژوهشی و آموزشی دیابت فارس نیز در سخنانی ضمن تشریح تاریخچه بیماری دیابت گفت: نخستین‌بار در سال 1552 پیش از میلاد مسیح یکی از پزشکان فرعون سوم روی کاغذ پاپیروسی که از آن دوران بر جای مانده نشانه‌هایی از ابتلای یک بیمار دیابتی را ثبت کرده است.

مجید کامگار یادآور شد: در سال 1920 دو دانشمند کانادایی به‌ نام‌های کانتینگ و بست با تزریق شیره لوزالمعده یک سگ به کودکی در حال مرگ، انسولین را که در مهار بیماری دیابت نقش دارد، کشف کردند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیشتر دیابتی‌ها از بیماری خود مطلع نیستند، تصریح کرد: انجمن دیابت استان فارس 28 سال پیش به‌ منظور پژوهش و آموزش افراد دیابتی بنیان گذاشته شد.
کد مطلب : ۱۱۹۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما