۰
plusresetminus

تاثیر تذکر لسانی در جلوگیری از نفوذ دشمن

تاریخ انتشارجمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
تاثیر تذکر لسانی در جلوگیری از نفوذ دشمن
به گزارش حافظ نیوز کامبیز قهرمانی، دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر جمعیت هلال احمر استان فارس طی یادداشتی نوشت:

چندی پیش مقام معظم رهبری در دیدار جمع کثیری از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به خطر نفوذ دشمن در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی، نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمنان را خطرناک تر از نفوذ اقتصادی و امنیتی دانستند و یکی از راه های این نفوذ را ایجاد خلل در باورها اعلام کردند.

در همین خصوص، نکاتی چند قابل اشاره است:

1 – امروزه با توجه به رشد فکری و آگاهی عمومی ملت های جهان، نفوذ و سلطه بیگانگان از راه تهاجم و لشکر کشی های نظامی یا به تعبیر دیگر «جنگ سخت» به آسانی امکان پذیر نیست و هزینه های زیادی را در بر دارد. در همین راستا، سلطه جویان و قدرت های استکباری با تغییر روش نفوذ خود به «جنگ نرم»، فرهنگ بومی و ملی و اعتقادات دینی را آماج سیاست های نفوذ قرار داده و برای تضعیف باورها و فرهنگ عمومی کشورهای هدف، برنامه ریزی و سیاستگذاری می کنند.

این برنامه ها و سیاست ها موارد مختلف و متنوعی همچون تبلیغ مذاهب دیگر و فرقه های ضاله، ترویج مظاهر تکنولوژی، گسترش فرهنگ اباحه گری و روحیه بی تفاوتی، تولید برنامه های به ظاهر جذاب ماهواره ای و ... را شامل می شود. هر چند، نفوذ در فرهنگ و انسجام درونی یک ملت، اولویت اصلی دشمنان در اهداف سلطه جویانه است، اما نفوذ سیاسی و رخنه در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی یک کشور، حرکت نفوذی دشمن را شتاب بخشیده و به آن اثر و عمق بیشتری می بخشد. بدون شک ایجاد خطا در محاسبات مسئولان و برنامه ریزان و اثرگذاری منفی بر روی اراده و تفکر انقلابی مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی، دشمنان را در رسیدن به اهداف شوم خود یاری می کند.

2 – مهمترین تسهیل گر نقشه های دشمن در نفوذ فرهنگی و سیاسی به ایران اسلامی، تغییر و تضعیف باورها از طریق ایجاد خلل در روح دینی و ملی و نهادینه نمودن روحیه بی تفاوتی و بی مسئولیتی است. این روحیه بی تفاوتی زمانی پدید خواهد آمد که مشاهده ویرانی های نظری، عملی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و ... کوچکترین احساس درد و مسئولیت پذیری را در آحاد مختلف جامعه ایجاد نکند و در نتیجه برای اصلاح و آبادی آن نیز تلاشیصورت نگیرد.

در مقام تشابه، بدن انسان را در نظر بگیرید. کوچکترین خلل در عملکرد یک عضو، سیستم ایمنی بدن را به حالت هشدار در می آورد و تمامی اعضاء را به واکنش وا می دارد و هرگاه این سیستم ایمنی و اعلام هشدار دچار نقص شود، ناقوس مرگ به صدا در می آید. در سطحی وسیع تر، بی تفاوتی افراد یک جامعه به گفتارها و رفتارهای ناصحیح و سر در لاک شخصی فرو بردن، ثمره ای جز مرگ تدریجی اجتماع و تضعیف آهسته و پیوسته روح ملی ندارد و دشمن را در پیاده سازی اهداف خود کمک می کند.

3 – اگر بپذیریم که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه واجب، اثرگذارترین، شیرین ترین و ماندگارترین نوع تعامل اجتماعی است، در این میان نقش تذکر لسانی در احیای روحیه مسئولیت پذیری جمعی و تلاش برای ساختن جامعه ای آباد و مصون از نفوذ فرهنگی و سیاسی دشمن، امری بی بدیل خواهد بود. تذکر لسانی مهمترین نقش در اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اسلامی دارد و امر به معروف و نهی از منکر نیز به نوبه خود ضامن بقای سایر ارکان، احکام و دستورات دین مبین اسلام است. در جایگاه نتیجه منطقی، در سایه بقای ارکان، احکام و دستورات دینی است که نقشه های نفوذ دشمن نقش بر آب خواهد شد و ترفندهای آنها در حوزه های سیاست و فرهنگ، ناکام می ماند.

4 – مخاطب تذکر لسانی و به بیان دیگر طرف امر به معروف و نهی از منکر فقط طبقه عامه مردم نیستند؛ در سطحی مهمتر، مسئولان نیز باید ضمن تعهد به این فریضتین، خود را مشمول تذکر لسانی مردم به عنوان ولی نعمت انقلاب بدانند. به فرموده مقام معظم رهبری در سخنرانی 19/4/1379: «حتی اگر در سطوح بالا هم هستند، شما باید به او امر کنید؛ نه اینکه از او خواهش کنید؛ باید بگویید: آقا! نکن؛ این کار یا این حرف درست نیست.

امر و نهی باید با حالت استعلاء باشد. روح و مدل امر به معروف، مدل امر و نهی است؛ مدل خواهش و تقاضا و تضرع نیست. نمی شود گفت که خواهش می کنم شما این اشتباه را نکنید. طرف، هر کسی هست – حالا بنده که طلبه حقیری هستم – از بنده مهم تر هم باشد، او هم مخاطب امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد.»

5 – تذکر لسانی از باب یادآوری و تذکری که مومنان را سود می بخشد، آحاد جامعه اعم از عموم مردم و مسئولان را از لغزشگاه ها مصون می دارد. محل طمع و فرصت دشمن برای نفوذ فرهنگی و سیاسی، همین لغزشگاه­ها است. لغزشگاه هایی که ائمه هدی(ع) و بزرگان دین از آن به ذات اقدس خداوند پناه برده و می برند.

هر کس به فراخور جایگاه و امیال نفسانی خویش، محل طمع و نفوذ دشمنان واقع می شود و تذکر لسانی تاثیری معجزه آسا و شگفت آور در مصونیت جامعه از این لغزشگاه ها و در نتیجه مصونیت از فروغلتیدن در دام نفوذ دشمنان دارد.

 

سخن پایانی: دشمن آنگاه در رسیدن به اهداف نفوذ و براندازانه خود نسبت به نظام اسلامی امیدوار و طماع می شود که اقشار مختلف جامعه نسبت به آرمان ها و اهداف متعالی خود بی تفاوت ظاهر شوند. ترویج فرهنگ «تذکر لسانی» مهمترین حربه در خنثی سازی این نقشه دشمن و نشان دادن عزم استوار ملی برای پاسداری از فرهنگ دینی و بومی است.
کد مطلب : ۱۲۰۰۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما