۰
plusresetminus

تب پرداخت وام خودرو فرو نشست/ سکته بازار خودرو بعد از اتمام وام 25 میلیونی

تاریخ انتشاريکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
تب پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو فرو نشست و در این داد و ستد بالغ بر 2500 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو پرداخت شد...
وام خودرو
وام خودرو
به گزارش "حافظ نیوز"، تب پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو فرو نشست و در این داد و ستد بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو پرداخت شد...

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به رکود در بازار خودرو گفت: اعطای وام ۲۵ میلیونی هم نتوانست بازار را تکان دهد و پرداخت این وام تأثیری بر بازار خودرو نداشت. غلامحسین قاسمیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: فقط با اعطای این وام انبارهای کارخانجات خودروسازی خالی شده است. قاسمیان با اشاره به رکود موجود در بازار خودرو ادامه داد: تقاضا برای خرید خودرو همچنان پایین است و بازار در رکود کامل به سر می‌برد و حتی اعطای وام نیز نتوانست بازار را تکان دهد.

همچنین عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی بدون پرداخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودرو‌ساز و نه مردم رنگ تسهیلات 25 میلیونی را نخواهند دید. حکیمی افزود: وزارت صنعت خودروهای بی‌کیفیت انبارشده را به مردم قالب کرد، این وزارتخانه در حالی فروش110 هزار دستگاه انواع خودرو را به شیوه جدید به مردم فروخت که این شیوه از نظر علم اقتصاد کاملا غلط است، چراکه اگر قرار بر حمایت از صنعت خودروسازی بود باید خودروساز حمایت می‌شد، نه مصرف‌کننده.

وی 3000 میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو را در بحث تبادلات بانکی یک اعتبار دانست و توضیح داد: چرا وزارت صنعت تسهیلات 25 میلیون تومانی را درست بعد از تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی وضع کرد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایده پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت خرید خودرو دست در جیب مردم کرد و خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به مردم فروخت. به‌گفته وی، دولت در این طرح هیچ پولی به اقتصاد تزریق نمی‌کند بلکه از طریق پیش‌پرداخت دریافتی اقساط خودرو از جامعه پول هم جمع می‌کند.

حکیمی تسهیلات خرید خودرو را موجب افزایش کیفیت خودروهای ایرانی ندانست و افزود: وزارت صنعت با اختصاص این تسهیلات امتیاز ویژه‌ای را به خودروسازان داد در حالی که صنایع فولادسازی که مواد اولیه شرکت‌های خودرویی را تامین می‌کند نیاز شدید به منابع مالی دارد. وزارت صنعت و بانک مرکزی باید پاسخ دهند چرا تسهیلات مشابهی برای تامین مایحتاج ضروری زندگی مثل خرید یا اجاره مسکن برای زوج‌های جوان پیش‌بینی نکردند؟
مرجع : وطن امروز
کد مطلب : ۱۲۰۶۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما