۰
plusresetminus
دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در گفتگو با «حافظ نیوز»:

دفن ۱۷۰۰ تُن سیب زمینی به بهانه تنظیم بازار یک فاجعه برای استان فارس است/ مسئولان از مدل‌های نظام لیبرال سرمایه‌داری در اقتصاد و تنظیم بازار تبعیت نکنند

تاریخ انتشارسه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: پس از گذشت 36 سال از پیروزی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، این قبیل اقدامات دیگر نباید در کشور ما جایگاهی داشته باشد.
جعفر قادری
جعفر قادری
حافظ نیوز/ چندی پیش، خبر امحا و دفن 1700 تن سیب زمینی در استان فارس، در فضای مجازی به صورت گسترده پخش شد. خبری که در ابتدا باورش سخت می نمود، خیلی زود رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت تا جاییکه بهجت حقیقی، مدیر تعاون روستایی فارس با تشریح عملکرد تعاون روستایی فارس در شش ماه گذشته به خبرگزاری میزان گفت:‌ در این مدت سازمان تعاون روستایی در حوزه بازرگانی به منظور تنظیم بازار سیب زمینی، اقدام به خرید و امحای بیش از 1700 تن سیب زمینی در فارس کرده است. وی افزود: در این اقدام سازمان تعاون روستایی سیب زمینی‌های برداشت شده از شهرهای فسا و داراب را که دارای پایین‌ترین حد کیفیت بودند، از کشاورزان به قرار هر کیلو 360 تومان خریداری کرده و مجموع آن‌ها را معدوم نمود که در این اقدام 620 میلیون تومان پول بیت‌المال به منظور تنظیم بازار سیب زمینی از دست رفته است.
حال در همین رابطه، دکتر جعفر قادری اقتصاددان و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با "حافظ نیوز" ضمن انتقاد از مسئولان استان و فاجعه بار خواندن این اقدام گفت: دفن 1700 تن سیب زمینی به بهانه تنظیم بازار اقدامی کاملا اشتباه بوده و به نظر می رسد مسئولان این اقدام را منطبق با سیاست های تنظیم بازار در نظام های لیبرال سرمایه داری انجام داده اند.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از گذشت 36 سال از پیروزی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، این قبیل اقدامات دیگر نباید در کشور ما جایگاهی داشته باشد.
نماینده مردم شیراز در ادامه گفت: نابود کردن 1700 تن سیب زمینی در این شرایط که فقرا و مستضعفین در سطح جامعه و حتی استان فارس به وفور یافت می شوند با هیچیک از معیارهای انسانی و اسلامی و حتی مبانی اقتصاد اسلامی سنخیت ندارد و توجیه پذیر نیست. وی در ادامه گفت: مسئولان حتی اگر عنوان کنند که برای مصرف آن  بازار داخلی نیز نداشته اند می توانستند برای کمک به برخی از کشورهای همسایه که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، آن را رایگان صادر کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سیاست های تنظیم بازار گفت:  برای تنظیم صحیح بازار راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی وجود دارد و مسئولان می توانند با طرح آمایش محصولات کشاورزی و سازماندهی محصول و براورد منطقی از میزان عرضه و تقاضا در سطح بازار، کشت محصول را به گونه ای مدیریت کنند که مازاد چندانی نداشته باشد.
وی در انتها تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، مازاد بر نیاز مصرفی داخل محصولات کشاورزی، مترادف با افزایش صادرات و رونق صنایع تبدیلی غذایی می باشد اما در کشور و استان ما، متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نمی شود.
در انتها خاظرنشان می گردد پایگاه خبری تحلیلی "حافظ" آماده است پاسخ مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان را در این باره منتشر نماید.

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
کد مطلب : ۱۲۱۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما