شهردار و برخی مسئولان شهرداری صدرا بازداشت شدند/ پرده برداری از زمین خواری «گسترده» در حیاط خلوت شیراز!

8 آذر 1394 ساعت 11:08

اگر تا امروز تنها صحبت از «زمين‌خواري‌هاي ميلياردي و پيچيده» در صدرا بود؛ حالا پاي اختلاس چند ده ميلياردي هم به ميان آمده است.


حافظ نیوز/ «صدرا» نام شهری جدید الاحداث و جوان در 18 کیلومتری شمال غرب شیراز است که تنها 26 سال از عمر آن می گذرد. شهری که ابتدا یک شهرک اقماری وابسته به کلان شهر شیراز بود و در ادامه مستقل گردیده و عنوان شهر به خود گرفت، این روزها سر و صدای زیادی در قوه قضائیه و برخی نهادهای نظارتی دیگر به پا کرده است. گویا این شهر، به حیاط خلوت فعالیت های اقتصادی برخی جریانات تبدیل شده و چه بسا در آینده نزدیک عنوان «شهر راز» زیبنده آن باشد! اگر تا امروز تنها صحبت از «زمين‌خواري‌هاي ميلياردي و پيچيده» در صدرا بود؛ حالا پاي اختلاس چند ده ميلياردي هم به ميان آمده است.
ماجرا نيز برمي‌گردد به دو هفته پيش، وقتي خبر آمد كه تعدادي از مسوولان سابق و كنوني شهرداري صدرا بازداشت شده‌اند؛ خبري كه هيچ‌كدام از مسوولان قضايي، امنيتي و سياسي استان حاضر به تاييد يا تكذيب آن نشدند. حالا اما هادي پژوهش، معاون سياسي- امنيتي استاندار فارس خبر داده كه بازداشت مسوولان شهرداري شهر صدرا صحت دارد: «چون شنيده‌ام كه تاييد شده، تاييد مي‌كنم».
ظاهرا اين بازداشت‌ها از سوي نهادهاي امنيتي و به دليل اختلاس و ارتشاي ده‌ها ميليارد توماني مسوولان شهرداري صدرا صورت گرفته است. نام شهر 26 ساله صدرا اما قریب دو ماه پيش بود كه تيتر خبرها شد؛ وقتي حسين معصوم، مشاور وزير راه و شهرسازي در سفر يكم شهريورماه خود به شيراز گفت: زمين‌خواري‌هاي انجام شده در صدرا «بزرگ» است و «عده‌اي تحت پوشش وقف كه نهاد حقوقي تاثيرگذار است، به دنبال سوءاستفاده و تصاحب اراضي ملي بودند». معصوم با اشاره به «پيگيري‌هاي قضايي» صورت گرفته درباره اين موضوع عنوان كرد كه يك هيات قضايي پس از «بررسي‌هاي دقيق» به اين نتيجه رسيدند كه آراي پيش‌تر صادر شده «خلاف بين شرع است»؛ به همين دليل رياست قوه قضاييه تجويز اعاده دادرسي را قبول كرد و دستور توقف عمليات اجرايي موقوفه و بررسي مجدد صادر كرد.
مشاور وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه دادگاه بدوي راي سابق را بدون توجه به موارد خلاف شرع تاييد كرده است، گفت: ما مجدد اعتراض كرديم و رييس قوه قضاييه دستور رسيدگي مجدد صادر كرد. اما اين زمين‌خواري چگونه صورت گرفته است؟ به گفته معصوم، «براساس وقفنامه‌اي كه ارايه شده كه البته هيچگاه اصل وقفنامه‌اي را در هيچ مرجعي موقوفه ارايه نداده‌اند، پنج ششم موقوفه اين وقف به آقاي ابراهيم رامجردي مي‌رسد (كه در امريكا ساكن است) و يك ششم براي انتفاع خود وقف مي‌ماند و اين يعني اينكه چيزي عايد فقرا، مردم و مستمندان نمي‌شود». مشاور وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: تعريف «مزرعه باجگاه» معلوم است و اراضي احيا شده هم مشخص است، اما امروز موقوفه آن را به كل شهر جديد چند هزار هكتاري تسري داده است.
حال آنكه «محدوده شهر صدرا ١٧ هزار هكتار است كه پنج هزار آن داخل محدوده و ١٢ هزار آن در حريم است و مورد اختلاف ما با موقوفه در اكثر اين اراضي وجود دارد».
اما اين اراضي متعلق به كيست؟ در حاشيه آن ديدار مهدي خاني، مديرعامل شركت عمران شهر صدرا گفت: ما قائل به اين نيستيم كه اين اراضي متعلق به موقوفه است، بلكه اين اراضي، اراضي ملي بوده است و بعدها به اسم موقوفه تبديل شده است. اين اراضي قطعا اراضي ملي است و به نام دولت هم انتقال خواهد يافت. حسين معصوم نيز ابراز اميدواري كرد كه «با پيگيري موثر قضايي بتوانيم آن را به دولت، بيت‌المال و مردم برگردانيم».

منابع خبری: ایسنا - روزنامه اعتماد

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png


کد مطلب: 12182

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/12182/شهردار-برخی-مسئولان-شهرداری-صدرا-بازداشت-شدند-پرده-برداری-زمین-خواری-گسترده-حیاط-خلوت-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir