۰
plusresetminus
نگاهی به مهجوریت جبهه فرهنگی انقلاب در نمایشگاه کتاب شیراز؛

از عدم مجوز ارائه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب تا تحمل سرما به خاطر حفظ خط مقدم فرهنگی کشور

تاریخ انتشاريکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۶
مسئول غرفه ارائه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم همانطور که شهدای ما در سرما و گرما جبهه‌ها را ترک نمی‌کردند ما هم در اینجا سرما را تحمل کرده و خط مقدم فرهنگی کشور را به به دست کسانی نسپاریم که خوشحال باشند از اینکه ما در نمایشگاه شرکت نمی‌کنیم.
غرفه ارائه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
غرفه ارائه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
به گزارش "حافظ نیوز"، چهاردهمین نمایشگاه کتاب فارس طی روزهای 3 تا 8 آذرماه در حالی در شیراز در حال برگزاری است که برخی از غرفه‌داران این نمایشگاه راضی و برخی دیگر نیز انتقاد دارند.

این نمایشگاه در سالن‌های حافظ، ملاصدرا، سرو، بهار و نرگس برپا شده است و مکان برگزاری این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس واقع در شهرک گلستان شیراز است که دارای آب و هوای سردی به خصوص در فصل سرماست.

یکی از نکاتی که در این نمایشگاه توجه افراد به خود جلب می‌کند برپایی چند غرفه عرضه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در محوطه خارج از این 5 سالن یعنی محیط بیرونی نمایشگاه آن هم در سرماست.

ارائه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب در 5 محور

به همین دلیل به سراغ مسئول این غرفه‌ها می‌رویم و دلایل برپایی این غرفه‌ها را در این مکان جویا می‌شویم. مسعود منوچهری، مدیر مؤسسه بچه‌های کتاب شیراز مسئول غرفه عرضه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که در این زمینه گفت: در این غرفه‌ها کتاب‌هایی در حوزه‌های خانواده، ادبیات داستان، دفاع مقدس، تاریخ و فرهنگ و دین و زندگی  ارائه می‌شود.

وی افزود: در نمایشگاه کتاب امسال به خاطر اینکه ارشاد فارس با حضور ناشرانی که ما در این مجموعه از یک ماه پیش به آن‌ها نامه داده بودیم، موافقت نکرد لذا با رایزنی که با موسسه نمایشگاه‌های فارس انجام دادیم موافقت شد تا ما در این مکان غرفه‌های را بگیریم و محصولات خود را در این سرما ارائه دهیم.

منوچهری عنوان کرد: ما از یک ماه پیش به ارشاد فارس نامه‌نگاری کرده و اعلام کردیم 8 ناشر برتری که در حوزه ادبیات انقلاب و کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب کار می‌کنند قصد ندارند در نمایشگاه شرکت کنند به همین دلیل ما به نمایندگی از این‌ها در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم و تقاضای غرفه‌هایی در دو ردیف 4 تایی کردیم که آنان نیز موافقت خود را اعلام کردند و گفتند که تا هنگام نمایشگاه نامه‌های خود را به دست ما برسانید زیرا قرار بود که نامه‌ها یکی دو روز قبل از غرفه‌بندی به آن ها تحویل شود.

اعلام کردند که دیر نامه‌نگاری کرده‌ایم

وی ادامه داد: متأسفانه در روزی که ارشاد اعلام کرد که دارند غرفه‌ها را آماده می‌کنند ما هم مراجعه کردیم اما گفتند که شما دیر آمده‌اید به همین دلیل غرفه‌ای به شما اختصاص نمی‌یابد و طبیعتاً آن‌ها به دنبال بهانه می‌گشتند تا این فضا را به ما ندهند به همین دلیل همان زمان با دوستان خود تصمیم گرفتیم که یک فضای جدیدی را با رایزنی با مؤسسه نمایشگاه‌های فارس به دست آوریم که آن‌ها نیز همکاری کرده و در محوطه بیرون از سالن به ما فضایی دادند ضمن اینکه ما یک و نیم میلیون تومان نیز هزینه اجاره سازه را خودمان پرداخت کردیم.

منوچهری با بیان اینکه متأسفانه ارشاد به ما هیچ امکاناتی ارائه نداد، گفت: علی‌رغم اینکه وعده دادند که اگر قرار شد در بیرون از محوطه غرفه‌ای بزنید ما به شما امکاناتی نظیر میز و صندلی و دستگاه کارتخوان می‌دهیم اما هیچکدام  از آن‌ها را به ما اختصاص ندادند.

مدیر مؤسسه بچه‌های کتاب شیراز ابراز کرد: ما برای دریافت دستگاه کارتخوان پیگیری کردیم اما گفتند فاصله ما از درب ورودی زیاد است و امکان سخت افزاری نداریم  که به شما دستگاه کارتخوان اختصاص دهیم اما باز هم پیگیری کردیم و مؤسسه نمایشگاه‌های فارس به ما گفتند که اگر معاون فرهنگی ارشاد به آن‌ها درخواست بدهد، این مؤسسه نیز به ما امکانات خواهند داد و معاون فرهنگی ارشاد هم گفتند که ما جلسه می‌گیریم و در آنجا تصمیم می‌گیریم که آیا به شما دستگاه کارتخوان بدهیم یا خیر و این فرآیند 4 روز از یک نمایشگاه 6 روزه را به خود اختصاص داد تا اینکه روز گذشته به ما دستگاه کارتخوان را تحویل دادند.

از میزان فروش و استقبال مردم از محصولات این غرفه راضی هستیم

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا از میزان فروش محصولات خود در این نمایشگاه راضی هستید؟ گفت: البته ما راضی هستیم و مردم از آن استقبال می‌کنند چون در نمایشگاه غرفه‌های فرهنگی و انقلابی و همچنین ناشران انقلابی نسبت به سال‌های قبل خیلی کمتر شرکت کرده‌اند البته نه اینکه ما راضی هستیم که آن‌ها حضور ندارند بلکه راضی هستیم چون ما تنها مجموعه‌ای هستیم که داریم این محصولات را عرضه می‌کنیم.

منوچهری خاطرنشان کرد: ناشرانی نظیر لیلةالقدر، لب المیزان، نشر روایت فتح و بیش از 20 ناشر هستند که در این حوزه کار می‌کنند اما علاقه‌مند نیستند که در نمایشگاه‌های استانی شرکت کنند و تنها به وسیله نمایندگی آن‌ها محصولاتشان به مردم عرضه می‌شود اما متأسفانه ارشاد در سال گذشته و امسال طوری با این ناشران و نمایندگی آن‌ها برخورد کرده است که این ناشران نه خود و نه نمایندگی آن‌ها حاضر به مشارکت در نمایشگاه کتاب نیستند.

ما سرما را به خاطر حفظ خط مقدم فرهنگی کشور تحمل می‌کنیم

مسئول غرفه ارائه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: ما برای اینکه مردم از این فرصت استفاده کنند، حاضر شدیم در سردترین شرایطی که داریم این محصولات را عرضه کنیم تا مردم بتوانند استفاده کنند ضمن اینکه ما از همان اول هم می‌توانستیم بیخیال این موضوع شویم چراکه  تلاش خود را کرده بودیم اما مسئولان ارشاد موافقت نکرده بودندپس تکلیف از ما برداشته شده است اما با مشورتی که گرفتیم به این نتیجه رسیده‌ایم که همانطور که شهدای ما در سرما و گرما جبهه‌ها را ترک نمی‌کردند ما هم در اینجا سرما را تحمل کرده و خط مقدم فرهنگی کشور را به به دست کسانی نسپاریم که خوشحال باشند از اینکه ما در نمایشگاه شرکت نمی‌کنیم.

وی در ادامه به سالن یاس این غرفه اشاره کرد و گفت: در ابتدا بنا بود که در جای این سالن یک غرفه راه‌اندازی شود اما به این نتیجه رسیدیم تا علاوه بر فروش کتاب، چندین کار فرهنگی دیگری که باید ارشاد انجام می‌داد و نمی‌داد، ما در این سالن انجام دهیم.

برگزاری جلسات نقد شعر و کتاب در سالن یاس غرفه

منوچهری، برگزاری جلسات نقد شعر و کتاب در حوزه‌های ادبیات و شعر و با حضور اساتیدی چون صحرایی، نورآبادی و مرادی را از جمله برنامه‌هایی دانست که در سالن یاس این غرفه‌ها برگزار می‌شوند و گفت: همچنین هر روز با همکاری بسیج هنرمندان خوشنویسی با حضور هنرمندان متعهد در این سالن انجام می‌شود.

اجرای تعزیه با موضوع مذاکره امام حسین(ع) و عمربن سعد که ارتباطی به مذاکرات وزارت خارج با آمریکا داشت از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد و گفت: ما تمام تلاش خود را داشتیم تان مایشگاه را از فضای بی روحی که حاکم شده درآوریم و به وسیله پخش موسیقی‌های انقلابی متناسب با مناسبت‌های مختلفی نظیر هفته بسیج و همچنین پخش سخنرانی رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت روز بسیج این مهم را انجام دادیم.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه مردم تا چه حد از کتاب‌های دفاع مقدس استقبال کردند؟ گفت: مردم خوب استقبال می‌کنند البته برای آن‌ها کمی دنبال کتاب گشتن سخت است و چون حوزه دفاع مقدس، حوزه محدودی است و ناشران آن نسبت به ناشران دیگری که در حوزه‌های دیگر فعالیت می‌کنند، کمتر است به همین دلیل پیدا کردن این کتاب‌ها برای مردم کمی سخت است.

ناشران محدودی در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند

منوچهری با بیان اینکه ناشران محدودی در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند ضمن اینکه آن‌ها کتاب‌های تکراری یکدیگر را نیز چاپ نمی‌کنند، گفت: به همین دلیل اگر مردم بخواهند کل نمایشگاه را برای یک کتاب دفاع مقدس بگردند مقداری با سردرگمی مواجه هستند و اگر می‌توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که این کتاب‌ها بیشتر در اختیار مردم بود، مسلماً فروش آن‌ها بیشتر می‌شود.

مدیر مؤسسه بچه‌های کتاب شیراز اضافه کرد: ما در این نمایشگاه برخی از این کتاب‌ها را به دوستان خود در نمایشگاه دادیم که ارائه دهند اما ارشاد جلوی همین را هم گرفته است و گفته است که ناشر این کتاب‌ها در نمایشگاه غرفه دارند و شما حق عرضه آن را ندارید در حالی که خود ناشران با این مسئله مشکلی ندارند.

وی گفت: این مسئله باعث ترویج کتاب‌های دفاع مقدس می‌شود و شاید اگر مخاطبان این کتاب‌ها را در چند غرفه ببینند به سمت آن‌ها جذب شوند اما متأسفانه اجازه این کار را ندادند ضمن اینکه در حوزه دفاع مقدس ناشران متعهدی مشغول به فعالیت هستند که کارهای همدیگر را نمی‌زنند برخلاف سایر ناشرانی که حق کپی رایت را رعایت نمی‌کنند.

پاسخ معاون فرهنگی ارشاد به این اظهارات

بنا بر این گزارش، در ادامه این گزارش به سراغ بهاره شفیعی، معاون فرهنگی ارشاد فارس رفتیم تا پاسخ آنان را درباره این صحبت‌ها بشنویم که پاسخ داد: دوستان این غرفه، به عنوان کتابفروشی حضور پیدا کرده‌اند در حالی که یکی از قوانین نمایشگاه‌های کتاب این است که ناشران حضور پیدا کنند نه کتابفروشی.

وی افزود: علاوه بر این‌ها، دوستان کتاب‌هایی از ناشران متعددی ارائه می‌دادند که خود ناشر در نمایشگاه حضور دارد و طبیعتا کتاب‌هایی که ناشر آن‌ها در نمایشگاه حضور دارد، نمایندگی آن‌ها عملاً نباید در آن نمایشگاه حضور پیدا کند یعنی به عنوان مثال اگر کنگره سرداران شهید با کتاب‌های خود در نمایشگاه حضور دارد دیگر نمایندگی آن نمی‌تواند فعالیت کند مگر آنکه آن نمایندگی را مختص نمایشگاه معرفی کرده باشند.

شفیعی اضافه کرد: ما مدارک دوستان غرفه عرضه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را بررسی کردیم و مشاهده شد که نمایندگی آن‌ها مربوط به طی سال است و ربطی به نمایشگاه کتاب ندارد به همین دلیل از آن‌ها خواستیم که نمایندگی ناشران برای نمایشگاه را برای ما بیاورند اما چیزی به ما تحول ندادند، به علاوه اینکه یکی از ناشرانی که از استان فارس است به آن‌ها غرفه داده‌ایم و در سالن حافظ حضور دارد.

معاون فرهنگی ارشاد فارس خاطرنشان کرد: ما به این دوستان اعلام کرده‌ایم عناوین کتاب‌هایی که ارائه می‌کنید، ناشران رسمی آن‌ها حضور دارند و طبیعتاً نباید چنین کاری به این شکل اتفاق افتد.

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
کد مطلب : ۱۲۱۹۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما