۰
plusresetminus
تأملی بر تشکیل حزب جمعیت رهروان ولایت؛

«راست‌گرایان دیروز»؛ یک گام به چپ!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
مسلما علی لاریجانی و یارانش حق دارند در ساحت سیاست آن‌گونه که می‌پسندند طی طریق کنند؛ اما این طیف نباید فراموش کند نزدیکی به جریان موسوم به اعتدالگرا و یا اصلاح‌طلب، ناگزیر مترادف با دور شدن از جریان اصولگراست.
سید احمدرضا دستغیب
سید احمدرضا دستغیب
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی سجاد زارع - عرصه سیاست را عرصه ای سیال نامیده اند، به این جهت که ممکن است در این ساحت اشخاص و یا جریاناتی، روزی در مسیری طی طریق کنند و روزی دیگر، پشیمان از گذشته خود و یا به هر علت دیگری مسیری جدید را در این عرصه در پیش گیرند. این تغییر مسیر معمولا با روی کار آمدن دولت های جدید و رویکردهای تازه در عرصه سیاست کشور، تقویت می شود و به اوج می رسد.

احوالات این روزهای برخی سیاسیون اصولگرا نیز بر همین منوال است! سید احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی است که خود را در ابتدای آغاز فعالیتهای سیاسی اش، به عنوان یک چهره اصولگرا در سطح شیراز معرفی کرد تا جایی که از ارتباط بسیار نزدیکی با ارکان دولت احمدی نژاد به ویژه در دولت دهم نیز برخوردار شد.

وی که در انتخابات مجلس هشتم، در لیست اصولگرایان شیراز حضور داشت، در واپسین روزهای تبلیغات انتخاباتی سر از لیست جبهه اعتماد ملی نیز درآورد تا برای اولین بار در شیراز و بلکه شاید کشور، یک چهره سیاسی همزمان هم در لیست انتخاباتی اصولگرایان حضور داشته باشد و هم در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان!

البته حضور در لیست حزب اعتماد ملی برای این چهره سیاسی خوش یمن نبود و موجب انشقاق و جدایی اصولگرایان شیراز از وی گردید.

و اما نام خانوادگی پرآوازه «دستغیب»که بیش از هر چیز، برای مردم شیراز تداعی کننده یاد و خاطره امام جمعه محبوب و شهید این شهر است، مزیتی منحصر به فرد برای سید احمدرضا دستغیب و بلکه دیگر اعضای این خاندان با اصالت محسوب می شود تا بخت خود را در انتخابات های گوناگون بیازمایند و البته مردم شیراز نیز نشان داده اند همچنان به این خاندان، علاقه مند هستند چه اینکه عالم بزرگ و فقیه مبرز دیگری از خاندان دستغیب، هم اکنون با حکم رهبر فرزانه انقلاب تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) را بر عهده دارد و مورد توجه و علاقه مردم فارس می باشد.

و اما علی لاریجانی نیز یکی دیگر از چهره های شاخص جریان اصولگرا طی یک دهه اخیر در سطح کشور بوده است که حتی در برهه ای، کلیه گروه های اصولگرا برای مطرح کردن وی به عنوان گزینه واحد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اتفاق نظر داشتند.

با این حال، علی لاریجانی و یاران نزدیک به وی که احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز نیز یکی از آنهاست، طی هفته اخیر خبر از تشکیل حزبی سیاسی با عنوان جمعیت رهروان ولایت دادند.

حزبی که در ابتدای راه، گمانه زنی هایی مبنی بر احتمال ائتلافش با حامیان دولت و اصلاح طلبان معتدل شنیده می شود و گرچه علی لاریجانی در کنفرانس خبری اخیرش، نزدیکی به اصلاح طلبان را به شدت تکذیب کرد اما شواهد امر نشان می دهد جریانات سیاسی رقیب بر روی ائتلاف با آن دلبسته اند!

مسلما علی لاریجانی و یارانش همانند هر سیاستمدار مستقل دیگری حق دارند در ساحت سیاست آنگونه که می پسندند طی طریق کنند اما این طیف که یکی از نمایندگان شیراز را نیز در بین خود می بیند، نباید فراموش کند نزدیکی به جریان موسوم به اعتدالگرا و یا اصلاح طلب، ناگزیر مترادف با دور شدن از جریان اصولگراست و همچون گذشته، نمی توان حالتی را تصور کرد که چهره و یا جریانی سیاسی، در اصطلاح سیاسی همزمان هم اصولگرا باشد و هم اصلاح طلب!

در عین حال، تشکیل این حزب نوپا که هنوز سمت و سوی دقیق جهت گیری های سیاسی اش نیز قابل تشخیص نیست، بی حاشیه نبوده و طی هفته گذشته، با تکذیب و تاییدهای فراوانی همراه بوده است. خبر تشکیل این تشکل سیاسی نخستین بار از سوی ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد اعلام شد، وی به فارس، گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده کاظم جلالی به عنوان دبیرکل جمعیت انتخاب شده و اساسنامه جمعیت نیز در حال تدوین است.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، بهروز نعمتی عضو دیگر فراکسیون رهروان ولایت نسبت این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: مصاحبه آقای عبدی نکات نادرستی دارد، زیرا وی در جلسه آخر و برخی از نشست‌ها حضور نداشته است.

نعمتی درباره لیست ۳۰ نفره اعضای هیأت موسس حزب رهروان گفت: تعداد اعضای هیأت موسس مشخص نیست، زیرا برخی به‌دنبال افزایش تعداد اعضای هیأت مؤسس هستند.

در نهایت کاظم جلالی از چهره های همسو با رئیس بهارستان و رئیس فراکسیون رهروان که ریاست مرکز پژوهش های مجلس را نیز برعهده دارد ضمن رد اظهارات ایرج عبدی به تکمیل سخنان بهروز نعمتی پرداخت و پس از گذشت بیش از ۲۴ ساعت از انتشار خبر اولیه، در گفتگویی ضمن تکذیب اظهارات عبدی از اعضای فراکسیون متبوعش، گفت: ما با مشاهده این مصاحبه متعجب شدیم چرا که او از اساس در جلسات پایانی حاضر نبود و اطلاعات ناقص و فاقد معنایی را ارائه دادند.

نماینده مردم شاهرود در ادامه این مطلب، گفت: ایشان بر اساس گمانه زنی های خود نام برخی افراد را اعلام کردند که این اطلاعات دقیق نیست و این که نام بنده را به عنوان دبیرکل مطرح کردند تنها گمانه زنی خود او است.

رییس فراکسیون رهروان همچنین تأکید کرده است: هر زمان که کار تشکیل این حزب به جمع بندی برسد، از مجاری رسمی اعلام خواهد شد.


http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png


 
کد مطلب : ۱۲۲۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام؛ احتراما پس از مطالعه مقاله ی شما تنها نکته ای که به ذهن بنده متبادر گردید این بود که شخص نویسنده درک درستی از روند انتخابات ندارد. هرگز این موضوع را فراموش نکنید که جناحهای سیاسی برای تهیه ی لیست خود احتیاج به چهره های مقبولی دارند که وزن لیست و شانس افراد حاضر در لیست خود را جهت پیروزی بالا ببرند.
حال این موضوع که فردی بسیار مقبول و دیپلماتی موفق در شهر ما هست که به جرات میتوان گفت شانس موفقیت یک لیست را تا میزان قابل توجهی بالا میبرد اتفاق بسیار خوش یمنی برای جناحهای اصولگرا و اصلاح طلب است، گرچه ایشان در انتخابات نهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی ثابت کردند به صورت مستقل هم میتوان اعتماد مردم را به دست آورد و در این میان فقط لیستهای اصولگرا و اصلاح طلب متضرر شدند.
با این تفاسیر باید دید تصمیم ایشان برای شرکت در انتخابات دهمین دوره اساسا حضور در لیست جناح خاصی هست یا خیر.