۰
plusresetminus
آیت‌الله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه شیراز:

ظرفیت عظیم عاشورا و اربعین می‌تواند بشریت را به سمت فرهنگ مهدویت هدایت کند/ چرایی مسامحه پوشش شهر شیراز در ایام خاص/ عده‌ای به بهانه‌های مختلف دانشگاهیان انقلابی و نیروهای مؤمن ضدآمریکایی را به حاشیه نفرستند

تاریخ انتشارجمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۶
امام جمعه شیراز گفت: عده‌ای به بهانه‌های مختلف جنبش دانشجویی ضد استکباری ما را به دامن آمریکا نفرستند و نیروهای مؤمن ضدآمریکایی را به حاشیه نفرستند و اجازه ندهند که دانشگاه مرکز تاخت‌وتاز کسانی شود که به انقلاب و آینده و فردای این کشور علاقه‌ای نداشته باشند.
آیت الله ایمانی
آیت الله ایمانی
به گزارش "حافظ نیوز"، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های امروز نماز جمعه شیراز با اشاره به اربعین و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: مراسم اربعین اباعبدالله الحسین (ع) با حضور میلیون‌ها انسان مؤمن، شیعه و غیر شیعه، با معنویت و امنیت و آرامش کامل به پایان رسید و انجام گرفت.

وی با اشاره به نکات این راهپیمایی عظیم گفت: ظرفیت عظیم و بزرگ عاشورا و اربعین می‌تواند همه بشر را به سمت و سوی فرهنگ مهدویت هدایت کند.

به اعتقاد نماینده ولی فقیه در فارس، مسئله قیام جهانی حضرت مهدی صلوات الله و سلامه علیه یک انتظار بزرگی است که بشر از آغاز زندگی تا به امروز و از امروز تا آن زمانی که خدا مقدر کرده است، در انتظارش است, یعنی یک حادثه‌ای بزرگ و فراگیر و استثنایی و برای چنین حادثه ای مقدمه ای مثل خود این حادثه نیاز است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: قصه عاشورا و جریان عاشورا و امام حسین (ع) یک جریان بی نظیر در تاریخ بشر بوده است و در زیارت عاشورا بارها این جمله را خوانده‌ایم که مصیبتت بزرگ‌ترین مصیبت در جهان، هم در آسمان‌ها و هم در زمین است؛ یعنی حادثه ای به بزرگی حادثه کربلا اتفاق نیفتاد، نه قبل و نه بعد. این حادثه می‌تواند مقدمه قیام حضرت بقیه الله باشد، تناسب مقدمه و ذی المقدمه؛ ابا عبدالله الحسین آن حرکت را انجام داد و بعد از هزار و چند صد سال، می‌بینیم جاذبه او میلیون‌ها انسان را از 60 کشور جهان به کربلا می‌آورد و جمع کثیری از آنان با پای پیاده و برهنه این مسیر را طی می‌کنند، این ظرفیت عظیمی است، این ظرفیت مقدمه آن ظرفیت بزرگ است یعنی اصلاح جهان توسط موعود ملل و مصلح بزرگ عالم حضرت بقیه الله امام زمن روحی و ارواح العالمین له الفدا.

به گفته آیت‌الله ایمانی، با وجود سکوت رسانه‌های خبری جهان و منطقه در انعکاس و تحلیل این اجتماع عظیم انسانی و به تعبیر صحیح تر بزرگ‌ترین اجتماع بشری، یعنی در فاصله چند روز در یک سرزمین محدود چندین میلیون انسنان جمع شدند اما تحلیل‌های لازم ارائه نشد؛ اینجاست که باید رسانه‌های کشورهای ایران و عراق و کشورهای همسو در پوشش خبری و ارائه تحلیل‌های لازم بیشترین کار را در شبکه‌های اجتماعی و از طریق رسانه‌های مختلف انجام دهند و بحق باید از رسانه ملی در این ایام تشکر کرد که بخوبی مسئله اربعین را با امکاناتی که داشتند منعکس کردند تا جهانیان بفهمند حسین ابن علی بعد از چندصد سال چه جاذبه ای دارد و چگونه همه انسان‌ها را از همه مذاهب و نژادها دور هم جمع می‌کند و مراسمی با آن آرامش و امنیت و معنویت بوجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه دریان رابطه باید از دولت و ملت عراق در ارائه خدمات به زوار ابا عبدالله الحسین تقدیر و تشکر کرد، گفت: گرچه مردم عراق از سالهای بسیار قدیم تا امروز مسئله اطعام و پذیرایی به زائران اباعبدالله الحسین در رأس کارهایشان بوده اما در این شرایط و با این جمعیت و با تهدیدهای دشمن، کاری بی نظیر بود و باید از دولت و ملت عراق در این عرصه تقدیر و تشکر داشت و مسئله بعد بازگشت زائرین است که شروع شده و باید مردم ما و دولت ما نسبت به زائرین ابا عبدالله تکریم لازم را داشته باشند.
 
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: موکب‌هایی که در مرزها بوجود آمده بود ادامه پیدا کند و خدمات را ارائه دهند، مخصوصاً در زمینه حمل و نقل و حتی حمل و نقل صلواتی هم مردم و هم دولت همکاری کنند، نذر کنند، وقف کنند که این حرکت عظیم برای زائرین اباعبدالله وقتی از کربلا بر می‌گردند ما داشته باشیم، در گذشته وقتی کاروان کربلا بر می‌گشت همه مردم می‌رفتند استقبال آن‌ها و احترام می‌گذاشتند و مدت‌ها به مهمانی می‌بردند و پذیرایی می‌کردند، امروز هم این‌ها خسته با پای پیاده مسیر را طی کرده‌اند و وارد کشور می‌شوند. باید با استقبال مناسبی در مرزها از انها استقبال لازم به عمل آورده شود.

وی در ادامه با اشاره به مناسبات تشکیل شورای انقلاب فرهنگی، روز دانشجو، روز پژوهش و فناوری گفت: در دوران قاجار چهره بلندی به نام امیرکبیر دارالفنون را افتتاح کرد، در دارالفنون تحصیلات عالیه و مطالب لازم برای کشور آموزش داده می‌شد، دولت انگلیس با ترفندهایی که داشت میراز تقی خان امیر کبیر را از سر راه سیاست‌های خود برداشت و او را به شهادت رساند و به دنبال آن دارالفنون هم از آن هدف بلند منحرف شد و آن خواسته و ایده مرحوم میرزا تقی خان امیرکبیر از دارالفنون به عمل نیامد؛ انگلیس بعد از آن هم اجازه نداد آموزش عالی در کشور با هدف نجات کشور انجام گیرد بلکه آن را با هدف تربیت نیروهایی غربی و برای تأمین منافع غرب دانشگاه‌های ما در دوره رضا خان در مملکت بوجود آمد یعنی پلی برای رسیدن به غرب و ابزاری بود برای پیاده کردن ایده‌های غربی‌ها در کشور اسلامی ما بود.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: بخاطر همین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های ما تعطیل شد و به دنبال آن شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، امام دستورالعمل‌های ویژه ای درباره دانشگاه صادر نمودند و دانشگاه با الفبای جدید کار خود را آغاز کرد، گرچه از همان روزهای اول که دانشگاه در تهران و شهرستان‌های بزرگ شکل گرفت چهرهای مؤمن و خدمتگذار به کشور و مردم کشور بوجود امدند و رشد و خدمت کردند اما آن‌ها اکثریت نبودند، جمع خاصی بودن که تربیت دینی آن‌ها، آنان را خدمتگذار جامعه و مردم قرار داد. امروز هم همین است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیداری که دانشگاهیان محضر مبارکشان داشتند نکات فراوانی مطرح فرمودند از جمله اینکه دانشگاه می‌تواند سرپلی برای غرب باشد و غرب برای دانشگاه توطئه و برنامه دارد و برای نفوذ در دانشگاه برنامه دارد و تلاش می‌کند و نکته دوم اینکه آن نیروهایی که از ابتدای دانشگاه تا امروز وجود داشتند و هستند و این روزها به برکت انقلاب فراوان‌اند این‌ها به حاشیه رانده نشوند و منزوی نگردند، اجازه حضور در عرصه دانشگاه به اساتید مؤمن و مدافع انقلاب، به جوانان دانشجویی که سر در گرو انقلاب دارند، فضا برای آن‌ها فراهم شود و آن‌ها را از گردونه خدمات و فعالیت‌های دانشگاهی کنار نگذاریم به بهانه‌های مختلف. این نکته ای بود که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند و من به مناسبت روز 16 آذر روز نهضت و جنبش دانشجو که جنبش ضد استکباری بود این نکته را عرضه می‌دارم که جنبش دانشجویی ضد استکباری ما را به دامن آمریکا نفرستند و نیروهای مؤمن ضدآمریکایی را به حاشیه نفرستند و اجازه ندهند که دانشگاه مرکز تاخت و تاز کسانی شود که به انقلاب و آینده و فردای این کشور علاقه ای نداشته باشند.

امام جمعه شیراز در بخش پایانی سخنان خود در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره فرارسیدن ایام شهادت پیامبر بزرگ اسلام، امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم سلام الله گفت" برادران و خواهران کوشش کنید ایام شهادت، شعار شهادت در گوشه و کنار خیابان‌ها و مجامع عمومی ما دیده شود، من این نکته را بارها عرض کرده‌ام ما مجالس روضه و عزاداری و سینه زنی و عرض ادب به ساحت اهل بیت داریم اما آنچه لازم است و مهم است در کنار این‌ها این است که چهره شهر در ایام عزا، عزادار باشد؛ چهره خیابان‌ها و کوچه‌ها و محله‌ها عزادار باشد، یعنی هر کس از راه می‌رسد بفهمد که این مجموعه عزادار است؛ لا اقل در روز شهادت، تعطیلی را انسان همه جا ببیندف آثار و علائم عزا را همه جا مشاهده کند، ما در این کارها ضعیف عمل می‌کنیم.
 
 آیت‌الله ایمانی گفت: به جد می گویم نسبت به شهرهای بزرگ دیگر و کلان شهرهای ایران، شیراز در پوشش شهر در ایام خاص مسامحه می‌کند، حالا این مسامحه از طرف چه کسانی است؟ مجامع امور صنفی هستند؟ مسئولین‌اند؟ خود مردم‌اند؟ کسبه و مغازه دارانند؟ هرچه هست پوشش شهر مناسب نیست باید این را اصلاح کنیم و دقت لازم را داشته باشیم.
 
نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به همزمانی این ایام با هفته وقف نیز گفت: هفته وقف از 27 ماه صفر شروع می‌شود، وقف سنتی است همزاد انسان یعنی از زمانی که انسان زندگی اجتماعی را داشته با محتوای وقف آشنا بوده همه پیامبران اهل وقف بودند، در اسلام پیامبر بزرگ اسلام، پیشوایان دینی و بزرگان ما تلاش می‌کردند یک رتبه وقف از خود بجا بگذارند والان که مراجع بزرگ تقلید اجازه وقف جمعی را داده‌اند و فضای آن‌هم فراهم‌شده امیدوارم در عرصه‌های مختلف این وقف را مدنظر قرار دهید به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی، پژوهشی، رشد و بالندگی و علوم آزمایشگاهی و علوم قرآنی ما در اینجاها وقف کم داریم که باید جامعه ما بیشتر با این مسئله آشنایی داشته باشد.

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png

 
کد مطلب : ۱۲۲۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما