۰
plusresetminus
دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس:

عمق رکود اقتصادی بیشتر از این است که با بسته‌های پیشنهادی حل شود

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید بپذیریم که عمق رکود بسیار عمیق‌تر از این است که با بسته‌های پیشنهادی یا مشوق‌های محدود بتوان آن را حل کرد.
دکتر جعفر قادری
دکتر جعفر قادری
به گزارش "حافظ نیوز" دكتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید بپذیریم که عمق رکود بسیار عمیق‌تر از این است که با بسته‌های پیشنهادی یا مشوق‌های محدود بتوان آن را حل کرد. اموری که انجام شده است گرچه قابل قبول است ولی کافی نیست.
وی افزود: این مسئله نیازمند عملیات گسترد‌ه‌تر و سیاست‌های پولی، مالی و تجاری و عرصه وسیع‌تری است تا بتوان این مشکل را حل کرد.
عضو فراکسیون ضد رکود مجلس شورای  اسلامی همچنین تصریح کرد: ممکن است بحث این باشد که منابع اگر در جهت ایجاد اشتغال به کار گرفته می‌شد بهتر بود (گرچه منابع به کار گرفته شده در جهت ایجاد اشتغال بود) و بگویند این منابع جهت ایجاد  سرمایه ثابت بود هولی مشکل اصلی ما ایجاد سرمایه ثابت نیست بلکه در بسیاری از حوزه‌ها سرمایه ثابت کافی انجام شده است.
دكتر قادری در همین رابطه اضافه کرد:  طرح‌های پیشنهادی دولت می‌ تواند تنها سرمایه و گردش را تامین کند اما با این مقادیر محدود نمی‌توان مشکل سرمایه در گردش تولیدی را حل کرد و نیاز است که شیوه‌ها و روش‌های دیگری هم به کار گرفته شود.
«اکنون تفاوت میان هزینه جمع‌آوری منابع و تسهیلاتی که به مردم پرداخت می‌شود تفاوت بسیاری وجود دارد که تولید کنندگان برای تامین منابع مالی هزینه‌های بسیاری را پرداخت می‌کنند و این ناشی از مشکلاتی است که در سیستم بانکی ما وجود دارد.»
وی با اشاره به اینکه واحدهای غیر موجود پولی و مالی که در بازار وجود دارند منابع کلانی را برای جمع‌آوری نقدینگی پرداخت می‌کنند، گفت: این واحدها منابع را با هزینه بالایی به شکل تسهیلات و سرمایه‌‌گذاری مورد استفاده قرار می‌دهند و این سبب شده که سیستم بانکی دارای مجوز نتواند با این موسسات غیرقانونی رقابت کند بنابراین می‌بینیم که هزینه تامین منابع مالی بسیار بالا است.
عضو فراکسیون ضدرکود مجلس با تاکید بر اینکه باید فکری به حال این وضعیت نامناسب اقتصادی شده و تلاش شود که واحدهای موسسات پولی و مالی و غیرمجاز تحت کنترل بانک مرکزی درآیند، عنوان کرد: بانک مرکزی با توجه به تورم 15 درصدی که اعلام کرد دلیلی ندارد که هزینه تسهیلات مبلغی که برای تسهیلات پرداخت می‌شود را بالای 30 درصد کند. باید این مشکل توسط بانک مرکزی حل شود و اجازه ندهد که بخش تولید ما به خاطر دسترسی به نقدینگی مشکل داشته باشد.
دكتر قادری راه‌اندازی و فروش اقساطی از سایر شیوه‌هایی که در بازار سرمایه و پول می‌تواند برای تامین سرمایه در گردش موثر باشد را از جمله مواردی برشمرد که دولت باید به آن توجه کند.
نماینده شیراز در مجلس در خاتمه تاکید کرد: در بسیاری از حوزه‌ها ظرفیت‌های بلااستفاده زیادی وجود دارد که نیاز به گردش دارند. دولت باید سراغ روش‌هایی که هزینه‌های تمام شده را برای تولید کننده کم کرده و سرمایه در گردش را کم می‌کند رفته و تحرکی در بازار و اقتصاد به وجود آورد.
منبع: فارس
کد مطلب : ۱۲۳۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما