۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از 131 مین جلسه شورای شهر شیراز؛

لزوم توجه بیشتر به مبحث عابرین پیاده در ترافیک شهری/ انجام اقدامات پیشگیری جهت جلوگیری از آلودگی هوا

تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۳
عضو شورای شهر شیراز به آلودگی هوای چند کلان شهر و تعطیلی آنها اشاره و بیان کرد: اگر اقدامات لازم برای پیشگیری انجام نشود، شیراز هم به سرنوشت کلان‌شهرهای آلوده دچار می‌شود.
ترافیک و الودگی
ترافیک و الودگی
به گزارش "حافظ نیوز"، حسین نعمتی، رئیس شورای استان فارس در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر شیراز بیان داشت: هشت هزار منتخب مردم در شوراهای استان می‌توانند فارس را در مسیر توسعه فرهنگی و اجتماعی قرار دهند.

وی افزود: امید داریم با کمک شوراهای فارس بتوانیم مصوباتی را در دولت و مجلس طرح کنیم تا برای مردم نتایج مثبت داشته باشد چراکه زندگی باعزت برای مردم که توأم با آرامش و راحت باشد زمانی محقق می‌شود که در کنار یکدیگر زیست مسالمت‌آمیز داشته و آرامش خود را در آرامش دیگران بیابیم.

رئیس شورای استان فارس تصریح کرد: گسترش فرهنگ کار، قناعت، سبک زندگی ایرانی-اسلامی اصیل، خودداری از ریخت‌وپاش، بحث حجاب و فرهنگ شهرسازی و معماری از جمله مواردی است که شورای استان ارتقای آن را در دستور کار خود قرار داده است.

نعمتی گفت: تجلی ارزش‌ها و سمبل‌های شهری باید ‌به‌گونه‌ای باشد که ظاهر شهرهای ما تجلی‌بخش نظام دینی باشد.

رضا محمدیان نیز به آلودگی هوای چند کلان شهر و تعطیلی آنها اشاره و بیان کرد: اگر اقدامات لازم برای پیشگیری انجام نشود، شیراز هم به سرنوشت کلان‌شهرهای آلوده دچار می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز افزود: عدم زیر بار رفتن شرکت‌های خودروساز که خودرو را دو سه برابر قیمت منطقه‌ای دست مردم می‌دهند و در عین‌حال که از رانت پشتیبانی برخی وزارتخانه‌ها استفاده کرده و آن را به یک‌سوم قیمت در کشورهای همسایه می‌فروشند در داخل به هیچ تعهدی پایبند نیستند باعث شده مشکلات بسیاری برای کلان‌شهرها و مدیریت شهری آن‌ها ایجاد شود.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم بر خودروهای جدیدی که در شهر شیراز پلاک‌گذاری می‌شود عوارض سنگین خدمات بسته شود تا حداقل هزینه آلودگی که ایجاد می‌کنند بازگردد.

 احمدرضا نقیب‌زاده نیز توسعه سطح معابر ساخته شده در شهرهای بزرگ و بیشتر شدن تعداد خودروها در این شهرها را سبب افزایش تقاضای تردد و ایجاد محدودیت برای عابرین پیاده دانست.

وی ادامه داد: این روند به گونه ای است که درصد بالای آسیب دیدگان سوانح ترافیکی از عابرین پیاده نشان دهنده لزوم توجه بیشتر به مبحث عابرین پیاده در ترافیک شهری است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا گفت: کم توجهی به ضعف تجهیزات تسهیلات و امکانات ایمنی عابر ین پیاده از جمله مسائلی است که در روند توسعه شهری با آن در شهر شیراز روبرو هستیم، افزایش تعداد پلهای عابر پیاده و گذر گاه‌های زیرزمینی عابر پیاده از اقداماتی است که شهرداری باید توجه بیشتری به آن داشته باشد و با مشارکت بخش خصوصی ایمنی عبور عرضی شهروندان در معابر شهری را فراهم کند.

نقیب‌زاده ادامه داد: درحال حاضر میانگین فوت‌های اتفاق افتاده در سوانح ترافیکی از عابرین پیاده در کشور حدود 35 درصد است اما آمار 55 درصدی فوت‌های شهر شیراز به تعداد 84 نفر از ابتدای سال تاکنون از یک وضعیت بحرانی در شهر شیراز حکایت دارد که لزوم توجه بیشتر به ایمنی عابرین پیاده را تبیین می‌کند.

وی بیان کرد: احداث 20 زیرگذر از مصوبات شورا است که تاکنون هیچ اقدامی در خصوص آن‌ها انجام نشده است. از طرفی دیگر شهرداری می‌بایست به تکلیف شورا در جهت اجرای طرح‌های ترافیکی عبور ایمن عابرین پیاده در موقعیت احداث تقاطهای غیر همسطح که به تصویب شورا رسیده همزمان با بهره برداری از آن‌ها برای استفاده شهروندان فراهم نماید.

این عضو شورا، اشغال پیاده روها به عنوان فضاهای کارگاهی در حین احداث ساخت و سازهای شهری در کنار خیابان‌ها را یکی از عوامل ضایع کردن حقوق عمومی شهروندان بدلیل محدودیت حرکت در فضای امن و یکی از عوامل کاهش ایمنی در شهر شیراز دانست؛ همچنین با بیان نمونه‌هایی از این قبیل و اعتراض دائمی مردم یادآور شد که با توجه به اینکه رفع سد معابر از وظایف اصلی شهرداری است باید با اهمیت دادن  به این موضوع موانع ایمنی در معابر را جمع آوری کند.

نقیب‌زاده خواستار شد:  شهرداری باید ضمن رفع عوامل کاهش ایمنی حرکت عابرین پیاده در معابر شهری طرح مطالعات ویژه ای را برای افزایش ایمنی از طریق احداث پل‌های هوایی عابر پیاده، گذرگاه‌های زیززمینی و دیگر تجهیزات و تسهیلات و امکانات بکار بگیرد به نحویکه شاهد کاهش قابل توجه حوادث عابرین پیاده در سالهای آینده باشیم.

سعید سیف نیز با تبریک شب یلدا بیان کرد: تقویت محتوای دینی و معنوی این سنت‌ها می‌تواند جامعه را در برابر رسوم وارداتی بیگانگان مقاوم سازد ضمن آن‌که این آیین‌های زیبا قابلیت جهانی‌شدن را دارند و به‌طورقطع انسان‌های زیبا اندیش از مفاهیم متعالی سنت‌های ایرانی استقبال می‌کنند.

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
کد مطلب : ۱۲۴۲۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما