۰
plusresetminus

یک برکناری عجیب در حوزه اقتصاد اسلامی!

تاریخ انتشارشنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰
هفته گذشته مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، به محلی نامناسب انتقال یافت و رئیس این مرکز نیز طی یک نامه برکنار شد. این در حالی است که صمصامی رئیس مرکز از نامه برکناریش بی اطلاع است و از اختصاص بودجه اقتصاد اسلامی در جای دیگر خبر می دهد.
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از جهان، مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی یکی از مهمترین مراکز پژوهشی پیرامون اقتصاد اسلامی به شمار می رود. سایت این مجموعه با حدود نیم میلیون بازدید کننده تخصصی، و گنجینه بی نظیر کتابخانه و اسناد این مرکز با گردآوری ۴۰۰۰ منبع تخصصی در زمینه اقتصاد اسلامی، در سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی از مهمترین مجموعه های مرجع اسناد تحقیقاتی پیرامون اقتصاد اسلامی است.

بررسی ها نشان از نکته ای کم سابقه در نامه برکناری رئیس مرکز دارد که مشخص می کند، حسین صمصامی از برکناری خود بی اطلاع بوده است. در این نامه «بدون تاریخ» خطاب به مسئول سابق این مرکز آمده است «در پی مذاکرات .... با جنابعالی و توافق به عمل آمده برای ادامه فعالیت مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی، برخلاف انتظار از اجرای توافقات دوجانبه امتناع ورزیدید. نظر به اعلام عدم آمادگی جنابعالی برای ادامه همکاری و با توجه به اتمام دوره سرپرستی آن مرکز، از اقدامات و تلاشهای شما در مدت تصدی سمت مذکور تقدیر و تشکر می شود.»

برای روشن شدن موضوع روز چهارشنبه طی تماسی نظر حسین صمصامی، اقتصاددان و رئیس سابق این مرکز را جویا شدیم. وی در این باره اظهار داشت «تا این لحظه چنین نامه ای که می فرمایید به دست بنده نرسیده، و در کارتابل موجود نیست.»

وی ادامه داد «اینجانب هرگز با هیچ مقامی در خصوص انتقال مرکز به مکان محدود و نامناسب توافقی انجام نداده ام؛ و این موضوع که به ایشان رسیده کذب محض است».

استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در مورد آنچه در نامه به عنوان «اعلام عدم آمادگی برای ادامه همکاری» یاد شده، افزود «بنده به هیچ عنوان اعلام عدم آمادگی و یا استعفا نکرده ام؛ بلکه بارها گفته ام که با اعمال محدودیتهای شدید صورت گرفته، مرکز مطالعات اقتصاد اسلامی قادر به انجام مأموریتش نخواهد بود. حقیقت این است که بنده همواره در مورد بی مهری مسئولین دانشگاه و اعمال محدودیتهای شدید اعتراض داشته ام؛ که گویا آقایان این را به استعفا و عدم آمادگی تعبیر می کنند؛ در صورتی که به هیچ وجه چنین چیزی نبوده است.»

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در خصوص مصادیق این بی مهری ادامه داد: «ما در سال ۹۱، ۳ میلیارد تومان بودجه جذب کردیم، که به حساب دانشگاه واریز شده است؛ اما دانشگاه علی رغم دهها مورد پیگیری مرکز، و برخلاف توافق به عمل آمده، طی سه سال گذشته تنها ۲۰۰ میلیون تومان از این مبلغ را به مرکز تحقیقات اختصاص داده و مابقی این بودجه در جای دیگر هزینه شده است؛ اگر آقایان خواهان انجام کار پژوهشی پیرامون اقتصاد اسلامی بوده اند، این نوع عملکردها چه توجیهی می تواند داشته باشد؟»

وی با تأکید بر اینکه «فضای مرکز نیز به مکانی بسیار محدود و نامناسب انتقال پیدا کرده؛ که جوابگوی فعالیت این مرکز نیست.» ادامه داد: «مکاتبات و اسناد متعددی وجود دارد که نشان می دهد آقایان، نسبت به مطالعات اقتصاد اسلامی بی مهری شدیدی داشته اند.»

بر اساس این گزارش، پژوهش درباره اقتصاد اسلامی؛ تحقیق و ارائه مقالات متعدد پیرامون تدوین طرح اجرایی اقتصاد مقاومتی؛ تشکیل کتابخانه جامع اقتصاد اسلامی؛ ترجمه کتابها، مقالات و اسناد تولید شده در جهان اسلام در مقوله اقتصاد اسلامی و برگزاری جلسات هم اندیشی در حوزه اقتصاد اسلامی از فعالیتهای این مرکز پژوهشی به شمار می رفت. این مرکز کانون گردهمایی اقتصاددانان مطرح کشور بود، که تاکنون در زمینه اقتصاد اسلامی پژوهشها و خروجیهای قابل توجهی نیز ارائه کرده اند.
کد مطلب : ۱۲۴۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما