بودجه 95 این هفته به مجلس می‌رسد

5 دی 1394 ساعت 21:40

عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد دولت بودجه 95 را این هفته به مجلس می‌دهد اما احتمالاً ارائه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس با تأخیر انجام خواهد شد.


محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در نشستی خبری درباره علت تأخیر دولت در ارائه لوایح بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه به مجلس اعلام کرده بود که دولت قصد دارد این ۲ لایحه را همزمان تقدیم مجلس شورای اسلامی کند، به همین دلیل ارائه بودجه ۹۵ که طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌بایست حداکثر تا ۱۵ آذرماه تقدیم می‌شد، با تأخیر مواجه شده است.

البته ناگفته نماند دولت به دلیل ارائه با تأخیر بودجه ۹۵ و برنامه ششم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عذرخواهی کرده و گفته بود که این ۲ لایحه هفته اول دی ماه تقدیم پارلمان می‌شود.

مجلس شورای اسلامی این هفته روزهای یکشنبه و دوشنبه نشست علنی دارد و هفته آینده وکلای ملت برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند که بر این اساس عملاً نشست بعدی پارلمان بیستم دی‌ماه برگزار می‌شود.

خبرنگار ما از برخی منابع در مجلس درباره زمان ارائه بودجه ۹۵ و برنامه ششم کسب اطلاع کرد، گویا دولت قصد دارد بودجه ۹۵ را فردا یا پس فردا تقدیم پارلمان کند اما ارائه لایه برنامه ششم توسعه با تأخیر انجام خواهد شد.

در این شرایط احتمالاً‌ عملاً ارائه لایحه برنامه ششم به ۲۰ دی ماه به بعد موکول می‌شود.

علیرضا منادی نماینده مردم آذرشهر و اسکو عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح داد: دولت قصد دارد بودجه ۹۵ را به دلیل فوریتی که دارد و برای اینکه سال آینده دولت با مشکل دخل و خرج مواجه نشود، سریعتر تقدیم مجلس کند.

وی همچنین افزود: احتمالاً بودجه ۹۵ فردا یا پس فردا تقدیم خانه ملت می‌شود اما ممکن است لایحه برنامه ششم توسعه قدری با تأخیر به مجلس برسد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه درباره نحوه بررسی بودجه ۹۵ بدون تصویب برنامه ششم توسعه، گفت: نمایندگان کلیت برنامه ششم را می‌دانند و در جریان بررسی بودجه ۹۵ آن را رعایت می‌کنند، البته عدم بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه بررسی بودجه ۹۵ را خیلی تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

منادی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی قصد دارد ۲ کمیسیون تلفیق برای لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ تشکیل دهد تا کار رسیدگی به این ۲ لایحه هر چه سریعتر پیش رود اما یکی از گزینه‌های مهم برای بررسی بودجه ۹۵، تصویب چند دوازدهم بودجه است.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات خبرگان رهبری هفتم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود، لذا به نظر می‌رسد تصویب چنددوازدهم بودجه و ارائه تنخواهی به دولت برای گذراندن امور در فصل بهار، شاید پیشنهاد منطقی و قابل قبولی باشد، اقدامی که مجلس هشتم نیز در زمان دولت قبل چند بار انجام داد.

منبع: فارس


کد مطلب: 12487

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/12487/بودجه-95-این-هفته-مجلس-می-رسد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir