۰
plusresetminus
آسیب شناسی انتخابات - قسمت اول

نامزدی 728 نفر در فارس و 284 نفر در شیراز برای تصدی کرسی های سبز بهارستان نشانه چیست؟/ بلوغ سیاسی، افزایش نخبگان یا ...

تاریخ انتشاريکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳
طبیعتا افزایش چشمگیر نامزدهای عرصه انتخابات ناگزیر مترادف با افزایش چشمگیر رد صلاحیت ها خواهد بود. بنابراین، علاوه بر امکان رقابت پذیری، مسئله فشار بر شورای نگهبان خود می تواند آغازگر فتنه ای دیگر باشد.
متقاضیان نام نویسی در انتخابات
متقاضیان نام نویسی در انتخابات
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی نام نویسی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که در این دوره، رشد چشمگیر نامزدهای حضور در عرصه انتخابات گمانه زنی ها و تحلیل های فراوانی را در این باره به وجود آورده است.
در استان فارس، 728 نفر برای تصدی 18 کرسی بهارستان ثبت نام کرده اند، به عبارتی برای هر کرسی نمایندگی مجلس در استان فارس بیش از 40 نفر در صورتی که صلاحیت آنها به تایید شورای نگهبان برسد با یکدیگر رقابت می کنند. 
اما در شیراز داستان انتخابات رنگ و بوی دیگری دارد! ثبت نام 284 نفر برای تصدی 4 کرسی سبز بهارستان نشان می دهد در شیراز، برای هر صندلی نمایندگی بیش از 70 نفر با یکدیگر رقابت می کنند!
این آمار که به صورت کلی در دیگر استانها و کلانشهرهای کشور نیز تکرار شده است، بیش از دو برابر ثبت نام نامزدهای انتخاباتی برای انتخابات مجلس نهم به شمار می رود.

اما به راستی رشد فزاینده نامزدهای حضور در انتخابات مجلس نشانه چیست؟

طی روزهای گذشته، تحلیلگران و رسانه ها از منظرهای گوناگونی به این مسئله پرداخته اند.
به باور عده ای، توسعه انسانی کشور از طریق چرخش نخبگان در ادوار مختلف سیاسی کشور باعث تربیت تجربی و علمی افراد زیادی شده است که امروز با همان پشتوانه تجربی- مدیریتی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شده اند و مدعی حل معضلات و مشکلات کشور در عرصه قانون‌گذاری هستند و امروز وارد میدان شده‌اند.
در سوی دیگر نیز برخی معتقدند قطعی نبودن سازماندهی‌های گروهی در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان و امید افراد به قرار گرفتن در کانون‌ها و لیست های اصلی از دیگر دلایل ثبت‌نام‌هاست.
اما نگاهی به ترکیب ثبت نام کنندگان در عرصه انتخابات، نتایج دیگری نیز به همراه خواهد داشت چرا که بخش اعظمی از ثبت نام های این دوره، متعلق به جریان سیاسی موسوم به اصلاح طلب و اعتدالگراست.
بر اساس یک استراتژی تعریف شده در جبهه اصلاحات، چند لایه به میدان آمدن با هدف تلاش برای عبور حداقلی نیروها از فیلتر شورای نگهبان، سبب می شود ظرفیت کافی برای رقابت و ورود به مجلس شورای اسلامی حتی برای افراط گرایان این جریان نیز وجود داشته باشد. 
علاوه بر این، طبیعتا افزایش چشمگیر نامزدهای عرصه انتخابات ناگزیر مترادف با افزایش چشمگیر رد صلاحیت ها خواهد بود. بنابراین، علاوه بر امکان رقابت پذیری، مسئله فشار بر شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظارتی که خود می تواند آغازگر فتنه ای دیگر و حتی تشکیک در سلامت انتخابات باشد نیز از دیگر اهداف این رویکرد تامل برانگیز است.
برای قوت یافتن این نظر، تنها کافیست نیم نگاهی به برخی چهره های شاخص جریان اصلاح طلب در شیراز، فارس و کشور بیاندازیم و دریابیم تنها علت ثبت نام افرادی این چنین که در کارنامه خود، حتی سابقه زندان بر اثر فتنه انگیزی در سال 88 را نیز دارند، تنها با هدف فشار بر شورای نگهبان صورت می گیرد چرا که رد صلاحیت آنها، قطعی به نظر می رسد.
گرچه اظهار نظر قطعی در باره رویکردهای جریان سیاسی اصلاح طلب پیش و پس از انتخابات کمی زود به نظر می رسد، اما بر اساس شواهد و قرائن قطعی، تئوری فشار بر حاکمیت برای تایید صلاحیت افراط گرایان و تشکیک در سلامت انتخابات دو راهبرد اصلی جریان فتنه برای انتخابات اسفندماه است.

ادامه دارد...

 
کد مطلب : ۱۲۵۱۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما