۰
plusresetminus
یادداشت - به قلم دکتر علی احمدی

​تقلب در انتخابات از کجا شروع می شود؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۱
هنگام ورود به ستاد انتخابات گفته می شد فقط داوطلب وارد شود. اما برخی خانوادگی و به همراه خیل همراهان وارد می شدند. برای نام نویسی داوطلبان می باید در صف ایستاده و با شماره و نوبت ثبت نام می کردند. اما از دید مجریان برخی داوطلب تر بودند...
دکتر علی احمدی
دکتر علی احمدی
حافظ نیوز/ یادداشت وارده روز جمعه بود و آخرین روز برای نام نویسی مجلس قانون گذاری و جمعیت داوطلبین در ستاد انتخابات وزارت کشور هر لحظه زیاد و زیادتر. به هر حال به طور طبیعی زمان نام نویسی طولانی خواهد شد. این زمان فرصت خوبی برای ارضای حس کنجکاوی به حساب می آمد. چرا که از گستره جغرافیایی ایران داوطلبانی حضور داشتند. ترکیب سنی و جنسی و تنوع فکری و گرایش سیاسی  وجود داشت. اما کنجکاوی من بیشتر متوجه رفتار داوطلبان و مجریان نام نویسی بود. رفتار داوطلبان با هم و مجریان با آنها در امر نام نویسی، نمادی از وضعیت و اداره کشور محسوب می شود.

برخی داوطلبان به سن قانونی نرسیده بودند. برخی اظهار می داشتند فقط برای تایید صلاحیت نام نویسی می کنند. این دسته از داوطلبان در طولانی شدن نام نویسی موثر بودند. از این دو دسته که عبور کنیم رفتار متقابل سایر داوطلبان و مجریان با هم نیز جالب توجه بود.

در فضای مجازی یک ضرب الامثل ژاپنی را خواندم که می گفت: بخاطر میخی نعلی افتاد. بخاطر نعلی، اسبی و بخاطر اسبی، سواری به زمین افتاد و بخاطر افتادن سوار، جنگی شکست خورد و بخاطر این شکست مملکتی نابود شد. همه این ها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود.

هنگام ورود به ستاد انتخابات گفته می شد فقط داوطلب وارد شود. اما برخی خانوادگی و به همراه خیل همراهان وارد می شدند. برای نام نویسی داوطلبان می باید در صف ایستاده و با شماره و نوبت ثبت نام می کردند. اما از دید مجریان برخی داوطلب تر بودند. مجریان برخی را بدون نوبت ثبت نام کرده و آنها نیز با طیب خاطر می پذیرفتند.

برخی داوطلبان نیز با شیوه ای متقلبانه واسطه پیدا می کردند که زودتر از نوبت خود ثبت نام کنند و تعداد این افراد نیز کم نبود. من فقط سه نفر را در سه نقطه ایران و با سه تیپ شخصیتی و شغلی و سه گرایش سیاسی اشاره می کنم. یکی معلم ، دیگری روحانی و سومی استاد دانشگاه و از مقامات سابق کشور. یکی اردبیلی، دیگری کهگیلویه و بویراحمد و سومی اصفهانی. یکی از جبهه پایداری، دیگری اصولگرا و سومی اصلاح طلب تند.
یکی بدون واسطه جلوتر از من و دیگری پشت سر من و دیگری دو ساعت بعد از من به ستاد انتخابات آمد و حدود یکصد شماره بعد از من بود. اولی و دومی با همان شیوه ای که گفته شد حدود سه ساعت قبل از نوبت خود ثبت نام کردند و رفتند. اما رفتار سومی از سه جهت برایم مهمتر بود. یکی اینکه از مقامات کشور بوده است واستاد دانشگاه. دوم اینکه اصلاح طلب و مدعی رعایت حقوق مردم و دیگران و سوم آنکه رقیبم در حوزه انتخابیه شیراز بود. ایشان نیز همزمان با من یعنی حدود دو ساعت قبل از نوبت قانونی خود ثبت نام کردند.

بدون تعرض به جنبه های شغلی و یا گرایش سیاسی و یا  سکونت و منطقه جغرافیایی، این رفتارها بیانگر این است که بین واقعیت و ادعاها فاصله بسیار است. ما به جای بستن نعل با میخ ، آن را با ریسمان می بندیم. 

اگر هدف خیر و خدمت است آیا می توان به شیوه های نامشروع و متقلبانه برای نیل به آن متوسل شد؟ آیا برای رسیدن به عدالت می توان روش های نا عادلانه را به کار گرفت؟ آیا برای نهادینه کردن راست می توان دروغ را پایه قرار داد؟ آیا قانونی و نظارتی که پایه آن پایمال کردن قانون  و روش متقلبانه است،  می تواند حقوق ملت را تامین کند؟ هیهات!!

آیا مملکت با این رفتارها و نمادها قابل اصلاح است؟ آیا این گونه میخ کوبی و نعل بستن ها بی تاثیر در شکست و نابودی کشور نخواهند بود؟! همین را می دانم که تخم مرغ دزد، شتردزد خواهد شد و نعلی که با ریسمان محکم شود زودتر اسب و سوار را به زمین خوهد انداخت.

نویسنده: دکتر علی احمدی نماینده سابق مردم نورآباد در مجلس شورای اسلامی
کد مطلب : ۱۲۵۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
حامد
feedback
Iran, Islamic Republic of
دکتر معین یک روزی میخواستن قانون اساسی عوض کنند و رفراندوم راه بیندازن حالا از بن شروع کردن به نو آوری
باید نشون بدن تافته جدا بافته هستند