۰
plusresetminus

ساخت سیل بند از هدررفتن آب در کازرون جلوگیری کرد

تاریخ انتشارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۲
جهانگیر طیبی رئیس اداره اجرائیات آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان فارس گفت: با اجرای طرح آبخیزداری و ساخت سیل بند در سه مرحله در شهرستان کازرون از هدر رفتن 250 میلیون متر مکعب آب سیلاب جلوگیری شد .
به گزارش حافظ نیوز به نقل از کازرون نما، مهندس جهانگیر طیبی هفته گذشته در حاشیه بازدید از طرح های آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: با اجرای طرح آبخیزی داری و احداث بندهای آبگیر در نقاط مختلف که در مسیر سیلاب قرار دارد، این امکان پیدا کردیم که بتوانیم علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب های سیلابی، کنترل رسوبات هم داشته باشیم. وی افزود: در استان فارس 854 پروژه آبخیزداری اجرا که 520 پروژه آن آبگیری شده است.
طیبی ادامه داد: با احداث این سیل بندها در سه مرحله بارندگی در سال زراعی جاری، 250 میلیون متر مکعب آب در استان فارس در پشت این سیل بندها ذخیره شده است.
این مسئول اداره کل منابع طبیعی فارس افزود: از این میزان آب ذخیره شده در پشت بندها بالای 500 میلیون متر مکعب آن به سفره های زیرزمینی تغذیه شده است.
وی افزود: اعتباراتی که امسال به اجرای طرح آبخیزداری در استان اختصاص یافته است 14 میلیارد تومان است که تاکنون 50 درصد تخصیص یافته است .
مهندس محسن ملک زاده کارشناس مسئول آبخیزداری منابع طبیعی کازرون هم گفت: باتوجه به بارندگی سیل آسا که در شهرستان کازرون رخ می دهد و باعث تخریب اراضی پایین دست می شود یکی از اهداف اجرای طرح آبخیزداری در شهرستان کازرون کنترل سیلاب و رسوبات است.
وی افزود: در سه مرحله بارندگی امسال در شهرستان کازرون درهرمرحله دو میلیون ودویست هزار متر مکعب آب در پشت این سیل بندها ذخیره شده که در مجموع در سه مرحله بیش ازشش میلیون و ششصد هزار متر مکعب آب ذخیره شده است که این میزان با نفوذ به سفرهای زیر زمینی آب بخش عمده ای از چاه های کشاورزی پایین دست را تقویت کرده است.
ملک زاده گفت: در سال های گذشته اعتبارات قابل توجهی به شهرستان کازرون در بخش آبخیزداری اختصاص داده نشد و لی در سال جاری اعتباری افزون بر هشت میلیارد ویکصد و شصت میلیون ریال اختصاص یافته است.
کارشناس مسئول آبخیزداری منابع طبیعی کازرون افزود: در شهرستان هفت طرح آبخیزداری در نقاط مختلف شهرستان کازرون داریم که مطالعات آنها تمام شده است ودر صورتی که اعتبارات مورد نیاز تامین شود در هردوره بارندگی می شود از هدر رفتن 20 میلیون متر مکعب آب جلوگیری کرد وبه سفرهای آب زیر زمینی تزریق شود.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این هفت طرح که مطالعات آب انجام گرفته افزون بر 500 میلیارد ریال است .
کد مطلب : ۱۲۷۰۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما