۰
plusresetminus
هنگامی که اولویت ها در فارس دگرگون می شوند!

باز ایستادن بیش از پیش چرخ های صنعت و اقتصاد فارس در هیاهوی سیاست زدگی!

تاریخ انتشارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۵
مصادیق متعددی وجود دارد که نشان می دهد علاوه بر یک ضعف ساختاری، اولویت ها نیز در استان فارس دچار دگرگونی شده است.
صنایع استان فارس
صنایع استان فارس
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی در حالی که کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات اسفندماه باقی مانده و مسائلی نظیر چیدمان نفرات در هیئت های نظارت بر انتخابات و میتینگ های سیاسی در دانشگاه های استان به موضوع اصلی و اولویت نخست فضای رسانه ای و سیاسی استان فارس تبدیل شده است، همچون گذشته شواهد نشان می دهد حال این روزهای اقتصاد و صنعت در فارس اصلا خوب نیست.
تعطیلی کارگاه های تولیدی در میانه جنگ اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری از جمله مسایلی است که امروزه به طور گسترده گریبانگیر استان فارس شده و به نظر می رسد در هیاهوی سیاست زدگی این روزها به فراموشی سپرده شده است.
علاوه بر شرکت ها و صنایعی چون شرکت "لعاب ایران"، کارخانجات صنعتی آزمایش مرودشت، کارخانه قدیمی و مشهور کاشی حافظ، کارخانه آی.تی آی که زمانی شهرت کشوری داشت و شرکت فنی مهندسی فارس تکاب که سالها برای خود در جنوب کشور اعتباری دست و پا کرده بود، این روزها شرکت ها و صنایع دیگری نیز نظیر "کابل سازی ایران" و "کارخانه قندسازی فسا" حال و روز خوشی ندارند و بعضا از پرداخت حقوق کارگران خود نیز باز مانده اند. کارگرانی که روزی جلوی درب کارخانه خود و روز دیگر در جلوی درب استانداری فارس دست به تحصن های بی حاصل می زنند و این روزها، حتی کمتر از گذشته وعده و وعید از سوی مسئولان می شنوند!
اما حال این روزهای کشاورزی هم که سالها به عنوان پایه اصلی اقتصاد فارس بوده اصلا خوب نیست. روزی خبر امحای محصولات کشاورزی به بهانه تنظیم بازار به گوش می رسد و روزی دیگر فلان محصول کشاورزی در بازار کمیاب شده و قیمت آن سر به فلک می گذارد!
متاسفانه طی سالهای گذشته نیز مسئولان برای توجیه امحای محصولات کشاورزی و یا نایاب شدن آن در بازار، دست به دامان توجیهات ناصوابی شده اند.
پس از انتشار خبر امحای 1700 تن سیب زمینی در فارس آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان در این باره لب به اعتراض گشود و گفت:" مسئله‌های مشابهی چون امحاء خیار و گوجه فرنگی و هنداونه نیز بوده است که زمین کشاورزی با بار درون ان شخم خورده است. متاسفانه تا به حال گوش شنوایی برای این کار ندیدم."
اما برخی مسئولین بجای رسیدگی و برخورد با خاطیان اخیرا بازهم در دفاع از این فعل حرام برآمدند.
مدیر کل دفتر بازرسی و امور حقوقی استانداری استان فارس در این باره، در گفتگو با خبر جنوب با اشاره به واکنش های انجام شده نسبت به دفن 1700 تن سیب زمینی در فارس گفته:«ماجرای دفن این سیب زمینی ها مساله ای عادی بود اما عده ای تلاش کردند با فضا سازی از آن برای حمله به دولت استفاده کنند.»
این اظهارات از سوی یک مسئول دولتی در حالی عنوان شد که در ادامه این ماجرا، حتی مراجع تقلید هم نسبت به دفن محصولات کشاورزی واکنش نشان داده و آن را خلاف شرع خواندند. و اکنون این سوال هم برای افکار عمومی هنوز مانده است که چرا پس از امحای 1700 تن سیب زمینی نه مسئولی از سمت خود استعفا داد و نه مدیری عزل شد؟!
علاوه بر این موارد، باید به موضوع حیاتی و بسیار مهم مسکن نیز اشاره کرد. مسکن یکی از نیازهای اولیه انسانها در جوامع بشری است، نیاز و آرزویی که طرح «مسکن مهر» آن را برای صدها هزار نفر در کشور تبدیل به یک واقعیت شیرین و دست یافتنی کرد. اما طرح مسکن مهر در استان فارس و شیراز نیز علیرغم پیشرفتهایی که در سالهای ابتدایی داشت، طی ماه ها و بلکه دو سال اخیر با رکود مواجه شده است.
به عنوان مثال «مسکن مهر لپویی» که بسیاری از شروندان شیرازی برای خانه دار شدن، سالها پیش در آن ثبت نام کرده اند، تنها ده درصد از ظرفیت آن به بهره برداری رسیده است و بقیه ثبت نام کنندگان در آن نیز این روزها با صبر و چشم انتظاری منتظر بهره برداری از بقیه آن هستند اما تحرک جدی از سوی نهادهای ذیربط در این باره مشاهده نمی کنند.
این مصادیق علاوه بر نشان از یک ضعف ساختاری، نشان دهنده تغییر اولیت ها در استان فارس است. این در حالی است که اگر مسئولان دولتی، اولویت های اصلی استان را شناسایی و همت خود را برای پرداختن صحیح به آنها بکار گیرند، با اقبال مناسب تری از سوی مردم نیز مواجه می شوند و اعتماد عمومی نیز بیش از گذشته، به سوی دولت و نظام اسلامی جلب خواهد شد.

نویسنده: علیرضا فقیر
 
کد مطلب : ۱۲۷۱۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما