۰
plusresetminus
گزارشی از متن و حاشیه صد و سی و ششمین جلسه علنی شورای شهر شیراز؛

حقدل: «حق رای ثمره خون شهداست؛ نباید گذاشت عده ای آن را تباه کنند»/ پاک فطرت:«امیدواریم برجام معیشت مردم را بهبود ببخشد»/ شعرا: «بیکاری و تصادفات بالا تبدیل به بِرَندهای شیراز شده است» + مصوبات شورا

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۷
صد و سی و ششمین جلسه علنی شورای شهر شیراز با حضور اعضا برگزار شد.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
به گزارش "حافظ نیوز" صد و سی و ششمین جلسه علنی شورای شهر شیراز برگزار شد.

حقدل: «حق رای ثمره خون شهداست؛ نباید گذاشت عده ای آن را تباه کنند»

در این جلسه، غلام مهدی حقدل رئیس شورا با بزرگداشت مقام شهادت و جایگاه آنها در میان مردم گفت: «شهدا امروز دوباره به میان ما آمده اند و می خواهند پیامی به ما بدهند و بگویند: ای مردم! حواستان جمع باشد ما در زمان خودمان به نیابت از شما برای حفاظت از دین خدا، ولایت و انقلاب اسلامی از جان خود گذشتیم؛ نکند خدای نکرده امروز که شما داعیه پیروی از خون و راه شهدا را دارید، لحظه ای از دفاع از این سه غافل بمانید.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهدا در شرایط حساس فعلی جامعه بازگشته اند تا به ما گوشزد کنند که:
1-    دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی همچنان باقی است و تکلیف دفاع از قطره قطره خون شهیدان در این وانفسای دنیا هنوز به دوش آنهاست تا در سنگری دیگر به این تکلیف مهم بپردازند.
2-    دفاع از حریم ولایت در این دوران شبهه ناک یکی از ضروریات حفظ نظام اسلامی است.
3-    دفاع از مظلومین و مسلمین جهان که این گونه هر روز ناجوانمردانه در سوریه، یمن،عراق، فلسطین،لبنان  و... شهید و مفقود می شوند همچنان باقی است.
4-    دفاع از اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل توطئه های رنگارنگ شرق و غرب و آمریکا و اسراییل وهابیت در تخریب اسلام اصیل بر عهده شماست.
5- و از همه مهم تر مساله انتخابات می باشد.
رئیس شورای شهر شیراز در ادامه سخنان خود گفت: «شهدا آمدند که بگویند حق رای ثمره خون ماست، مبادا امانتی که در اختیار دارید و در دستان شما سپرده شده را با ناآگاهی و اطلاعات ناکافی به تباهی بکشانید؛ همچنین به کاندیدهای خبرگان و مجلس می گویند: ای کسانیکه قصد دارید کاندید شوید اگر توانایی وصلاحیت های لازم علمی و عملی ندارید، اگر کاردانی ندارید، اگر گذشته خوبی ندارید، اگر می دانید نمی توانید کاری برای مردم و حل مشکلاتشان بکنید، اگر نام شما دولت آمریکا را خوشحال می کند، مبادا کاندید شوید، حتی اگر تایید صلاحیت شدید باید انصراف دهید و حد و قواره نظام را بشناسید. تمام قد از انقلاب و آرمان های نظام و دستاوردهای انقلاب در این سال ها دفاع کنید.»
رئیس شورای شهر شیراز در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: «گاهی ممکن است ظواهر دنیا ما را از مسیر حق و حقیقت دور کند که  باید  برای دوری از آن همواره از شهدا و امام شهدا مدد بگیریم تا در سختی ها و دشواری ها که تشخیص دوست از دشمن سخت می شود انقلاب را یاری کنند.»

پاک فطرت: «امیدواریم برجام در معیشت مردم تغییری ایجاد کند/ از آقای شفاعتیان تشکر می کنم!»

در ادامه این جلسه، سید کمال پاک فطرت دیگر عضو شورا به ایراد نطق خود پرداخت. وی در ابتدای نطق خود از ورود یکصد تن از سرو قامتان شهید در گستره ی استان فارس و استقبال خوب مردم در شهرستان های مختلف سخن گفت و بر تشییع با شکوه این پیکرهای نورانی در یکم بهمن تاکید کرد.
این عضو شورای شهر شیراز در ادامه گفت: پس از 12 سال تحریم و محدودیت های اقتصادی که به باور کارشناسان، شدیدترین تحریم اقتصادی اعمال شده در مورد یک کشور بود، با هدایت های مقام عظمای ولایت و تدابیر دولتمردان کشورمان و به ویژه سیاست بزرگمردان وزارت امور خارجه، به پایان راه خود رسید،امید است شاهد شکوفائی و رونق اقتصاد کشور و تحول در معیشت مردم با ایجاد اشتغال برای جوانان شایسته ی کشورمان باشیم.
وی با تشکر از اصحاب رسانه های گفتاری شنیدار و مکتوب اضافه نمود: فارس و شیراز پس از تهران ، بیشترین سهم را در روزنامه های روزانه داشته و کسب این افتخار مهم محقق نمیشد مگر با تلاشهای بی وقفه ی صدها نفر از افراد خدوم روزنامه های محلی ، که در صدر آن روزنامه ی وزین و پر مخاطب خبر جنوب به مدیر مسئولی به نام آقای حسین واحدی پور است ، که هر روز بخش عمده ای از مردمان فارس در گوشه گوشه ی این استان پهناور نظاره گر زحمات بی دریغ ایشان و پرسنل زحمتکش و توانمند آن می باشند. به همین میزان بایستی از تلاش های جناب آقایان محمد عسلی در روزنامه عصر مردم، حسین شفاعتیان در روزنامه نیم نگاه، سید ابوالحسن حقایقی در روزنامه سبحان، پیمان بهادری در روزنامه افسانه و مهدی آماده در روزنامه تماشا تشکر و قدردانی نمود که با تلاش شبانه روزی خود موجبات افزایش سطح آگاهی و اطلاعات مردم با فرهنگ شهر و استانمان را باعث می شوند و این نکته قابل ذکر است که این خدمات صادقانه و بی منت ، هرگز از چشم افراد فرهنگ دوست و مردم قدرشناس و ولایتمدار این شهر و دیار دور نمانده ، و انگ زدنهای نابخردان وقعی در عملکرد مثبت آنان نخواهد گذاشت.

شعرا: «بیکاری و تصادفات بالا تبدیل به بِرَندهای شیراز شده است»

ابراهیم شعرا دیگر عضو شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به لزوم توجه به مشکلات موجود در کلانشهر شیراز گفت: اولین رتبه کشتار در تصادفات و دومین کلانشهر دچار به بحران بیکاری در کشور و... برندهای تکان دهنده شهر مهد فرهنگ وتمدن کشوراست.
این عضو شورا در ادامه در ارتباط با شهرهای الکترونیکی و مزایای آن از قبیل عدم ترافیک،هوای سالم و در کل هوشمند بودن این شهرها سخن گفت و ابراز تاسف نمود که درهمایش دو روزه "زیرساخت و فرصت های سرمایه گذاری شهر هوشمند " 5 شهر هوشمند کشور شامل ارومیه، اصفهان، تبریز، تهران و مشهد تندیس ویژه شهرهای منتخب را دریافت کردند و شیراز که زمانی قطب الکترونیک کشور مرکز بزرگ دانشگاهی محسوب می شده از قافله عقب مانده است.
وی شیراز را کلانشهری دانست که می توان زیرساخت های یک شهر هوشمند را در آن ایجاد کرد و با فراهم ساختن بسترهای مورد نیاز، عمده دغدغه های شهری را در آن رفع ساخت. وی همچنین خاطرنشان کرد: عزم جدی استانداری، شورای شهر و شهرداری میتواند در محقق شدن این مصوبه کارساز باشد.
وی در ادامه گفت: ایجاد امکانات از جمله زیرساخت های لازم برای شهری هوشمند نیازمند مطالعات اولیه است و نباید مردم برای بسیاری از امور کوچک به شهر و یا دستگاه های متعدد مراجعه داشته باشند و باید از طریق سیستم الکترونیک نیازهای ضروری را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.
 
محمدیان: «ساخت و ساز توسط افراد غیر حرفه ای به ضرر منافع ملی و مردم است»

محمدیان دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز در این جلسه ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع)، به موضوع رفع تحریم های هسته ای اشاره کرد و افزود: میهمان نوازی از بارزترین فضایل مردم شریف شیراز و استان پهناور فارس است و چه میهمانی عزیزتر از شهداء و جوانمردان این مرز و بوم که با فدای جان گرانقیمت خود امکان ایجاد امنیت، عزت و افتخار را برای ایران اسلامی تضمین نمودند و قطعاً اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی مرهون خون پاک شهدای عزیز است.
در ادامه این عضو شورا خطاب به شهردار شیراز گفت: مدتی است به دلیل استناد به حکمی از دیوان عدالت الزام استفاده از مهندسان مجری در ساخت و ساز برداشته شده و هر شخصی با هر حرفه ای می تواند در شهر ساختمان بسازد، در هیچ کجای دنیای پیشرفته امروز اجازه احداث ساختمان به پزشک، داروساز، پارچه فروش و راننده و افراد غیر داده نمی شود؛ حال این سوال مطرح است که آیا ساخت و ساز توسط افراد غیر حرفه ای به ضرر منافع ملی و مردم شهر نیست؟
محمدیان همچنین تصریح کرد: جناب آقای شهردار و اعضاء محترم شورا با گردشی در شهر و نگاهی گذرا به ساختمانهای در حال احداث فاقد مجری به راحتی می توان دریافت که حتی در برخی موارد اصول اولیه فنی و یا حتی مباحث مهم نظام مهندسی مثل مبحث نوزده در مورد صرفه جویی انرژی که با توجه به وضعیت کشور و لزوم برنامه ریزی منسجم شهرها برای صرفه جویی در بحث انرژی اصلا رعایت نمی گردد.
 وی در اداکه گفت: شهردار و اعضاء محترم اگر در هر حرفه ای شخصی تخلف کند یا سهمیه فروشی یا گران فروشی و یا هر عمل غیرحرفه ای انجام دهد باید با آن شخص برخورد کرد آیا برای پخت یک نان بد توسط یک نانوایی تمام نانواهای شهر تعطیل می شوند؟ 
این عضو شورای شهر در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بنده معتقدم باید آیین نامه های منسجم برای عدم سوء استفاده در حرفه مهندسی تدوین گردد ولی نباید شغل مهندسی به دست غیر مهندسان سپرده شود. لذا از شهرداری محترم و ریاست محترم شورا تقاضا دارم با توجه به موارد
1-    استفتاء مقام معظم رهبری
2-    شیوه نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی
3-    استفساریه موجود از واحد حقوقی دیوان عدالت اداری
4-    صورتجلسه کمیسیون 4 نفره فنی استان مورخ 10/4/94
5-    ماده 10 تصویب نامه شماره 4605 مورخ 22/4/83 هیئت محترم وزیران بند 2-4-2- مبحث دوم مقررات ملی ساختمان
6-    رعایت قانون مذکور در دیگر شهرهای کشور و ابلاغات مختلف اداره راه و شهرسازی
سریعاً دستور رسیدگی به موضوع داده شود و شغل مهندسان در شهر شیراز به آنها برگردد و آیین نامه های لازم تدوین و ساختمان در شهر توسط صاحب حرفه آن اجرا گردد.
 
 مصوبات شورا

در این جلسه همچنین موارد زیر به عنوان مصوبات شورای شهر شیراز به تصویب رسید.
۱ : بررسی و جمع بندی ساختارجدید سازمانی و تشکیلات تفصیلی حوزه های مختلف شهرداری شیراز
به عنوان تصمیم شورا به شهرداری ابلاغ شد و شهرداری مکلف به اجرا می باشد.
۲ : بررسی نامه فرمانداری مبنی بر ایراد به مصوبه شورا در خصوص نرخ عوارض جهت راه اندازی پارک حاشیه ای (کارت پارک ) که با پیشنهاد نقیب زاده دیگر عضو شورا با این قید که قیمت گذاری هزینه توقف در حاشیه معابر باید به گونه ای باشد که به کاهش توقف در حاشیه پارکینگ های غیر عمومی باعث شود، به تصویب رسید.

گزارشگر: سیده سعیده موسوی
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۲۸۴۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما