۰
plusresetminus
دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز:

بی برنامگی و کمبود اعتبار مهمترین دلایل ناتمام ماندن پروژه ها در شیراز و استان فارس است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۴۱
دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای، به تشریح دلایل ناتمام ماندن و عدم پیشرفت پروژه های عمرانی در استان فارس و شهر شیراز پرداخت
جعفر قادری
جعفر قادری
به گزارش ”حافظ نیوز“ دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای، به تشریح دلایل ناتمام ماندن و عدم پیشرفت پروژه های عمرانی در استان فارس و شهر شیراز پرداخت که در ذیل، بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:

«در حال حاضر استان فارس در انتظار بهره‌برداری از ۶۵ پروژه نیمه‌تمام ملی و دو هزار و ۶۷۰ پروژه نیمه‌تمام از محل اعتبارات استانی است؛ پروژه‌هایی که سال‌ها بر زمین مانده و تکمیل آن‌ها نقش فراوانی در بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم این دیار دارد. هریک از دولت‌ها و نمایندگان وعده‌هایی درخصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام می‌دهند، اما این وعده‌ها گاهی مبتنی بر واقعیت جامعه نیست و ممکن است جنبه تبلیغاتی داشته باشد یا اینکه آنچه در ذهن وعده دهنده وجود دارد، برای تحققش برنامه‌ریزی لازم صورت نگیرد.
 اکنون دولت یازدهم پروژه‌هایی را که بتوان هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری رساند و عایدات آن مستقیم و سریع‌تر به مردم برسد، در اولویت قرار داده است و مسئولین و نمایندگان از به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا طی دو سال آینده خبر داده‌اند.

متروی ۱۴ ساله شیراز تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

پروژه قطار شهری شیراز اکنون با هشت سال تأخیر در تکمیل، ۱۴ ساله شده و تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه‌ای که احداث آن در خیابان‌های باریک شیراز موجب ایجاد ترافیک‌های کلافه‌کننده شده است. حاجی‌زمانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز وعده داده است که در صورت اختصاص اعتبار، خط یک مترو شیراز تا سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد. ورزشگاه ۵۰ هزار نفری میانرود نیز یکی از پیر‌ترین پروژه‌های ناتمام در شیراز است که گرچه از سال ۱۳۷۶ کلنگ احداث آن به زمین زده شد و باید طی مدت شش سال ساخته می‌شد، اما اکنون با گذشت ۱۹ سال از عمرش ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به گفته کامیاب، مدیرکل ورزش و جوانان فارس این پروژه طی دو سال آینده افتتاح می‌شود.
آزادراه شیراز- اصفهان نیز که با کاهش ۱۴۰ کیلومتری فاصله این دو شهر نقش مهمی در توسعه ارتباطات دارد و ده سال از زمان شروع احداث آن می‌گذرد، تاکنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همین موجب شده آیت‌الله ایمانی، امام جمعه شیراز و همچنین افشانی، استاندار فارس از پیشرفت لاک‌پشتی این پروژه انتقاد کنند.
دولت، اعتقادی به واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش غیردولتی ندارد
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما، پروژه آب‌رسانی به شیراز، آزادراه شیراز اصفهان، جاده کمربندی شیراز، پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، طرح‌های بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها را در اولویت بهره‌برداری می داند.
جعفر قادری با بیان اینکه در کل کشور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد، می گوید: در سال ۹۱ کل اعتبارات عمرانی ۱۳ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۲ حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۳ مقدار ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است که با توجه به حجم زیاد پروژه‌ها و این اعتبارات کم نمی‌توان انتظار داشت پروژه‌های نیمه تمام خیلی زود به اتمام برسد.
بنابراین اگر هر سال حدود ۲۰هزار میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های عمرانی اختصاص دهیم به شرطی که پروژه جدیدی افتتاح نشود و افزایش قیمت نداشته باشیم، حدود ۲۰ سال طول می‌کشد تا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از اینکه دولت اعتقادی به واگذاری پروژه‌ها به بخش غیردولتی ندارد، تصریح می کند: دولت در عمل هیچ اقدام جدی برای واگذاری پروژه‌هایی که قابل واگذاری است انجام نداده درحالی که بسیاری از پروژه‌های عمرانی را می‌توان از محل منابع مردمی تکمیل کرد تا فشار‌ها روی دولت کمتر شود. قادری با تصریح اینکه مشکلات اجرایی سبب شده که سرعت اتمام پروژه‌ها قابل قبول نباشد، اظهار می کند: دولت در برخی طرح‌ها و پروژه‌ها باید زود‌تر اسناد خزانه و اوراق مشارکت را منتشر می‌کرد اما در این زمینه نیز کار خاصی انجام نداده است.
وی به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اشاره و اظهار می کند: براساس این قانون دولت می‌تواند هر پروژه‌ای که موجب صرفه‌جویی در هزینه، وقت و انرژی می‌شود را به بخش غیردولتی واگذار کند و از محل صرفه‌جویی‌ها و درآمد حاصل از پروژه اصل و فرع سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذار برگرداند.
قادری با تأکید بر اینکه از ظرفیت‌ بخش غیردولتی می‌توان برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کرد، می گوید: تا جایی که امکان دارد تلاش کرده‌ایم برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان شیراز از ظرفیت‌های غیردولتی استفاده کنیم. به عنوان مثال در بحث آب‌رسانی به شیراز تصفیه‌خانه واگذار شده و به روش BOT انجام می‌شود. همچنین پروژه آزادراه شیراز- اصفهان با مشارکت بخش غیردولتی دنبال می‌شود که این مدل‌ها نشان داده است می‌توان طرح‌های عمومی را به شکل انتفاعی به سرانجام رساند.
 

 
کد مطلب : ۱۲۸۵۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما