۰
plusresetminus
تاملی بر مهمترین پیام حماسه 22 بهمن در شیراز؛

گذار از «لنگرگاه جریان چپ» به «سومین حرم اهل بیت(ع)»/ هنگامی که مردم تصمیم می گیرند...

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
شاید بتوان مهمترین پیام راهپیمایی 22 بهمن شیراز را این نکته مهم و اساسی دانست که شیراز دیگر آن شهر سالهای دور نیست که از دل آن، نفراتی چون مهاجرانی و یا منتجب نیا به خانه ملت راه یابند.
22 بهمن شیراز
22 بهمن شیراز
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی طی سالها و دهه های گذشته، بر اساس یک باور غلط تصور می شد که فارس و شیراز لنگرگاه جبهه اصلاحات و نیروهای سیاسی موسوم به چپ در سطح کشور است چرا که زمانی، از شیراز و استان فارس اشخاصی چون عطاءالله مهاجرانی و یا رسول منتجب نیا به خانه ملت راه یافته اند.
از سویی، هنگامی که رئیس دولت اصلاحات در سال 76، قصد ریاست جمهوری کرد شیراز را به عنوان نخستین مقصد تبلیغاتی خود انتخاب کرد و فعالیتهای مخرب برخی جریانات سیاسی نیز طی سالهای بعد، این تصور باطل که شیراز لنگرگاه «جریان چپ» در کشور است را تقویت کرد.
اما همزمان با وقوع فتنه 78 و برملا شدن دست افراط گرایان و ساختارشکنانی که به اسم اصلاح طلبی، کشور را به آشوب کشیدند، مردم شیراز نیز با این جریان سیاسی مرزبندی خود را آغاز کردند به نحوی که طی سالهای بعد، نمایندگان شیراز در مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، اغلب از میان چهره های ارزشی و طیف های وفادار به آرمانهای انقلاب انتخاب شده اند.
اما نقطه عطف تاریخ سیاسی شیراز را باید در سفر سال 87 مقام معظم رهبری به خطه فارس و شهر شیراز جستجو کرد.
آنگاه که رهبر انقلاب در دیدار مسئولان اجرایی و اداری بخش های مختلف استان، توجه همه را به سمت امام زادگان واجب التعظیم شیراز جلب کرده و برخورداری شیراز از حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) (شاهچراغ ) و چند امامزاده عالی مقام دیگر را امتیازی کم نظیر برای استان فارس ، خواندند و خاطرنشان کردند: «شیراز بعد از مشهد و قم ، سومین حرم اهل بیت (ع ) است و این برجستگی و محوریت ، باید در تبلیغات عمومی و رسانه ای و هنگام تخصیص اعتبارات گوناگون ، مورد توجه قرار گیرد تا دل های مشتاقان در داخل و خارج از کشور، بیشتر متوجه قداست و اهمیت این بارگاه مهم شود.»

فصلی جدید در حیات سیاسی شیراز
پس از اطلاق عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و توجه ویژه مردم به مرکز و کانون معنویت شیراز، ارزشهای اسلامی و انقلابی در شیراز بیش از پیش تقویت شد و رشد پیدا کرد تا جاییکه طی سالهای بعد، شیراز به لحاظ رشد سرمایه معنوی در میان نسل جوان از جایگاه ویژه ای در سطح کشور برخوردار شد.
برگزاری بزرگترین و پرجمعیت ترین مراسمات مذهبی نظیر اعتکاف و یا افزایش چشمگیر متقاضیان اردوهای زیارتی نظیر راهیان نور در میان دانش آموزان و دانشجویان و افزایش چشمگیر طلاب حوزه های علمیه در شیراز و فارس، همه حاکی از آن بود که شیراز در مسیر تکامل معنوی خود گام بر می دارد.
طبیعتا این تکامل معنوی، اثرات خود را در عرصه های گوناگون و برهه های زمانی مختلف نیز نمایان کرد و از جمله، اثرات پررنگ و شگرفی در ساحت سیاست از خود بر جای گذاشت. از جمله آنکه پس از وقوع فتنه 88، از جمله شهرهایی که مقاومت جانانه ای از سوی مردم با فتنه گران صورت گرفت شیراز بود و شیرازیها نه در 9 دی، بلکه یک روز زودتر از دیگر شهرهای کشور، در 8 دی به استقبال تثبیت پایه های جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی شتافتند.

تلاشهای پیدا و پنهان افراط گرایان برای احیای مجدد در عرصه سیاست
پس از «نه» بزرگ ملت در انتخابات های گوناگون و در طول بیش از یک دهه، طی چند وقت اخیر و به ویژه دو سال گذشته، جریانات سیاسی افراط گرا که در سابقه خود، مواردی چون ساختارشکنی، برپایی فتنه و آشوب های خیابانی و خروج از حاکمیت را داشتند، اینک تصمیم گرفته اند تا با انتخابات 7 اسفندماه بار دیگر به عرصه بازگردند و با نفوذ در خانه ملت، برنامه های خود برای اجرایی کردن فاز بعدی پروژه »استحاله از درون« را به اجرا بگذارند.
گرچه این جریان سیاسی، با مواجهه با سد شورای نگهبان، نتوانسته نامزدهای اصلی  مدنظر خود را در عرصه انتخابات ببیند، اما تلاش می کند با نزدیک شدن و سرمایه گذاری بر روی نامزدهایی که ظرفیت همراهی با این طیف را طی سالهای آتی دارند، پروژه خود را پیش ببرد و در این راستا، بر روی پتانسیل و ظرفیت شهرهایی چون شیراز نیز حساب ویژه ای باز کرده است.

اینجا شیراز است سومین حرم اهل بیت(ع)
شاید بتوان مهمترین پیام راهپیمایی 22 بهمن شیراز را این نکته مهم و اساسی دانست که شیراز دیگر آن شهر سالهای دور نیست که از دل آن، نفراتی چون مهاجرانی و یا منتجب نیا به خانه ملت راه یابند.
لذا به انان که در راهپمایی 22 بهمن حضور نداشته و یا پیام آن را درنیافته اند، باید گوشزد کرد که شیراز در این سالها، هویتی جدید یافته که این هویت سیاسی و فرهنگی رشد یافته و به تکامل رسیده، مانع از انتخاب مجدد افرادی خواهد شد که برای نظام اسلامی و ارکان قانونی و مردمی آن هزینه تراشی می کنند.
آری! اینجا شیراز است سومین حرم اهل بیت(ع) نه خاستگاه افراط گرایان و ساختار شکنان!

نویسنده: سجاد زارع
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۱۳۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما