۰
plusresetminus

حذف بی سر و صدای کارت سوخت توسط دولت در هیاهوی انتخابات/ آیا اشتباه تاریخی دولت، ایران را به بزرگترین وارد کننده حاملهای انرژی در جهان تبدیل می کند؟

تاریخ انتشارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۶
به نظر می رسد گویی در این عرصه کشور به یک دهه پیش بازگشته است و باید منتظر از سرگرفته شدن قاچاق سوخت در مرزها و شکسته شدن پی در پی رکورد مصرف بنزین و گازوئیل در کشور باشیم!
کارت سوخت
کارت سوخت
حافظ نیوز/ سرویس اقتصادی گرچه طی ماه های اخیر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود تاکنون هیچ گونه تصمیم گیری برای حذف کارت بنزین انجام نشده اما بیژن زنگنه وزیر نفت، طی چند روز گذشته در اظهاراتی، با تشریح سیاستهای اقتصادی دولت در عرصه نفت و حاملهای انرژی، وجود کارتهای سوخت در دست مردم را امری بلااستفاده خواند و اعلام کرد: استفاده از این کارتها دیگر توجیهی ندارد!
پیش از ان نیز، دولت در اقدامی دیگر واز ابتدای آذرماه سال جاری، قیمت بنزین را تک نرخی اعلام کرده بود.
احتمال حذف کارتهای سوخت در حالی قوت میابد که نظر می رسد در این روزها که عمر مجلس نهم رو به اتمام است و نمایندگان ملت، بیش از هر چیز درگیر فعالیت در ستادهای انتخاباتی خود هستند، دولت بهترین زمان را برای حذف بی سر و صدای کارتهای سوخت همن الآن می داند!
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی صنعت نفت با تکیه بر آمارها معتقدند با حذف کارتهای سوخت کشور ما در حال بازگشت به وضعیت سابق خود در  حدود یک دهه پیش است و این احتمال وجود دارد که مصرف بی ضابطه و بی رویه حاملهای انرژی، ایران را به یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصول نفتی در سراسر جهان تبدیل کند.
 نکته ای که باید به آن اشاره کرد، آن است که اساسا سهمیه بندی بنزین و تعریف کارت های سوخت برای میلیون ها نفر، با هدف کنترل و محدود کردن مصرف بنزین در کشور صورت گرفته است. اقدامی مثبت که اگر در دولت نهم و دهم پایه ریزی و به اجرا در نمی آمد، در ادامه سبب می شد ایران به بزرگترین کشور مصرف کننده بنزین در سراسر جهان تبدیل شود به نحوی که پس از گذشت یک دهه و دقیقا در همین سالهایی که اکنون در آن به سر می بریم، صادرات نفت کشور نیز دیگر جوابگوی ارز مورد نیاز برای واردات بنزین نمی توانست باشد. حال با توجه به اختلاف فاحش بهای واقعی بنزین با نرخ 1000 تومان فعلی و از سویی برداشته شدن محدودیت مصرف بنزین و حذف احتمالی کارتهای سوخت، به نظر می رسد گویی در این عرصه کشور به یک دهه پیش بازگشته است و باید منتظر از سرگرفته شدن قاچاق سوخت در مرزها و شکسته شدن پی در پی رکورد مصرف بنزین و گازوئیل در کشور باشیم! 
در حال حاضر، دولت یازدهم از زیرساختی مناسب در عرضه سوخت در کشور برخوردار است که برای ایجاد آن، ده ها میلیارد تومان هزینه شده وکارت های سوخت، امروز در سطح جامعه به نحو مطلوبی در بین صاحبان خودرو توزیع شده است. بنابراین بلااستفاده گذاشتن این سرمایه ملی و مهمتر از آن، آزاد کردن سهمیه مصرفی بنزین برای خودروهای شخصی، احتمال آغاز مجدد روند صعودی مصرف بنزین و دیگر حامل های انرژی را در کشور تقویت می کند که زنگ خطری جدی است که اگر برای آن در آینده نزدیک فکری نشود، در میان مدت موجب هدر رفت میلیاردها دلار ارز از کشور برای واردات بنزین و گازوئیل خواهد شد. رویدادی که حتی می تواند به عنوان اهرم فشار از سوی قدرت های جهانی طی سالهای آتی، مجددا برای ایران دردسر ساز گردد.                     

نویسنده: هادی صفایی
کد مطلب : ۱۳۲۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما