۰
plusresetminus
تحلیل ویژه پسا انتخاباتی - قسمت اول

تحلیلی بر خاستگاه اجتماعی و کارنامه انتخاباتی چهار نماینده مردم شیراز در خانه ملت/ رونمایی از اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی شیراز رخ داده است

تاریخ انتشارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۸
تحلیل واقع بینانه و صحیح حماسه ای که توسط مردم در هفت اسفندماه خلق شد، از جهات گوناگون اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت است...
چهار نماینده مردم شیراز
چهار نماینده مردم شیراز
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی تحلیل واقع بینانه و صحیح حماسه ای که توسط مردم در هفت اسفندماه خلق شد، از جهات گوناگون اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت است.
در تاریخ سیاسی شیراز و در طی ده دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی، هیچ دوره ای را نمی توان یافت که چهار نماینده وقت شیراز، در انتخابات دور آتی مجلس شرکت کنند و هر چهار نفر حداقل در دور نخست، از راهیابی به خانه ملت باز بمانند؛ اتفاقی که در این ایام برای نخستین بار در تاریخ سیاسی شیراز رخ داده و همانگونه که عنوان شد نیازمند نگاهی واقع بینانه و صحیح است.

دکتر جعفر قادری
دکتر جعفر قادری، نماینده فعلی مردم شیراز است که چهار سال پیش، دارای 122336 رای بود و در این دور از انتخابات، حائز 111290 رای شد. گرچه رای دکتر قادری در این دور از انتخابات با کاهش رای 12 هزار نفری نسبت به انتخابات قبل همراه بود، اما با توجه به از دست رفتن پایگاه اجتماعی اصولگرایان و عدم وجود یک لیست فراگیر در این جریان سیاسی در این دور از انتخابات، به نظر می رسد وی همچنان رای قابل توجهی را به خود اختصاص داده و در واقع، رای جعفر قادری در انتخابات 7 اسفند، تنها برآمده از جایگاه اجتماعی خود او بوده و حضور در لیست های ضعیف و منتشر شده در دقیقه نود در اردوگاه اصولگرایان، در جایگاه رای وی تاثیر چندانی نداشته است. با این حال، جعفر قادری در اردیبهشت ماه برای راهیابی به خانه ملت باید با علی اکبری رقابت کند؛ رقابتی که از هم اکنون به نظر می رسد اصلاح طلبان برای پیروزی در آن از تحرک و انگیزه بیشتر و تشکیلات منسجم تری برخوردارند و بر خلاف چهار سال گذشته، رای این نماینده کنونی مردم شیراز در اردیبهشت ماه را مانند 7 اسفند باید صرفا به پای جایگاه اجتماعی وی نوشت و خاستگاه سیاسی وی برخلاف رقیبش، به دلایل متعدد تاثیر چندانی در میزان رای او نخواهد داشت.

مهندس سید حسین ذوالانوار
مهندس سید حسین ذوالانوار دیگر نماینده مردم شیراز است که در مجلس دهم حضور نخواهد داشت. ذوالانوار در انتخابات 4 سال پیش، در دور اول حائز 98515 رای شد و در این دور از انتخابات، 50644 رای را به خود اختصاص داد. در واقع به نظر می رسد سید حسین ذوالانوار بزرگترین قربانی اختلافات داخلی جریانات اصولگرا در دور اخیر انتخابات مجلس بود و وی نیز همانند جعفر قادری، از بابت حضور در لیست های شکننده و دقیقه نودی اصولگرایان شیراز (آن هم به موازات دیگر لیست هایی که به اسم اصولگرایان صادر شد و نام وی در آنها نبود)، نتوانست بهره چندانی ببرد و سبد رای 50 هزار نفری، در واقع کف رای سید حسین ذوالانوار در میان اقشار سنتی و مذهبی شیراز است که همچون سه دور پیشین انتخابات نیز از آن بهره برده است. با این حال، این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی برای راهیابی به خانه ملت علاوه بر کف رای خود در سطح جامعه، نیازمند تقویت بیش از پیش جایگاه مردمی و حمایت جدی تبلیغاتی از سوی جریان اصولگرای شیراز بود؛ جریانی که در این دور از انتخابات تا واپسین روزهای مانده به 7 اسفند، درگیر اختلافات داخلی بود و نتوانست همچون گذشته برای تقویت جایگاه اجتماعی هیچیک از نامزدهای اصولگرا کار خاصی صورت دهد.

دکتر ضرغام صادقی
شاید بتوان پدیده بی بدیل انتخابات مجلس شورای اسلامی در شیراز را در دو دور اخیر، دکتر ضرغام صادقی دانست چرا که وی، چهار سال پیش با 148452 رای نماینده اول مردم شیراز شد و با این میزان رای، جریانات سیاسی شیراز را مبهوت جایگاه اجتماعی خود کرد و در این دور از انتخابات نیز، با 23099 رای ضمن کاهش رای قریب 125 هزار نفری در طول چهار سال، از جایگاه نخست به جایگاه پانزدهم سقوط کرد. در تحلیل چرایی رای آوری وی در چهار سال پیش و کاهش بسیار شدید رای وی در این دور از انتخابات، می توان به دو نکته اساسی اشاره کرد:
نخست از دست رفتن جایگاه و یا کاهش ارتباط با بدنه اجتماعی و قومیتی که در رای آوری چهار سال پیش نقش موثری داشتند و
دوم از دست رفتن جایگاه سیاسی وی در میان بسیاری از جریانات اصولگرای شیراز؛ البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که از دست رفتن جایگاه سیاسی وی در میان جریانات اصولگرا کمترین نقش را در کاهش رای وی داشته چرا که در این دور از انتخابات، اساسا حمایت یا عدم حمایت احزاب و جریانات اصولگرا بر خلاف چهار سال پیش برای هیچ نامزدی، عامل رای آوری نبوده است.

دکتر سید احمدرضا دستغیب
دیگر پدیده دور اخیر انتخابات و بلکه چند دور اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی در شیراز را باید سید احمدرضا دستغیب دانست.
این نماینده مردم شیراز در چهار سال پیش به عنوان یک نامزد مستقل و البته بنا به گفته خودش، با گرایش اصولگرایی موفق به کسب 121697 رای شد و گرچه به عنوان نماینده سوم مردم شیراز به مجلس راه یافت، اما تنزل جایگاه وی از نماینده اول مردم شیراز در دور هشتم به نماینده سوم مردم شیراز در دور نهم، این زنگ خطر را برای وی به صدا درآورد که شاید در دور دهم، در میان چهار منتخب مردم شیراز نباشد؛ هشداری که چهار سال پیش از سوی روحانیت ارشد استان در نخستین خطبه نمازجمعه پس از انتخابات به وی داده شد اما به نظر می رسد مورد توجه جدی وی قرار نگرفت.وی که در این دور از انتخابات، پس از فعل و انفعالات بسیار سرانجام در لیست اصولگرایان شیراز قرار گرفت، درست یک روز پیش از آغاز تبلیغات میدانی اصولگرایان در بیانیه ای تلویحا مستقل بودن خود و خروج از لیست اصولگرایان شیراز را اعلام کرد و به نظر می رسد با توجه به حجم تبلیغات و انتساب به خاندان خوش نام و اصیل دستغیب، چنین گمان می کرد که بدون حضور در لیست اصولگرایان نیز به خانه ملت راه خواهد یافت و حتی حضور در این لیست، شاید موجب کاهش رای وی نیز شود. در هر صورت، سید احمدرضا دستغیب در محاسبات خود دچار خطا شد و ماحصل این خطا، آن است که این نماینده ادوار هشتم و نهم، با کسب 82411 رای و کاهش قریب چهل هزار رای نسبت به دور پیشین و تنزل از جایگاه سوم به هشتم در میان نامزدهای انتخابات، در دور دهم نماینده مردم شیراز نخواهد بود.

نویسنده: سجاد زارع
پایان قسمت نخست سلسله «تحلیلهای ویژه پسا انتخاباتی»


انتشار قسمت دوم سلسله «تحلیلهای ویژه پسا انتخاباتی»

تحلیلی بر علل و ریشه های اصلی شکست اصولگرایان شیراز در انتخابات 7 اسفند



(قابل رویت برای کاربران ویژه)

 
کد مطلب : ۱۳۳۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما