۰
plusresetminus
معین عضو شورای شهر شیراز:

سیل و بروز فاجعه انسانی اخیر خوزستان بار دیگر لزوم احداث سد تنگ سرخ را اثبات می کند/ اگر باران اخیر خوزستان، در شیراز ببارد فاجعه انسانی رخ خواهد داد/ تعلل در احداث این سد، خیانت به مردم و بازی با جان شهروندان است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۱
یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بارندگی اخیر در مناطق غربی و جنوبی کشور و سیلی که به واسطه آن جاری شد، لزوم احداث سد تنگ سرخ را بار دیگر متذکر شد.
سد تنگ سرخ
سد تنگ سرخ
به گزارش "حافظ نیوز" احداث سد تنگ سرخ، به یکی از چالش برانگیز ترین پروژه های عمرانی شیراز طی ده های اخیر تبدیل شده است.
پروژه ای که با اصرار وزارت نیرو و شورا و شهرداری شیراز و ممانعت سازمان حفاظت از محیط زیست در بن بست قرار گرفته و سرنوشت روشنی برای آن نمی توان در نظر گرفت.
در همین راستا، سید محسن معین در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز، با اشاره به سیل اخیر در استان خوزستان گفت: اگر ابری که سیل را بر خوزستان بارید بر شیراز می بارید سیل شیراز و تمام ساکنانس را با خود می برد؛ اما اگر سد تنگ سرخ احداث شود قطعا با وقوع چنیم سیلی جلوی خیلی از خسارات گرفته می شود.
وی در ادامه گفت: اگر چنین شد و بر سر مردم چنین پیش آمد مسئولین محیط زیست باید پاسخگو باشند که چرا ممانعت کردند وی گفت اگر این بار ۲۴۰ میلی متری در یک روز، قبل از انقلاب رخ می داد خوزستان را اب می برد اما الان با احداث حدود ۱۰ سد خسارتی به بار آمد که برای چنین بارندگی خیلی زیاد نبود.
وی حجم آب وارد شده به سد دز، به عنوان یکی از بزرگترین سدهای کشور در این ایام را 400 برابر حجم رودخانه خشک شیراز اعلام و اضافه کرد: حجم دبی رودخانه خشک شیراز، 200 متر مکعب در هر ثانیه است.
این عضو شورای شهر در ادامه تصریح کرد: ۱۲ سال پیش در شیراز سیلی آمد با فقط ۱۰۰ میلی متر بارش اما با در نطر گرفتن حجم دبی رودخانه خشک شیراز، ۲۰۰ متر مکعب است پس اگر بارانی که در خوزستان بارید در شیراز ببارد با توجه به اینکه  حجم ورودی آب به سد دز، در این بارندگی 8 هزار مترمکعب بود باید در شیراز منتظر فاجعه باشیم.
 عضو شورای شیراز با بیان اینکه 12 سال قبل شیراز به واسطه بارش 100 میلی متر باران، با سیل مواجه شد، گفت: اگر بارانی که هفته گذشته در خوزستان نازل شد در شیراز ببارد باید منتظر یک فاجعه باشیم.
در پاسخ به معین شهردار شیراز ضمن تایید سخنان معین، گفت: رودخانه کارون که در ابتدای دهه هفتاد با حدود 100 میلیمتر بارندگی طغیان کرد، اما الان 240 میلیمتر باران، هیچ اتفاقی نمی افتد. و این فقط به دلیل وجود سدهای متعدد است
 
پاک فطرت با توضیحاتی بیان کرد که پیگیر این امر مسئولان محیط زیست هستند و گفت: اگر این سد ۱۰۰ میلیارد هم هزینه داشته باشد و دولت نپذیرد خودمان هزینه می کنیم تا این سد ساخته شود و مردم از خطر سیل در امان باشند.
 وی در پایان در پاسخ به صحبت جناب آقای عرب گفت: اگر در اصفهان آکواریوم دارند معمولا به بخش خصوصی بر می گردد اما ما در شیراز اقدامات خوبی جهت ساخت بوستان 580 هکتاری را آغاز کرده ایم که اگر سد ساخته شود، جذابیتی چند ده برابر یک آکواریوم را در ان منطقه خواهیم داشت.
 
کد مطلب : ۱۳۷۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما