۰
plusresetminus
پیگیری مطالبات گندمکاران زمین های سد درودزن؛

پای صحبت کشاورزان مزارع طلایی گندم فارس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶
جلسه پیگیری مطالبات گندمکاران زمین های سد درود زن به همت بسیج دانشجویی استان فارس با حضور جمعی از کشاورزان و دانشجویان بسیجی از دانشگاه های شهر شیراز برگزار شد.
سد درودزن
سد درودزن



پیگیری مطالبات گندمکاران زمین های سد درودزن؛
یزدان پناه: مزارع طلایی گندم منتظر یاری مسئولان هستند
 در آغاز این جلسه یزدان پناه یکی از کشاورزان مزارع طلایی گندم با بیان اینکه، تامین 90 درصد مواد غذایی مردم بر عهده کشاورزان است، اظهار داشت: مسئولان و مدیران دوره های قبل کارهایی را به صورت سلیقه ای و غیر کارشناسی انجام داده اند که مدیران حال حاضر آن را اشتباه می دانند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی چشمه پر آب از بالا دست سد درورد زن، وارد این سد می‌شود، افزود:  این در حالی است که اجازه حفر غیر فانونی  500  چاه در کنار این چشمه ها را داده اند.
یزدان پناه با بیان اینکه خطا از سازمان آب است، گفت: در کجای دنیا دیده اید که مقتول به دنبال رضایت قاتل باشد در این جا مقتول کشاورزان و زمین هایشان است.
این کشاورز خسارت دیده با بیان اینکه استان فارس استان خشکی است، گفت: با این وجود نباید در این استان شلتوک کاری شود همه بر این واقف هستند که اولویت اول آب استان با کشاورزی است.
یزدان پناه ادامه داد: 70 سال در سرما، گرما،مگس،پشه و سالک، برای مردم زندگی کرده ایم شاید خود کشاورزان 300 کیلو از گندم تولید شده خود استفاده کنند بقیه آن متعلق به مردم است.
وی با بیان اینکه سازمان آب یک بام دو هوا کار کرده است، تصریح کرد: تلاش ما بر اینست که حق به حق دار برسد.
یزدان پناه بیان کرد: اگر حالا به گندم های این کشاورزان آب برسد فایده دارد ولی اگر آب نرسد فایده ای نیز نخواهد داشت پس در نتیجه تا یک هفته دیگر آب به زمین های گندم زار سد دورد زن برسد.
زادگاه کشاورزان سددوردزن در خطر حفر چاه های غیر مجاز  است
نماینده کشاورزان بخش سددورد زن استان فارس گفت: زمینی که زادگاه کشاورزان بوده را دولت خریداری کرده برای احداث سد و آن را در اختیار حفر چاه غیرمجاز داده اند.
در این برنامه کاظمی نماینده کشاورزان بخش سد درودزن با بیان اینکه بیش از  100 ملیارد تومان سرمایه کشاورزان در معرض نابودی است، اظهار داشت: فوری ترین راهکار برای رفع مشکل گندمکاران رهاسازی آب سد است از این رو باید آب را عادلانه بین مردم تقسیم کنند.
 وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود آیا نظر کارشناسی پشت رها سازی نشدن آب است؟، افزود: سازمان آب یک طرفه به قاضی رفته است و توانسته که استاندار را راضی کند که آب مازاد را برای کشاورزان گندم کار رها نکند و ما انتظار داشتیم نماینده کشاورزان هم در جلسه استانداری با اداره آب حضور داشته باشد.
نماینده کشاورزان بخش سددورد زن استان فارس در ادامه تصریح کرد: اگر میزان آبی که پشت سد است پایین آید، یک مقدار از زمین های بخش خرامه را شاید می‌شد نجات داد.
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تبخیر پشت سد درودزن و ملاصدرا به چه صورتی انجام می‌شود؟ادامه داد: پشت سد درودزن منافعی وجود دارد و چرا در زمین های پشت سد کشت می کنند که اگر حجم آب پایین آید آب بو بگیرد؟ و ذهنیت کشاورزان اینست که کشت گندم آنها به دلیل منافع موجود در پشت سد درودزن، به نابودی کشانده می شود.
 وی با بیان اینکه در حریم سد نباید چاه حفر شود گفت: 50 حلقه چاه غیر مجاز در حریم سد است از این رو چه کسی پاسخگو است؟ و زمینی که زادگاه کشاورزان بوده را دولت برای احداث سد خریداری کرده و آن را در اختیار حفر چاه غیرمجاز داده اند.
کاظمی گفت:مشورت با مردم باعث حل این مشکلات می شود از این رو چرا از مردم مشورتی در این زمینه گرفته نمی‌شود؟
دیلمی:در صورت نبود آب، مسئولان فارس به موقع کشت ممنوع را اعلام کنند
عضوشورای مرکزی خانه کشاورزی ایران گفت: اگر آب نیست مسئولین استان به موقع اعلام کنند کشت ممنوع است
دیلمی عضوشورای مرکزی خانه کشاورزی ایران در این جلسه اظهار داشت: استاندار محترم فارس حل این مشکل را به معاون اقتصادی خود سپرده است و وضعیت گندم های ما مثل مریض بدحالی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد اما از تاریخ پنجم اردیبهشت حداقل 17روز زمان هدر رفته و هنوز بلاتکلیف هستیم.
وی با بیان اینکه زراعت مثل انسان زنده است، بر تصمیم گیری سریع تاکید کرد و افزود:زمان را نباید هدر داد چراکه با گذشت زمان میزان ضرر و زیان بیشتر می شود.
دیلمی اضافه کرد: در جلسه چند روز شورای کشاورزی استان، گریزی هم به قضیه گندم های پایین دست سد درودزن زده شد و معاون اداره آب اشاره کرد که آب پشت سد درودزن تنها به مقدار آب آشامیدنی و پایداری سد است.
وی با بیان اینکه چرا 80میلیون متر مکعب آب پشت سد ملاصدرا نگه داشته شده است؟ افزود: در صورت آزاد شدن این آب، به سد درودزن می رسد و مشکل نگهداری سد رفع می شود و مازاد آن مشکل کشاورزان و گندم ها را حل می کند.
عضوشورای مرکزی خانه کشاورزی ایران با بیان اینکه در جلسه ای سوال کردم و استاندار محترم فارس هم گفت که به حتم اگر آب مازادی وجود دارد به کشاورزی اختصاص داده شود اضافه کرد: پس از آن جلسه دوباره اعلام کردند 65میلیون متر مکعب آب برای نگهداری سد ملاصدرا نیاز داریم  اما آیا واقعا نمی شود با مقدار کمتری آب سد را نگهداری کرد که ضرر کمتری به کشاورزان برسد؟ حتی با این حساب هم 15میلیون متر مکعب آب سد ملاصدرا باید طبق گفته استاندار آزاد شود و به داد کشاورزان برسد، اما این کار انجام نشد.
این کشاورز ادامه داد: 10هزار هکتار گندم در معرض نابودی است و می توانستیم حدود 100میلیارد تومان از این گنم ها برداشت کنیم  که حدود سی میلیارد هم تا کنون هزینه شده است و در صورت نابودی این گندم ها، حدود 130میلیارد ضرر مالی در پیش است.
وی تصریح کرد: اگر آب نیست مسئولان استان به موقع اعلام کنند که کشت ممنوع است تا ماهم کشت نکنیم،  اما این هم اعلام کنند که چندهزار خانواده ای که تنها راه امرار معاش آنها کشاورزی هست باید چکار کنند و چگونه زندگی خود را بگذرانند؟؟؟
دیلمی ادامه داد: برخی از مسئولان بعد از آب اول، به گندم کاران اعلام کردند که کشت نکنند و آن زمان هزینه بسیاری به کشاورزان تحمیل شده بود و کشاورز زندگی خود را فروخته و خرج بذر و سم و کود کرده بود و این منطقی نیست که این موقع اعلام کنند نباید کشت کنید.
وی بیان داشت: اینکه چه موقع اعلام شود آب نیست و کشت نکنید خیلی مهم است و از آن مهم تر اینست که حالا که آب نیست و برخی تجویز می کنند که نباید کشت کنیم، به طور دقیق اعلام کنند 75روستا از بند امیر تا خرامه که گفتند نباید کشت کنند، برای امرار معاش خود چکار باید بکنیم؟؟؟
دیلمی با بیان اینکه آسان ترین روش درسیستم مدیریت نه گفتن است، ادامه داد: ما کشاورزان هم عادت کرده ایم که نه بشنویم و سرمان را پایین بیندازیم و برویم.
این کشاورز اضافه کرد: آینده نگری مسئولان را ستایش می کنیم که به فکر آب دوسال آینده مردم شیراز هستند اما چطور مسئولان آینده نگر سفره بدون نان امروز کشاورزان را نادیده می گیرند و از سفره بدون نان ما برای پیش بینی آب دوسال آینده غافل شده اند و ما هم جزء مردم همین استان هستیم.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز:
کشاورزان بلاتکلیف، برای پیگیری مداوم به مسئولان مراجعه می کنند
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: کشاورزان بلاتکلیف هستند و مدام به مسئولان برای پیگیری مراجعه می کنند و این نابسامانی ها برای این قشر مشکلات اقتصادی و به تبع آن مشکلات  فرهنگی و امنیتی و... ایجاد می‌کند.
عباس توانا مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در جلسه پیگیری مطالبات گندمکاران زمین های سد درود زن که به همت بسیج دانشجویی استان فارس و با حضور جمعی از کشاورزان و دانشجویان بسیجی از دانشگاه های شیراز برگزار شد، اظهار داشت: از تجمع مقابل استانداری با این کشاورزان آشنا شده و خواستار شدیم تا از طریق ستاد پیگیری و مطالبه گری و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی این مشکل را حل کنیم.
وی افزود: 20هکتار زمین زیر کشت گندم است که اگر آب دوم به آنها برسد از هر هکتار5تا6تن گندم برداشت می شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در ادامه تصریح کرد: بیش از صدمیلیارد از این میزان کشت درآمد کشاورزان بوده است و به دلیل اینکه به موقع آب به آنها نرسیده است، از هر هکتار 2 تن گندم می توانند برداشت کنند، که اگر یک هفته دیگر بگذرد همین میزان هم به صفر می رسد و ممکن است درآمد حاصله کفاف هزینه های کشت را هم ندهد.
توانا با بیان اینکه کشاورزان بلاتکلیف هستند و مدام به مسئولین برای پیگیری مراجعه می کنند، ادامه داد: درهمین راستا چند موضوع را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار این ستاد قرار داده ایم.
وی بیان داشت: این نابسامانی ها برای این قشر مشکلات اقتصادی و به تبع آن مشکلات  فرهنگی و امنیتی و... ایجاد می‌کند بنابراین باید یک راهکار فوری برای وضعیت فعلی یافت.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در گام بعدی باید دید در سال های آینده چه می‌شود کرد که کار کشاورزان به این نقطه نرسد و چطور باید این کمبود را جبران کرد در حالی که زیرساخت شغلی خاصی در روستا وجود ندارد؟
توانا با بیان اینکه از طرفی مشکل کمبود آب بدجا افتاده است و مدیریت مصرف منابع وجود ندارد، گفت: با وجود همه این مشکلات نباید گذاشت خودکفایی ما در تولید گندم تحت تاثیر قرار بگیرد.
وی بیان داشت: از رسانه ای شدن مباحث ابایی نداریم اما باید برچسب زنی ها را کنترل کرد به نفع انقلاب و به نفع مردم باید مباحث را هرچه تخصصی تر دنبال کنیم و پیگیر تشکیل جلساتی با مدیر آب منطقه ای استان فارس و مدیر سازمان جهاد کشاورزی و اساتید دانشگاهی در این خصوص خواهیم بود.
خبرنگار: حمیدرضا شریفی
 
کد مطلب : ۱۳۹۴۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما