۰
plusresetminus
انتخاب معنادار منتخبان ملت؛

علی لاریجانی باز هم بر صندلی ریاست نشست؛ مسعود پزشکیان و محمد دهقان نواب رئیس مجلس دهم/ ناکامی اصلاح طلبان در راهیابی به هیئت رئیسه مجلس/ «انتخاب مجدد لاریجانی» و «باخت عارف» چه پیامی دارد؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
انتخابات هیئت رئیسه مجلس نشان داد جریان حامی دولت و اصلاح طلبان تنها دچار ”توهم پیروزی“ در انتخابات 7 اسفند بوده اند و در واقع، وزن حقیقی فراکسیون امید همان 103 نفری است که به عارف رای دادند و نه 200 نفر ادعایی!
رقابت عارف و لاریجانی
رقابت عارف و لاریجانی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی سرانجام، ماراتن نفس گیر انتخاب هیئت رئیسه مجلس دهم نیز به پایان رسید و علی لاریجانی که از مجلس هشتم، ریاست خانه ملت را بر عهده دارد در رقابتی نفس گیر که اصلاح طلبان و حامیان دولت، به آن رنگ و بوی حیثیتی نیز بخشیده بودند بار دیگر موفق شد بر صندلی ریاست جلوس کند.

بر این اساس، علی لاریجانی 173 رای منتخبان ملت را به خود اختصاص داد و محمدرضا عارف نیز تنها 103 رای کسب کرد. همچنین در رقابت برای تعیین نواب رئیس پس از رأی‌گیری، از مجموع 279 آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان (گزینه فراکسیون امید) با 154 رأی و محمد دهقان (گزینه فراکسیون ولایت) با 136 رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند.

مجلس دهم پس از انتخاب نواب هیأت رئیسه موقت‌، وارد انتخاب دبیران و کارپردازان (ناظران) هیأت رئیسه موقت مجلس دهم شد که از این میان، 6 دبیر هیئت رئیسه و سه ناظر برگزیده شدند که سهم فراکسیون رهروان ولایت 7 نفر و سهم فراکسیون امید تنها 2 نفر بود. بر این اساس، فراکسیون امید شکست سختی در فتح هیئت رئیسه مجلس دهم متحمل شد.

"انتخاب مجدد لاریجانی" و "باخت عارف" چه پیامی دارد؟

انتخاب رئیس و نواب رئیس مجلس یک امر عادی است که اهمیت آن با توجه به اولویت های پیش روی مجلس دهم در حوزه های گوناگون اقتصادی و سیاسی، یک مسئله پیش پا افتاده محسوب می شود چه آنکه علی لاریجانی نیز در مجلس دهم نشان داد از توان همراهی بسیار بالایی با دولت اعتدالگرا برخوردار است.

با این وجود، خیز بلند اصلاح طلبان برای کسب کرسی ریاست و القای لزوم اصلاح طلب شدن هیئت رئیسه مجلس توسط رسانه های این جریان، کار را به جایی رساند که رئیس شدن یا نشدن محمدرضا عارف به یک موضوع حیثیتی برای این جریان تبدیل شد و حال عدم موفقیت وی در رقابت با لاریجانی، رنگ و بوی شکست به خود گرفته است!

اتفاقی که بیش از هر چیز، نشان می دهد جریان حامی دولت و اصلاح طلبان تنها دچار ”توهم پیروزی“ در انتخابات 7 اسفند بوده اند و در واقع، وزن حقیقی فراکسیون امید همان 103 نفری است که به عارف رای دادند و نه 200 نفر ادعایی!

با این حال، همانگونه که پیشتر نیز اشاره کرده ایم توجه بیش از حد به ملاحظات سیاسی در ابتدای کار مجلس دهم، می تواند این مجلس را از اهداف اصلی و حقیقی حود که سامان بخشی به اوضاع نابسامان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است باز دارد. اتفاقی که در صورت وقوع، نا امیدی از منتخبان ملت در آینده نه چندان دور را به همراه خواهد داشت.

نویسنده: سجاد زارع



 
کد مطلب : ۱۴۱۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
تحلیل آبکی