۰
plusresetminus
مدیرکل ازدواج وزارت ورزش و جوانان مطرح کرد؛

«تغییر سبک زندگی» موجب عدم تمایل جوانان به ازدواج شده است/ سخت شدن ازدواج شرعی، برخی جوانان را به «ازدواج سفید» کشانده است

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰
مدیرکل ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر وزارتخانه سعی دارد تا با بروز رسانی اطلاعات و آموزش‌های تخصصی به مشاوران تحول جدیدی برای تشویق جوانان به ازدواج درست و آموزش صحیح ایجاد کند.
ازدواج جوانان
ازدواج جوانان
به گزارش "حافظ نیوز" ،در حال حاضر جامعه ما درگیر دو موضوع مهم است، یکی اینکه جامعه ای جوان است و دوم آنکه در حال گذار از زندگی سنتی به زندگی مدرن است. این دو ویژگی اقتضائات و عوارضی دارد، که یکی از آنها مسئله ای به نام بالا رفتن سن ازدواج و نیز افزایش میل به تنها زیستی و زندگی انفرادی جوانان است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان مشكلات اقتصادي، مسكن، تهيه وسايل زندگي، مهريه سنگين، بيكاري، رفاه زدگي برخي از جوانان و فقر خانوادگي، از مهمترين دلايل اقتصادي موثر در تأخير ازدواج جوانان است، اما هم اکنون برخی از صاحبنظران معتقدند که مسائل فرهنگی و تغییر سبک زندگی موجب عدم تمایل جوانان به ازدواج است که باید راهکارهای اساسی در این مورد این مشکل اتخاذ شود.

در همین راستا الف، گفتگویی با ناصر مدیر کل ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان داشته است که به شرح زیر است:

ناصر صبحی مدیرکل ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با الف، در مورد اینکه وزارت ورزش و جوانان برای ساماندهی ازدواج جوانان چه اقداماتی در سال جدید انجام داده است، اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان از اواخر سال ۹۴ در چند حوزه محوری در خصوص ازدواج اقدامات به خصوصی انجام داده است که مهم ترین آن آموزش‌های پیش و پس ازدواج است و مطالعات زیادی در این خصوص صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: هفته گذشته اولین همایش ازدواج جوانان و ارتقای آن یا حضور ۲۰۰۰ نفر در تهران برگزار شد که امیدواریم این همایش‌ها در آینده گسترش پیدا کند و حدود هفتصد و پنجاه نفر هزار نفر زوج نیز در آینده بین شش تا شانزده ساعت مورد آموزش قرار بگیرند. واقعیت امر این است که باید قبل از اینکه خانواده‌ای شکل بگیرد آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج وجود داشته باشد چراکه بسیاری از جوانان وقتی در زندگی وارد میشوند احساس خوشبختی و تحکیم ندارند لذا آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج نیز بسیار مهم و اساسی است.

مدیر کل ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تعالی و تحکیم خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است، افزود: ارتقاء، تعالی و تحکیم خانواده در جامعه امروز بسیار مهم و اساسی است که باید حتما به عنوان موضوع جدی به آن پرداخته شود. در حال حاضر افرادی را به عنوان مدرس مورد شناسایی قرار داده و بانک اطلاعاتی درست کردیم تا افرادی را که دارای صلاحیت نیستند برکنار کرده و افراد آموزش دیده را به عنوان مشاوره جایگزین کنیم.

* وزارت ورزش سعی دارد با بروزرسانی اطلاعات تحول جدیدی را در نگرش جوانان به ازدواج فراهم کند
وی ادامه داد: در حال حاضر وزارتخانه سعی دارد تا با بروز رسانی اطلاعات و آموزش‌های تخصصی به مشاوران تحول جدیدی برای تشویق جوانان به ازدواج درست و آموزش صحیح ایجاد کند.

صبحی با بیان اینکه در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش بوده و باید اقدامات موثری برای پیشگیری از این آسیب‌ها انجام داد، گفت: در سال ۹۵ وظایف جدیدی پیرامون دختران و آسیب‌های اجتماعی به ما محول شده است و ما برنامه‌های زیادی در زمینه طلاق، خشونت، فرار از منزل، سوءاستفاده و خودکشی تدوین کردیم. در حال حاضر در تلاش هستیم تا دیگر استان‌ها را نیز مورد پوشش چنین آموزش و همایش‌هایی قرار دهیم. همچنین لازم به ذکر است که این مشاوران همه از سوی مراکز مشاوره و خود وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۴۰ مرکز تخصصی و مشاوره و ازدواج وجود دارد، همچنین جلسات هم اندیشی هفتگی داریم که هر کمیته‌ای رئیس و نایب رئیس خود را دارد که به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و در واقع هدف این است که امسال حداقل در هر استانی دو مرکز راه اندازی شود تا بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

* سایت‌های همسریابی غیرقانونی تحت کنترل نهادهای نظارتی است
مدیر کل ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان به سایت‌های همسریابی اشاره کرد و افزود: ما جلسات متعددی با قوه قضائیه، پلیس فتا و نهادهای نظارتی در خصوص سایت‌های غیرقانونی داشتیم که اقدامات لازم در این خصوص در حال پیگیری است اما سایت‌های رسمی هم در مورد همسریابی وجود دارد که آنها را نیز شناسایی کرده و قرار است آموزش‌های لازم به آنها داده شود.

* عوامل فرهنگی و نگرشی موجب عدم تمایل جوانان به ازدواج است
وی با بیان اینکه شواهد و تحقیقات نشان میدهد که نگرش کلی جوانان نسبت به ازدواج تغییر کرده است، گفت: نگرش کلی جوانان نسبت به ازدواج تغییر کرده است که بسیاری آن را عامل اقتصادی میدانند اما اینطور نیست درست است که عوامل اقتصادی نقش بسیار پررنگی دارد اما در حال حاضر مسئله ازدواج بیشتر فرهنگی و نگرشی است چراکه سبک زندگی عوض شده و معیارها نیز تغییر کرده است.

* نقل قول‌های وجود دارد که به زودی مشکل وام جوانان حل خواهد شد
صبحی به بحث وام ازدواج اشاره کرد و افزود: بحث وام ازدواج نیز در حال حل شدن است و ما یکی دو نقل قول از رئیس بانک مرکزی شنیدیم که قرار است موضوع وام ده میلیونی ازدواج نیز برطرف شود اما اگر اینطوری تلقی شود که کل مشکلات ازدواج مربوط به وام و مسائل اقتصادی است در واقع به نوعی فریب دادن است چراکه همانطور که گفتیم سبک زندگی تغییر کرده است و انتظارات جوانان بر اساس معیارهای دیگر سنجیده میشود.

* ازدواج سفید متاسفانه در نتیجه سختی فرآیند ازدواج شکل گرفته است
وی در مورد رواج ازدواج سفید در کشور اظهار داشت: ازدواج سفید در واقع نتیجه سختی فرآیند ازدواج است چراکه بسیاری از جوانان ادعا میکنند که در حال حاضر در بسیاری از موارد ازدواج های آگاهانه، عاقلانه و اسان ممکن نیست لذا یک عده ای به ازدواج سفید روی آورده‌اند که البته این موضوع پدیده جهانی شده است.

صبجی خاطرنشان کرد: ما همچنین قرار است در آینده‌ای نزدیک جشنواره ملی و نمایشگاه‌هایی مبنی بر تشویق به ازدواج و تعالی خانواده نیز برگزار کنیم. همچنین مجمع خیرین ازدواج را در دستور کار قرار داده ایم و پیشگیری، آموزش و  ارتقاء را لازمه کار میدانیم. در حال حاضر به علت بالار رفتن انتظارات و توقعات نگرش جوانان نسبت به ازدواج تعییر کرده است.
منبع:الف
کد مطلب : ۱۴۲۰۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما