معدن طلایی که باشگاه سپاهان دارد

15 خرداد 1395 ساعت 9:00

یکی از نقاط قوت باشگاه سپاهان حضور فعال تیم‌های پایه این باشگاه در رده‌های سنی مختلف و پرورش بازیکن است.


به گزارش "حافظ نیوز" ، در 10 سال اخیر بودند بازیکنانی که از تیم‌های پایه این باشگاه به تیم بزرگ‌سالان دعوت شدند اما عمر فوتبالی زیادی در تیم بزرگ‌سالان سپاهان نداشتند و به دیگر تیم‌های لیگ برتری رفتند.

سپاهان همیشه به داشتن آکادمی بزرگ خود افتخار می‌کند. بازیکنان زیادی در این آکادمی پرورش پیدا کردند که بسیاری از آنها موفق و بسیاری ناموفق بودند. باید دید سپاهان با داشتن چنین پتانسل بالایی چقدر می تواند از سرمایه تیم های پایه خود به نحو احسن استفاده کند.

برای بررسی بیشتر این موضوع، با امرالله سلطانی، مدیر آکادمی باشگاه سپاهان و عباس سروری از مربیان این باشگاه و کارشناس فوتبال به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

چهره‌هایی را به کادر فنی بزرگ‌سالان معرفی می‌کنیم

امرالله سلطانی با بیان اینکه بازیکنان خوبی را مشخص کردیم تا به کادر فنی بزرگ‌سالان معرفی کنیم، اظهار کرد: آکادمی فوتبال سپاهان در کشور ج‍زء برترین‌هاست و خوشبختانه رویکردی که ویسی دارد، بها دادن به همین جوانان و آینده داران سپاهان است.

سلطانی بابیان اینکه بازیکنانی همچون اسدی، زکی زاده، غلامی، امینی و میرزایی و... شایستگی حضور در تیم بزرگ‌سالان سپاهان را دارند، در ادامه افزود: سپاهان بازیکنی به نام علی محمدی را به خدمت گرفت. بازیکنی که 7 سال در آکادمی باشگاه سپاهان بود اما در زمان لوکا بوناچیچ مورد توجه قرار نگرفت و حالا باشگاه سپاهان به این نتیجه رسیده که چه اشتباهی کرده است.

سلطانی با بیان اینکه باید به بازیکنی همچون مهدی پور نیز در زمان خودش بها داده می‌شد، اضافه کرد: حدود 11 تیم داریم که 60 مربی نیز با بازیکنان کار می‌کنند. امیدوارم در آینده تیم‌هایی همچون سپاهان و ذوب‌آهن بیشتر از دست پرورده‌های خود استفاده کنند.

رویکرد نوگرایی انتخاب مربی در فوتبال قابل‌تحسین است

مدیر فنی آکادمی باشگاه سپاهان افزود: بازیکنانی مثل محسن آقایی، ناصری، امیرحسین کریمی و... که در تیم‌های دیگر بازی می‌کنند، دست پرورده باشگاه سپاهان هستند و در یک کلام آکادمی این باشگاه معدن طلاست.

وی با اشاره به حضور مربیانی همچون سعداوی و سید اکبرپور موسوی به‌ عنوان نفر اول کادر فنی فولاد خوزستان و استقلال خوزستان، تصریح کرد: این رویکرد نوگرایی که در انتخاب سرمربیان پیدا شد، قابل تحسین است. امیدوارم این رویکرد را در انتخاب بازیکن نیز ببینیم تا شاهد پوست‌اندازی در کل فوتبال ایران باشیم.

سپاهان نوین نباید به حال خود رها می‌شد

در ادامه عباس سروری با بیان اینکه سال گذشته جدا بازیکنان جوانی که در تیم سپاهان بودند، حدود 6 بازیکن دیگر در زمان ایگور استیماچ به تیم بزرگ‌سالان دعوت شدند و با تیم تمرین کردند نیز به صبحت پرداخت و گفت: نمی‌خواهم شایستگی این جوانان را کم کنم اما این افراد تجربه در لیگ را ندارند و بهترین گزینه‌ای که این افراد می‌توانستند تجربه کسب کنند، سپاهان نوین بود.

این مربی فوتبال افزود: بازیکنان زیادی هستند که می‌توانند در بزرگ‌سالان سپاهان حضور داشته باشند اما اگر می‌توانستند در سپاهان نوین کسب تجربه کنند، خیلی خوب بود اما متأسفانه و با وجود اینکه سپاهان ابداع کننده سپاهان نوین بود، این تیم به حال خود رها شد.

وی با بیان اینکه بازیکن جوان گرفتن صبر و حوصله زیادی می‌خواهد نیز گفت: شاید بزرگ‌ترین ایرادی که مدیران غیر فوتبالی به جلالی می‌گرفتند این بود که چرا همان سال اول نتیجه مناسب را نمی‌گیرد؛ در صورتی که جلالی برنامه‌ای 2-3 ساله دارد و دیدید با کاری که در فولاد کرد، فرکی توانست این تیم را قهرمان کند.

سپاهان با این دگرگونی، به صبر هوادارانش نیاز دارد

سروری با اشاره به اینکه قهرمانی استقلال خوزستان یک استثنا بود و اگر نام این تیم سپاهان، استقلال، فولاد و... بود، به این راحتی‌ها نمی‌توانستند قهرمان شوند، در ادامه خاطر نشان کرد: استقلال خوزستان از مسیری بی‌راه آمد و قهرمان شد. البته خوزستان بازیکنان بسیار خوبی دارد و حضور تیم‌های متعدد از این استان در لیگ برتر و لیگ‌های دسته پایین‌تر نشان از پتانسیل بالای این خطه است.

وی بابیان اینکه سپاهان با 80 درصد دگرگونی که خواهد داشت صبر هوادارانش را نیاز دارد نیز گفت: ویسی نمی‌تواند شق‌القمر کند. همیشه به سپاهان به‌ عنوان تیمی قهرمان نگاه می‌کنند که تیم‌های دیگر باانگیزه دو چندان در برابرش ظاهر می‌شوند اما هواداران باید بدانند اگر اتفاقات سال گذشته امسال هم تکرار شود، این تیم جایگاه بدتری را کسب خواهد کرد. آنها باید صبر کنند.

قراردادهای میلیاردی، 7 بازیکن جوان را از سپاهان حذف کرد

سروری با بیان اینکه اگر هواداران صبور باشند استفاده از جوانان در این تیم اتفاق خوبی است، در این مورد هم گفت: سپاهان فقط قرارداد 3 بازیکنش، 4 میلیارد شده بود که همین قراردادها باعث شد 7 بازیکن جوان حذف شوند و این باشگاه نتواند بازیکنان جوان را به خدمت بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر به معدل سنی تیم ملوان و پرسپولیس نگاهی کنید، می‌توانید علت نتایج این تیم‌ها را بفهمید، در ادامه عنوان کرد: پرسپولیس از جوانان خوبی استفاده کرد و نتیجه‌اش هم‌بازی‌های شادابی شد که از این تیم می‌دیدید. به‌ طور کلی در این فصل تیم‌هایی که حدود 70 درصد ترکیب‌شان را بازیکنان جوان تشکیل می‌دادند، نتایج به مراتب بهتری را گرفتند.

تیم‌های پایه سپاهان به دور از هرگونه توجه و محبت کار کردند

سروری با بیان اینکه روندی که سپاهان طی می‌کند روند مثبتی است، در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: امیدوارم مدیران به تیم‌های پایه بیشتر اهمیت دهند. در این چند ساله، تیم‌های پایه به دور از هرگونه توجه و محبت کار می‌کردند. بازیکنانی که به لحاظ مالی دچار مشکل شدند. اینجا نمی‌خواهم مسائل را باز کنم اما وقتی همه چیز بزرگ است نفرات نیز باید بزرگ باشند.

وی ادامه داد: تیم‌های بزرگ، مدیرعامل، معاون، سرمربی و... باید عنصر بزرگی را هم داشته باشند. در تیم‌ها همه چیز به دیدگاه مربیان برمی گردد. امیدوارم دیدگاه مدیران در جهت فوتبال باشد نه منافعشان.
 

 
منبع: ایسنا


کد مطلب: 14325

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/14325/معدن-طلایی-باشگاه-سپاهان

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir