۰
plusresetminus
به بهانه کلید خوردن اتصال استان فارس به خلیج فارس؛

اتصال «استان فارس» به «خلیج فارس» چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۵
اینک بار دیگر فارس به آغوش آبهای آزاد بازگشته است؛ اتفاقی میمون و مبارک که البته باید از آن تمام قد دفاع کرد و نگذاشت بار دیگر هیاهوی رسانه ای و برخی حاشیه سازی ها، آن را مسکوت و متوقف سازد.
اتصال استان فارس به خلیج فارس
اتصال استان فارس به خلیج فارس
به گزارش "حافظ نیوز" سرانجام انتظارها به پایان رسید و با ابلاغ رسمی سید محمد علی افشانی استاندار فارس به کلیه دستگاه ها و ارگان های رسمی دولتی زیرمجموعه استانداری فارس، الحاق و اتصال استان فارس به خلیج فارس رسمیت یافت.
این اتصال پر حاشیه که دارای عقبه کارشناسی قوی بوده و به تصویب شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده است، طی سالهای گذشته به واسطه برخی قومیت گرایی ها و تعصبات کور، به یک معضل لاینحل تبدیل شده بود تا جایی که برای اجرایی شدن آن، سالها از سوی برخی مقامات محلی در استان هرمزگان مخالفت های جدی وجود داشت.
اما پرسش اساسی این است که اتصال فارس به آبهای آزاد چه نقشی در توسعه کشور خواهد داشت؟
یکی از پاسخ های مهم به این پرسش اساسی را می توان در ایجاد یک کریدور مواصلاتی و ترانزیتی مطمئن در محور شمال - جنوب کشور در نظر گرفت و تعریف کرد.
هم اکنون بسیاری از مناطق ساحلی در منطقه جنوب کشور، به واسطه محرومیت و عدم توانمندی لازم  استانهای ساحلی جنوب کشور، بلا استفاده مانده و نوار مرزی آبی بسیار طولانی در امتداد سواحل خلیج فارس و دریای عمان، همان پتانسیل و ظرفیت انکار ناپذیر و بلا استفاده ای است که سالها، به دلیل برخی حاشیه سازی های بی مورد امکان بهره مندی از آن برای کشور وجود ندارد.
علاوه بر این، استان فارس این توانمندی را دارد که با ایجاد یک بندر تجاری در منطقه ساحلی خود و گسیل داشتن سرمایه های استان به این سمت، یک طرفیت جدید اقتصادی و بازرگانی برای کشور به وجود آورد. ظرفیتی که می تواند موجب دگرگونی وضعیت معیشتی منطقه جنوب کشور شود و برای مناطق همجوار خود نیز فرصت های شغلی فراوانی ایجاد نماید. به هر صورت، علیرغم هزینه های گزاف و فراوانی که فارسیها برای ساحلی شدن طی چند سال اخیر پرداخته اند، اینک بار دیگر فارس به آغوش آبهای آزاد بازگشته است؛ اتفاقی میمون و مبارک که البته باید از آن تمام قد دفاع کرد و نگذاشت بار دیگر هیاهوی رسانه ای و برخی حاشیه سازی ها، آن را مسکوت و متوقف سازد.
نویسنده: محمود فریدونی



 
کد مطلب : ۱۴۴۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما