۰
plusresetminus
گزارش/

نمایندگان مجلس درباره نقض برجام چه می‌گویند؟/ چشم در برابر چشم!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۱
ادامه بدعهدی آمریکا برای اجرای تعهداتش در برجام واکنش مسئولان کشور را به دنبال داشته است. تعدادی از نمایندگان مردم به تحلیل شرایط سیاسی و برنامه‌های مجلس برای مقابله با آمریکا پرداختند.
نمایندگان مجلس درباره نقض برجام چه می‌گویند؟/ چشم در برابر چشم!
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از خبرگزاری دانشجو ، ظریف و کری برای پنجاه و چندمین بار با هم دیدار کردند. بانک‌های بزرگ دنیا همچنان از تعامل با ایران پرهیز می‌کنند. پول‌های بلوکه شده هنوز به دست ایران نرسیده است. مردم می‌گویند پس کی قرار است نتایج برجام را حس کنیم؟ آفتاب برجام بالآخره بعد از چند ماه می‌خواهد بر پیکر بی‌جان اقتصاد ایران بتابد؟
 
«اگر برجام نبود چه بلایی سرمان می‌آمد؟» ترجیع‌بند توجیهات دولتی‌ها برای حال ناخوش برجام است. کارشناسان حرف‌هایی دارند! درباره صادرات نفت، درباره توقعاتی که پروپاگاندای 2 ساله دولت در مذاکرات هسته‌ای برای اقتصاد ایران ایجاد کرد. اما مسئله امروز این است که برجام هست! برجام هست و شاخص بورس هزار واحد هزار واحد سقوط می‌کند. برجام هست و کارخانه‌های باسابقه کشور مثل ارج، مثل ماشین‌سازی تبریز، مثل پارس، تعطیل می‌شوند. برجام هست و کارگران اخراجی که هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود در گوشه گوشه کشور برای دریافت مطالبت‌شان تحصن و تجمع می‌کنند.
 
مجلس دهم چند روزی است که دارد سر و سامان می‌گیرد. وکلای ملت کم کم وارد گود رسیدگی به مسائل اساسی کشور شده‌اند. نمایندگان مردم از جناح‌های مختلف سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو از وضعیت این روزهای اجرای برجام و برنامه‌های مجلس می‌گویند.
 
دولت دربرابر عهدشکنی آمریکا اقدام متقابل کند/ مذاکره جواب ندهد، مجلس ورود می‌کند
ابوالفضل سروش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به صحبت‌های دیروز وزیر خارجه درباره بدعهدی آمریکا در اجرای برجام هم اظهار داشت: ذات آمریکایی‌ها همین است. باید اگر به آنچه در برجام آمده دست پیدا نکردیم اقدام متقابل انجام دهیم.
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: بر اساس برجام اگر طرفی به تعهداتش عمل نکرد، طرف مقابل حق اقدام متقابل انجام دهد. اگر خواسته‌های ما از برجام محقق نشود باید اجرای آن را متوقف شود.
 
وی افزود: اگر دولت نتواند با مذاکره این خواسته‌ها را محقق کند، مجلس ورود خواهد کرد.
 
روند اجرای برجام قابل قبول نیست/ مجلس هفته آینده تصمیم‌گیری می‌کند
علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران به خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: رهبر انقلاب از ابتدای مذاکرات درباره بد عهدی آمریکا هشدار داده بودند. مذاکره کنندگان ما هم از ابتدا تأکید داشتند که بدبینی خودمان را نسبت به طرف مقابل حفظ خواهیم کرد.
 
رحیمی تأکید کرد: مسئله‌ای که الآن مهم است، مدیریت وضع موجود و مقابله با بدعهدی‌های آمریکا با استفاده از مکانیزم‌هایی است که در برجام پیش‌بینی شده است.
 
نماینده مردم تهران اضافه کرد: هم اکنون 3 نهاد نظارتی در شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و مجلس بر برجام نظارت می‌کنند. وضعیت اجرای برجام تا کنون رضایت‌بخش نیست. یاوه‌گویی‌های نمایندگان مجلس آمریکا بی پاسخ نخواهد ماند.
 
رحیمی افزود: امتیازی که جمهوری اسلامی ایران دارد این است که به همه تعهداتش عمل کرده و مسئولیت هرگونه مشکلی برای آینده برجام بر عهده طرف مقابل است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی در پایان گفت: اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم هفته آینده برگزار خواهد شد و حتما درباره برجام هم صحبت و تصمیم‌گیری خواهد شد.  
 
مذاکره‌کنندگان به لبخند غربی‌ها دلخوش کرده بودند/ اگر مجلس ورود کند مصوباتی شدیدتر از قبل خواهد داشت
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، گفت: مقام معظم رهبری شب گذشته در فرمایشات خود تیم مذاکره کننده ایران را تأیید کردند و بیان فرمودند که اعضای این تیم بچه های انقلاب هستند و ما به آنها اعتماد داریم اما همواره در فرمایشات مکررشان گوشزد فرمودند طرف مقابل هیچ زمانی به تعهدات خود عمل نکرده و مورد اعتماد نیست.
 
 
وی در ادامه با تأکید بر این که آمریکایی‌ها از اول انقلاب تا کنون نسبت به ملت و کشورمان دشمنی‌هایی داشته اند، اظهار داشت: با این همه دشمنی‌ها نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.
 
موسوی لارگانی تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده  بسیاری از نکات را در نظر نگرفتند، در تدوین برجام قید و بند و شرایطی‌ وجود ندارد که در صورت نقض توافق‌نامه توسط طرف مقابل، بتوانند مقابله به‌مثل کنند.
 
نماینده مردم فلاورجان در خانه ملت تصریح کرد: تیم مذاکره کننده در زمان تدوین برجام تنها به لبخندهای بعضی اعضای 1+5  اعتماد کردند. این اعتماد باعث شد  ما نزدیک  80درصد از تعهداتمان را عمل کنیم اما بازخوردی از طرف مقابل مشاهده نشود.
 
عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه تصریح کرد: تحریم‎ها همچنان پس از برجام به‌طور جدی باقی است. در برخی مواقع تهدیدات، بیشتر از گذشته هم می شود. حتی شاهدیم فشارهایی در روزهای اخیر بر کشورمان اضافه کرده اند. رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه تهدید می کنند که دست از سر ایران بر نخواهند داشت. در نشست هایی که با سران رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل برگزار می کنند بارها بیان کرده و می کنند اجازه نخواهند داد تهدیدی از سوی ایران رژیم صهیونیستی را تهدید کند. این نوع رفتارها نشان دهنده این است که آمریکا و دیگر اعضای کشورهای 1+5 به تعهدات خود در قبال ایران بعد از توافق نامه برجام عمل نکرده اند.
 
نماینده مردم فلاورجان در خانه ملت تأکید کرد: در تدوین توافق نامه تیم مذاکره کننده جای نقض توافق را برای طرف مقابل باز گذاشته است. آنان نتوانستند تا سپری در برابر نقض عهد امریکایی ها ایجاد کنند.
 
موسوی لارگانی در ادامه با اشاره به بیانات شب گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام گفت: مقام معظم رهبری  فرمودند  ما ناقض توافق نامه نخواهیم شد اما اگر طرف مقابل بخواهد برجام را بکلی زیر پا بگذارد قطعا ایران مقابله به مثل شدیدتری به نمایش خواهد گذاشت.
 
عضو فراکسیون روحانیون مجلس در خاتمه بیان کرد: اگر رفتارهای چندگانه آمریکایی ها ادامه پیدا کند همانگونه که نمایندگان در مجلس نهم با مصوباتی ورود پیدا کردند نمایندگان دور دهم مجلس قطعا مصوباتشان شدیدتر از مصوبات نمایندگان دور نهم خواهد بود.
 
برجام هیچ گشایش اقتصادی نداشته است
فرهاد فلاحتی، نماینده مردم قائنات درباره بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: همانطور که رهبری فرمودند اگر برجام نقض شود ما آن را به آتش می‌کشیم. ما نمی‌خواهیم بحث‌های گذشته برجام را مطرح کنیم. مسئله‌ای که الآن اهمیت دارد، جلوگیری از ضربه خوردن کشور از خُلَل و فُرَج برجام است.
 
وی افزود: اگر بدهی‌ها آزاد شده بود باید تأثیراتش در اقتصاد مشاهده شود. درخواست ملت این است که ما دربرابر بدعهدی آمریکا مقابله به مثل کنیم.
 
نماینده مجلس دهم اظهار داشت: آقای ظریف به مجلس آمده بودند تا درباره تاثیرات اقتصادی برجام صحبت کنید. چیزی که از نهایت صحبت‌های ایشان برمی‌آید هیچ اتفاق خاصی برای اقتصاد ما نیفتاده است.
 
باید آمریکایی‌ها را مجبور کنیم به تعهداتشان عمل کنند
پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو درباره نقض عهد آمریکایی‌ها در اجرای برجام گفت: ذات آمریکایی‌ها اینجوری است. نه تنها آمریکا بلکه دولت‌های همراهش هم همین‌طور هستند و می‌خواهند حق مردم ایران را ندهند.
 
وی افزود: ما با پافشاری بر مواضع‌مان می‌توانیم آنها را مجبور کنیم تا به تعهداتشان عمل کنند.
 
نماینده مردم تهران اضافه کرد: انسجام داخلی ما کمک خواهد کرد تا با موضع قوی‌تری با دشمن مواجه شویم. نباید بین ما اختلاف وجود داشته باشد تا آنها از آن سوء استفاده کنند.
 
سلحشوری ادامه داد: اگر همه از مواضع رهبری پیروی کنیم و از دولت حمایت کنیم، دشمنان مجبور می‌شوند به تعهداتشان عمل کنند.
کد مطلب : ۱۴۴۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما