۰
plusresetminus

توقف عملیات عمرانی در محدوده تخت‌جمشید

تاریخ انتشارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۰
هرگونه عملیات عمرانی در محدوده کارخانه آرد نقش رستم واقع در محدوده حریم درجه دو میراث جهانی تخت جمشید تا پایان انجام پژوهش‌های باستان شناسی و سیر مراحل قانونی تخلفات صورت گرفته متوقف شد.
توقف عملیات عمرانی در محدوده تخت‌جمشید
به گزارش حافظ نیوز،«افشین یزدانی»، عضو کمیته فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام این خبر گفت: کارخانه  آرد نقش رستم با قدمتی بیش از 20 سال در محدوده حریم درجه دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر قرار گرفته است که به دلیل حجم بالای تولید گندم در دشت مرودشت و نیاز به ذخیره‌سازی به شیوه بهداشتی و نوین در کارخانه آرد نقش رستم، ساخت سیلوهای بتنی ذخیره سازی در محوطه کارخانه به ضرورت بدل شده است.
به گفته یزدانی ، این در حالیست که به دلیل واقع شدن محوطه کارخانه در محدوده‌ی حریم درجه دو تخت جمشید و نقش رستم و براساس ضوابط و مقررات مصوب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ساخت پروژه‌های عمرانی دارای محدودیت هایی برای حفاری در زمین و بلند مرتبه‌سازی است.
او با تاکید بر  این‌که هرگونه طرح توسعه در این محدوده در چارچوب طرح‌های کلان مدیریتی و طرح‌های هادی به شرط نبودِ آلایندگی زیست محیطی و بیشینه ارتفاع 8.5 متر از سطح زمین امکانپذیر و مجاز است، ادامه داد: بر همین اساس محدوده طرح عمرانی کارخانه یاد شده پیش از هرچیز باید از نظر کیفیت آثار زیر سطحی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
وی تاکید کرد: برنامه کاوش و گمانه‌زنی در محدوده کارخانه مورد نظر بر همین اساس و با هدف پاسخگویی و روشن‌سازی پرسش کیفیت لایه‌های زمین‌شناسی و باستان‌شناسی در منطقه و در نهایت امکان یا نداشتن امکان هرگونه عملیات خاکبرداری و گودبرداری در این محل به پژوهشکده  باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پیشنهاد و پس از گرفتن  مجوز نسبت به عملیات میدانی کاوش و گمانه زنی اقدام شد.
به گفته یزدانی، کاوش‌های باستان‌شناسی در حال انجام بخشی از یک برنامه‌ی جامع بررسی و مطالعه دقیق محدوده کارخانه آرد نقش رستم و اطراف آن شامل عملیات دورسنجی مغناطیسی (ژئوفیزیک) و بررسی و تحلیل تصاویر هوایی و پیمایش میدانی است.
این باستان‌شناس اظهارکرد: کاوش و گمانه‌زنی در محدوده طرح عمرانی کارخانه آرد نقش رستم علاوه‌بر آگاهی افزایی نسبت به کیفیت لایه‌های باستانی منطقه، نقشی اساسی در بازسازی چشم‌انداز فرهنگی و طبیعی دشت مرودشت و تعیین حدود شهر پارسه خواهد داشت.
او با بیان این که کاوش‌ها در این منطقه پژوهشگران را نسبت به کیفیت لایه‌های باستانی منطقه آگاه می‌کند، افزود: این اقدام نقشی اساسی در بازسازی چشم‌انداز فرهنگی و طبیعی دشت مرودشت و تعیین حدود شهر پارسه خواهد داشت.
این باستان‌شناس گفت: این کاوش‌ها همچنین به شکلی دقیق ما را از کیفیت رسوب‌گذاری در دشت مرودشت و در نزدیکی تخت جمشید در هزاره‌های مختلف و از دوران هخامنشی در حدود 500 پیش از میلاد تا امروز آگاه می‌کند.
یزدانی تأکید کرد: انجام عملیات کاوش و گمانه‌زنی هیچ گونه ارتباطی با تخلف انجام شده در رابطه با ارتفاع خارج از ضوابط «دو کندوی» ساخته شده نداشته و تخریب حریم منظری محوطه  میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم توسط بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و قوه قضائیه تا کسب نتیجه دلخواه و کاهش ارتفاع تا مقدار قانونی در حال پیگیری و انجام است
کد مطلب : ۱۵۰۲۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما