۰
plusresetminus

دسترسی آسان زائران و شهروندان شیرازی به حرم مطهر شاهچراغ(ع)؛ همچنان در پیچ و خم وعده ها/ یک عضو شورای شهر: «هیچ سازمانی متولی اصلی بهسازی این مسیرها نیست و نهادهای موازی زیادی دراین زمینه وجود دارند/سازمان احیا بافت تاریخی شیراز در سازمان جدید شهرداری جایگاهی ندارد»

تاریخ انتشاردوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
به نظر می رسد ضرورت یک هماهنگی بین دستگاه های متولی این منطقه و اجرای یک تصمیم مشترک شاید بتواند موجب تحول در این حوزه باشد.
بهسازی حرم شاهچراغ
بهسازی حرم شاهچراغ
به گزارش "حافظ نیوز" شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) سالانه میزبان خیل عظیمی از مشتاقان زیارت مرقد مطهر احمد ابن موسی(ع) ملقب شاهچراغ می باشد.
ظرفیتی عظیم و گسترده که می تواند ضمن ترویج آموزه ها و فرهنگ ناب اسلامی، از بعد گردشگری نیز مورد توجه قرار گیرد و فرصتهای بسیاری در حوزه های مختلف از جمله ایجاد اشتغال پایدار برای شیراز به همراه داشته باشد.
با این وجود، سالهاست علیرغم هزینه بسیار برای بهسازی و روانسازی مسیرهای منتهی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) هنوز در این عرصه کمبودهای بسیار فراوانی دیده می شود و برخی مسیرهای منتهی به این بارگاه مقدس، همچنان در گیر و دار عملیات عمرانی است؛ اتفاقی که دسترسی به حرم مطهر را در برخی مسیرها سخت کرده و میل و رغبت زیارت را از برخی زائران سلب می کند و چهره نازیبایی از شهر شیراز در برابر دیدگان هر زائر و یا توریستی به نمایش می گذارد.
در همین راستا، چند وقتیست لزوم اتمام عملیات عمرانی و بهسازی مسیرهای منتهی به این حرم مطهر در شورای شهر و شهرداری و دیگر نهادهای اجرایی استان مطرح شده و گویا عزمی جدی و مشترک در این باره در حال شکل گیری است.
مهندس ابراهیم شعرا عضو شورای شهر شیراز نیز در همین ارتباط به "حافظ نیوز" گفت: متأسفانه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز اقدام موثری در بهسازی و روان سازی برای ورود به حرم های شریف و احیا بافت تاریخی فراهم نشده است.
وی در ادامه تشریح کرد:  ضوابط میراث فرهنگی، محدودیت های مسکن و راه سازی و مشکلات شهرداری و نیازهای تولیت های حرم احمدی و محمدی و سید علاءالدین حسین منشأ تک روی و فعالیت های مستقل هر کدام از سازمان های در این محدوده بوده بعضاً اقدامات اساسی را معطل گذاشته و هرکدام اقدامات را به دیگری محول می کند.
شعرا همچنین خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ضرورت یک هماهنگی بین دستگاه های متولی این منطقه و اجرای یک تصمیم مشترک شاید بتواند موجب تحول در این حوزه باشد چرا که به عنوان مثال در حرم رضوی شرکت ثامن و در حرم حضرت معصومه سازمان عمران که شورای آن متشکل از استاندار، معاونت امور عمرانی استاندار، رئیس شورا، شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی، تولیت حرم مطهر ، نماینده وزیر کشور و مسکن وشهرسازی است موجب هماهنگی و اشتراک عمل و تقسیم وظایف و پرهیز از ناهماهنگی بین دستگاه ها شده که از آثار آن می تواند ساخت محورهای روان زیر گذر و روگذر برای دسترسی زائرین و پارکینگ های طبقاتی زیرزمین  وروی زمین و صحن ها و محوطه برگزاری مراسم در اطراف حرمین برای ورود گردشگران و مسافران تا نزدیکی حرم ها و مشرف شدن در فاصله کوتاه بوده است.
وی در ادامه گفت:  متاسفانه سازمان احیا بافت تاریخی شیراز در سازمان جدید شهرداری جایگاهی ندارد و در حال حاضر متولی خاصی که جوابگوی معضلات کنونی باشد برای بافت تاریخی وجود ندارد.
مهندس شعرا در انتها یاداور شد: لذا تشکیل این سازمان جهت اشتراک مساعی و همراهی جهت تهیه طرح های اساسی و اجرای آنها به منظور زیباسازی و بهسازی اطراف حرم احمدی و محمدی و تلاش جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز می تواند با پیگیری از طریق وزارت کشور تأسیس و بنیادی خیر از ساخت و ساز اطراف حرمین گذاشته شده کلیه برنامه های مورد نیاز را پیگیری و به اجرا گذارد.
 
 
کد مطلب : ۱۵۰۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما