۰
plusresetminus
عضو قرارگاه فرهنگی غدیر:

وظیفه دولت در کنترل فضای مجازی به فراموشی سپرده نشود

تاریخ انتشارجمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۳
عضو قرارگاه فرهنگی غدیر گفت: برای دولت فقط باز بودن فضای مجازی اهمیت دارد اما مدیریت آن را وظیفه خود نمی‌داند، مدیریت و کنترل شبکه‌های اجتماعی از دست یک فرد و یک مجموعه بر‌نمی‌آید بلکه دولت باید نقش خود را انجام دهد.
وظیفه دولت در کنترل فضای مجازی به فراموشی سپرده نشود
به گزارش حافظ نیوز، ابراهیم عباسی بعد از ظهر امروز در آیین پایانی جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان فارس اظهار داشت: فناوری ارتباطات و اطلاعات و انقلاب کامپیوتری و اینترنتی، در چند سال اخیر تغییرات وسیع و سریعی در جنبه‌های مختلف زندگی جوامع اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی پدید آورده است.
وی با اشاره به لزوم ضرورت هوشیاری آحاد مردم به تهدیدات سایبری گفت: باید مردم با فضای مجازی آشنا شوند از مسؤولان گرفته تا اصحاب رسانه و صداوسیما و به‌ویژه هنرمندان، فعالان عرصه فیلم و سریال و تمام هنرمندان سایر عرصه‌ها، مسئول ‌هستند تا مردم را ضمن آشنا کردن با خطرات این عرصه، به سمت درست استفاده کردن از آن سوق دهند.
عباسی اضافه کرد: خوب است خیران و واقفان در این عرصه وارد شوند و این اقدام از کازرون از شهر سلمان فارسی شروع شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خوب است موسسه مقابله با فساد در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شود و با مشارکت جدی مردم مشکلاتی که جامعه را تهدید می‌کند از آنان دور کند و این مشارکت تنها مالی نیست، حتی افراد آگاه به فضای مجازی علم خود را وقف نجات مردم کنند.
وی افزود: آشنا کردن مردم با دسیسه‌های دشمن و نحوه درست استفاده کردن از فضای مجازی یکی از وظایف هنرمندان است و باید هنرمندان متدین حضور جدی در این عرصه داشته باشند و با تولید محتوای درست جامعه را آگاه کنند.
این پژوهشگر در ادامه گفت: امروز در خلأ نبود هنرمندان دشمنان در فضای مجازی جولان می‌دهند و امنیت روانی و اخلاقی و فرهنگی جامعه را خدشه‌دار کرده‌اند.
حضور هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی ضروری است
این کارشناس فضای مجازی گفت: اگر کسی با فیلم یا نشریه و هر امکان دیگری نفاق و گمراهی را بین مردم پخش کرد برای مقابله با آن باید از همان ابزار و امکانات استفاده و هدایت از جایی آغاز شود که ضلالت پخش‌ شده است.
 وی با طرح این پرسش که چرا آثار هنرمندان از شبکه‌های اجتماعی منتشر نشود، تصریح کرد: هجمه فرهنگی دشمن بسیار ویرانگر است و شبکه‌های اجتماعی، رسانه و امکان جدیدی هستند که به دلیل فضای فوق‌العاده آلوده در آن به‌عنوان تهدید محسوب می‌شوند اما این تهدیدات می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود.
عباسی خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی امروز رسانه‌های غالب هستند و اگر هنرمندان در آن‌ها حضور نداشته باشند عرصه خالی خواهد شد.
این استاد دانشگاه افزود: تعدادی هنرمند جوان در این شبکه‌ها فعال هستند اما این به معنی وضعیت ایده‌آل نیست و البته چندنفری نیز با انتشار برخی عکس‌ها از خود، گویا فضای مجازی را با اتاق‌خواب اشتباه گرفته‌اند.
وظیفه دولت در کنترل فضای مجازی به فراموشی سپرده نشود
این فعالان فرهنگی و پژوهشگر جنگ نرم ادامه داد: مدیریت و کنترل فضای مجازی، وظیفه دولت است اما با ولنگاری و بی‌تفاوتی از کنار این موضوع می‌گذرند و باید پرسید آیا دولت از فعالیت گروه‌های فاسد و منتشرکنندگان فیلم‌های مستهجن مطلع نیست.
وی گفت: مگر شاهد پرونده‌های طلاق و خودکشی‌های نوجوانان نیستند و آیا قاتل ستایش که متأثر از شبکه‌های اجتماعی این جنایت را انجام داد را نمی‌بینند.
عباسی تصریح کرد: نمایندگان مجلس چرا ساکت هستند، مگر برای مقابله با یک جنگ و یک هجوم چه ادله‌ای نیاز دارند و اعلان کارزار و جنگ و ضرورت مقابله هوشمندانه که از سوی مقام معظم رهبری که بارها و بارها مورد تأکید قرارگرفته و معظم‌له حجت را تمام کرده‌اند را نمی‌بینند و نمی‌شنوند.
عضو قرارگاه فرهنگی غدیر گفت: حکم مقام معظم رهبری خطاب به شورای عالی فضای مجازی فصل‌الخطاب است و کلمه‌کلمه این حکم باید اجرا شود.
وی اضافه کرد: این حکم قوی‌ترین بحث‌های کارشناسی را دارد و به‌ هر حال مسؤولان در قبال فساد و ولنگاری در عرصه فرهنگ باید پاسخگوی خداوند متعال و ملت مسلمان و شهیدپرور باشند و با توجه به استقبال مردم از شبکه‌های اجتماعی، اگر دولت این فضا را باز گذاشته و کنترل نکند، مشکلات افزایش می‌یابد و تا الآن نیز ‌ده‌ها سال طول می‌کشد تا شاید خسارت‌ها و مشکلات شبکه‌های اجتماعی کاهش یابد.
عباسی گفت: لازم است فضای جدید به‌خوبی رصد شود و با اشرافیت بر اقتضائات رسانه‌های جدید عمل کنیم و رسانه‌های اجتماعی جایگاهی برای بحث‌های طولانی نیست و باید به زبان هنر و مجمل بیان شوند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: برای دولت فقط باز بودن این فضا اهمیت دارد اما مدیریت آن را وظیفه خود نمی‌داند، مدیریت و کنترل شبکه‌های اجتماعی از دست یک فرد و یک مجموعه بر‌نمی‌آید بلکه دولت باید نقش خود را انجام دهد.
وی ادامه داد: رصد و کشف روحیه اجتماعی علاوه‌بر مشکلات امنیتی اخلاقی و فرهنگی، نحوه تفکر و روابط ما با یکدیگر و همچنین تعامل قشرهای مختلف، جناح‌ها و شیعه و سنی در برنامه‌ریزی دشمنان است.
کد مطلب : ۱۵۲۴۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما