۰
plusresetminus
مهندس محمدرضا باهنر در گفتگو با «حافظ نیوز» - قسمت اول:

حضور احمدی‌نژاد در انتخابات 96 می‌تواند منجر به تکرار فتنه 88 شود/ سران اصولگرای شیراز مردم را در اسفند 94 سردرگم کردند!

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۸
باهنر گفت: متاسفانه فضای انتخاباتی در کشور ما در همان یک ماه یا دوماه آخر شکل می گیرد و در برخی مواقع دیده ایم که برخی اتفاقات پیش بینی نشده سرنوشت رای مردم را عوض می کند
محمدرضا باهنر
محمدرضا باهنر
مقدمه: محمدرضا باهنر یکی از چهره های مشهور و تاثیرگذار عرصه سیاست طی سالیان گذشته بوده است.
برخی معتقدند وی با علم به اتفاقات پیش بینی نشده در انتخابات 94، تعمدا از نامزدی در انتخابات مجلس انصراف داد و در واقع خود و جایگاهش را به نوعی حفظ کرد.
علیرغم نتایج انتخابات در تهران و شیراز و عدم راهیابی حتی یک اصولگرا به مجلس از این دو شهر، وی در گفتگو با "حافظ نیوز" از قطعی بودن پیروزی اصولگرایان در انتخابات 96 به شرط تحقق وحدت خبر می دهد.
در ادامه گفتگوی جذاب و متفاوت "حافظ نیوز" و مهندس باهنر را می خوانیم:

یکی از مواردی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شائبه های فراوانی را ایجاد کرده، بحث سفرهای استانی آقای احمدی نژاد است که البته به با توجه به سخن اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با منع حضور ایشان در انتخابات، به نظر می رسد این شائبه برطرف شده است. با این وجود شاهد تداوم سفرهای استانی آقای احمدی نژاد هستیم و ایشان حتی طی روزهای آتی به شیراز نیز سفر خواهند کرد. به نظر شما عدم حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری چه فرصتهایی را برای جریان اصولگرا که این روزها در حال تغییر نام و نگرش نیز هست در کشور ایجاد می کند؟
مقام معظم رهبری در بیاناتشان می فرمایند حضور آقای احمدی نژاد در انتخابات 96 نه به مصلحت ایشان است و نه به مصلحت کشور. یکی از دلایل این مسئله ایجاد فضای دوقطبی در کشور است. در مجموع بنده قصد ندارم به صورت تفصیلی در این باره صحبت کنم اما معتقدم این مصلحت خیلی خوب و به درستی تشخیص داده شد.
چطور؟
اگر آقای احمدی نژاد در صحنه حضور داشت قطعا در جبهه اصولگرایی وحدت ایجاد نمی شد چرا که ایشان طرفداران پر و پا قرص خود را در این جبهه دارد و از طرف دیگر احتمال تکرار فتنه 88 در سال 96 نیز متصور بود که در نتیجه مصلحت نظام بر این نبود که ایشان در انتخابات شرکت کنند.
به نظر شما عکس العمل آقای احمدی نژاد در ادامه چه خواهد بود؟
حال که ایشان در عرصه انتخابات به صورت مستقیم حضور ندارند 2 نوع رفتار از سوی ایشان متصور است. نخست سکوت ایشان و دیگر فعال بودن و حمایت وی از برخی نامزدها. اگر آقای احمدی نژاد تصمیم بگیرد با جریان اصولگرا همراه شود و به جای ایجاد چندقطبی در بدنه اصولگرایی، از لیستی واحد حمایت کند در واقع ایشان به این این جریان کمک کرده اند و در صورتی که بخواهند لیست واحد خود را داشته باشند، همان دو قطبی که تا امروز به اصولگرایان ضربه فراوان وارد کرده مجددا تکرار خواهد شد.
این روزها اسامی مختلفی به عنوان کاندید اصولگرایان در انتخابات 96 مطرح می شود ازجمله آقای قالیباف و برخی اشخاص دیگر.نظر و تحلیل شما دراین باره چیست؟
تمام اسامی که در این ایام مطرح می شود در حد حدس و گمان است و واقعیت ندارد. ما اکنون باید تلاش کنیم که بعضی از افرادی که احساس تکلیف کرده و به صورت زیر زمینی ستاد راه اندازی کرده اند، از حضور در انتخابات انصراف دهند و در واقع بین این افراد، باید نهضت انصراف به راه بیاندازیم تا نتیجه انتخابات نهایتا به نفع اصولگرایان رقم بخورد.
چرا که متاسفانه فضای انتخاباتی در کشور ما در همان یک ماه یا دوماه آخر شکل می گیرد و در برخی مواقع دیده ایم که برخی اتفاقات پیش بینی نشده سرنوشت رای مردم را عوض می کند بنابراین باید تلاش کنیم فضای سیاسی کشور هیجانی نشود و برخی افراد نتوانند همچون گذشته با شعارهای سطحی و فریبکارانه، خود را  بالا بکشند.
شما در انتخابات سال 94 نامزد نشدید و اعلام کردید اصولگرایان باید کار حزبی و تشکیلاتی منسجمی انجام دهند. طی دو سال گذشته چقدر به هدفتان نزدیکتر شده اید؟
اعتقاد بنده بر این است که نظام مردم سالاری دینی بدون داشتن چند حزب قوی، شناسنامه دار و با نفوذ  امن تر از آنچه که امروز هست، خواهد بود چرا که وقتی احزاب شناسنامه دار نباشند، نتیجه این می شود که نامزدها تنها شعار سر می دهند و احساسات عمومی را به هیجان می آورند.در مجموع من معتقدم در سال 94، کار تشکیلاتی بسیار خوبی در جبهه اصولگرایی در تهران اتفاق افتاد و عدم نتیجه گیری مطلوب را باید به حساب همان غلبه فضای احساسی ماه آخر انتخابات گذاشت و البته نباید فراموش کرد سقف رای اصولگرایان در انتخابات 94 در تهران بیش از یک میلیون و در سال 90 در حدود 600 هزار نفر بوده است. بنابراین، بنده فارغ از نتیجه، از روندی که شکل گرفت راضی هستم و معتقدم این روند باید تداوم یابد.
درباره تحلیل نتیجه انتخابات در شیراز چطور؟
شما خود بهتر می دانید که در ایام انتخابات در شیراز چه خبر بود! لیست های متعدد به نام اصولگرایی، سران اصولگرای شهر را نیز سردرگم کرد چه رسد به مردم! و این عدم انصراف نامزدها به نفع یکدیگر، سرانجام کار دستتان داد. اما در مجموع بنده با شناختی که از مردم دارم معتقدم در صورت تحقق وحدت فراگیر، پیروزی اصولگرایان در انتخابات 96 در شیراز و بلکه کل کشور قطعی است.
شما در جایی عنوان کردید که شاید روحانی نامزد اصولگرایان در انتخابات 96 باشد. آیا واقعا این امر ممکن است اتفاق بیفتد؟
از سخنان بنده نوعی سوء برداشت شده و متاسفانه واقعیت کلام بنده این نبوده و نیست. طبیعتا نامزد اصولگرایان در انتخابات 96 یک اصولگراست و حساب آقای روحانی در این ایام و فارغ از گذشته ایشان، کاملا از اصولگرایان جداست. عرض بنده این است که نباید فکر کنیم ما قصد تقابل با آقای روحانی را در انتخابات 96 داریم.
قرار نیست هیچ تقابلی بین ما اتفاق بیفتد. اصولگرایان راه خودشان را می روند و نامزد خودشان را دارند و حامیان دولت و اصلاح طلبان نیز قریب به یقین از آقای روحانی حمایت می کنند.
اگر عنوان کنیم که قرار است تقابلی رخ دهد، این همان کمک به ایجاد فضای دوقطبی خطرناکی است که نباید در کشور شکل بگیرد.

پایان قسمت نخست
تهیه و تنظیم: فاطمه زارع
کد مطلب : ۱۵۵۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
جاوید
feedback
Iran, Islamic Republic of
من هم معتقدم اگر احمدی نژاد میامد پیروزیش قطعی و احتمال فتنه از طرف رقیب زیاد بود و احمدی نژاد بهانه میشد برای فتنه .البته الان در این شرایط بدون حضور احمدی نژاد هم احتمال فتنه هست .اصولگراها فقط در شرایطی موفق میشن که متحد باشن نه مثل سال ۹۴ .
فقط جليلي
feedback
Iran, Islamic Republic of
تا مبارزه بر عليه استكبار و صهيونيزم و ايادي آنان هست فتنه هم خواهد بود شك نكنيد حالا چه احمدي نژاد باشد يا نباشد.
ضمنا ضعف مديريت و دنيا طلبي برخي باصطلاح سران اصولگرا باعث حذف نماينده هاي توانمندي چون دكتر قادري و دكتر نجابت شد.
طبل تفرقه را دوستان همين آقاي باهنر يعني امثال لاريجاني بصدا در آوردند و نتيجه اش خوش رقصي اصلاح طلبان در برخي شهرستان ها شد