۰
plusresetminus
کارت سوخت با رای نمایندگان ابقا شد

باشد یا نباشد مسئله این است

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲
نمایندگان مجلس با 112 رأی مثبت با یک‌فوریت طرح حفظ و ابقای کارت هوشمند سوخت موافقت کردند.
باشد یا نباشد مسئله این است
به گزارش "حافظ نیوز" زندگینامه تکراری کارت سوخت که دیگر به گوش همگی آشناست از این قرار است که استفاده از کارت‌های سوخت از اواخر دولت هشتم  مطرح شد که در ابتدا صرفا استفاده از کارت برای بهینه سازی مصرف و کنترل مصرف بود اما اجرای این کار در دولت هشتم انجام نشد و در نهایت در دولت نهم و دهم بحث هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه بندی اجرا و کارت سوخت رسما وارد نظام سوخت‌گیری کشور شد.
سپس با تک نرخی شدن بنزین و برچیده شدن سهمیه بندی در دولت یازدهم، این سوال مطرح شد که چه ضرورتی به استفاده از کارت سوخت وجود دارد؟ این سوال باعث شد در بررسی بودجه سال جاری تعدادی از نمایندگان باهدف ایجاد توجیهی برای حفظ کارت‌های سوخت، پیشنهادی مبنی بر دونرخی شدن بنزین به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنند که طبق آن سهمیه پایه در نظر گرفته و استفاده بیش از آن سهمیه با پرداخت قیمت تمام شده باشد. در همین حکم مجلس تصویب کرد که همه خودروها کارت سوخت داشته باشند و مخالف با دو نرخی شدن و حذف کارت سوخت بود.
سناریوهای بسیاری نوشته شد.موافق ها و مخالف هایی که هر کدام دلایلی برای خود داشتند.

نوشتن چند سناریو درمورد سرنوشت کارت سوخت
درحالی که بلاتکلیفی درمورد کارت سوخت بین مسئولین موج میزد، ریاحی،مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مطرح شدن سناریوهای متفاوت درمورد کارت سوخت خبر داده و گفته بود در این زمینه هنوز هیچ چیز مشخص نیست و ما هم به عنوان نیروی اجرایی منتظر ابلاغیه هستیم و همه چیز طبق روال سابق ادامه دارد. البته در این زمینه سناریوهای متفاوتی دیده شده است از جمله این‌که کارت سوخت و سامانه هر دو حذف شود یا کارت سوخت حذف شود و سامانه حفظ شود. پلن همه سناریوها تهیه شده و منتظر دستور مجلس شورای اسلامی هستیم.
به گفته وی برای ادامه وضع موجود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه و برای احیا و نوسازی  سامانه‌های موجود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است.

نوبخت وارد می شود
اما  اینبار محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت بود که در نشست خبری 13 مهرماه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت کارت‌های سوخت و حذف آن گفته بود :‌ این موضوع در اصلاح بودجه 95 صورت گرفت و وقتی از طرف مجلس و شورای نگهبان تائید شد رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد و باید بررسی کنیم که شرکت پالایش پخش آیا آن را ابلاغ کرده یا خیر چون قانون است و باید اجرایی شود.
بر اساس این خبر و با توجه به ابلاغیه رئیس‌جمهور عملاً تکلیف‌ کارت‌های سوخت مشخص شده و این مسئله از سیستم سوخت‌رسانی کشور حذف خواهد شد.

کارت سوخت همچنان ماندنی شد
کار به اینا ختم نشد و  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان به یکفوریت طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی این طرح، در ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت مصوب 18 آذر 86 عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرفه بنزین و گازوئیل در بخش‌های حمل و نقل و صنعت و کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» شود.
در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: استفاده از کارت سوخت ضمن ارائه اطلاعات ارزشمند از وضعیت ناوگان حمل و نقل و مصرف سوخت انواع خودرو، شفافیت عرضه سوخت را افزایش می‌دهد و از قاچاق جلوگیری می‌کند. ضمناً با اجرای سیاست‌های مختلف قیمتی و غیرقیمتی بر بستر آن می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد و همچنین قیمت‌ها را طبق هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح کرد.
در ادامه این مقدمه توجیهی مندرج است: تصویب این طرح از قاچاق بنزین جلوگیری می‌کند و همچنین با حفظ حداقل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه هوشمند بنزین، فضای اجتماعی را برای احیای مجدد آن در آینده آماده نگه می‌دارد.

تهیه و تنظیم: قاسم محمدی

انتهای خبر/
 
کد مطلب : ۱۵۶۵۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما