۱
plusresetminus

جانبازی که فراموش شده است/ 10 ماه بدون مراجعه به دکتر

تاریخ انتشارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹
نوشتن از رزمنده جانبازی که در میان همه هیاهوی جامعه از یاد رفته، آسان نیست. از طرفی نیاز مالی و درمانی اش او را ترغیب به انتشار مشکلاتش می کند و از سویی، یک عمر زندگی با آبرو سبب می شود نگران حرف و حدیث های پس از انتشار خبر باشد. بار قبل که خبر مشکلاتش منتشر شد، نه تنها کسی به او کمک نکرد بلکه حجم مشکلاتش نیز به دلیل تغییر نگاه آشنایان افزایش یافت.
جانبازی که فراموش شده است/ 10 ماه بدون مراجعه به دکتر
به گزارس " حافظ نیوز" (غ-غ) یکی از ده ها هزار جانباز زیر 25 درصد دفاع مقدس است که نزدیک به 5 سال در جبهه های جنگ حضور فعال داشت و در راه دفاع از میهن از قسمت مچ دست، کمر، اعصاب و روان مجروح شد؛ جانبازی که اینک به دلیل از کارافتادگی و ناتوانی در انجام کار اقتصادی به شدت دچار مشکلات اقتصادی است و می گوید: از کمک مسئولان  قطع امید کردم.

وی متولد 1346 در یکی از شهرستان های جنوبی کشور است. او از سال 61 برای حضور در جبهه های نبرد به قصرشیرین رفت و بعد از آن نیز به جنوب منتقل شد و در دوران حضورش در نبرد علیه رژیم بعث عراق از مچ دست، کمر و سر دچار جراحت و به دلیل موج های برآمده از انفجارها دچار مشکلات شدید اعصاب و روان شد.

این جانباز 15 درصد کشور که همانند همه جانبازهای زیر 25 درصد کشور از بسیاری امتیازات بنیاد شهید و امور ایثارگران محروم است، می گوید: به دلیل آنکه در دوران پس از جنگ، جوان بودم و قابلیت کار کردن داشتم، زیاد پیگیر موضوع جانبازی نبودم و 15 درصد جانباز شناخته شدم؛ اما هر چه زمان گذشت و دچار کهولت سن شدم، مشکلات جانبازی و عوارض ناشی از جراحت‌های جنگ تحمیلی بر من چیره شد، به گونه‌ای که پس از اینکه پزشکان معتمد، بارها من را معاینه کردند، تأییدیه‌ای را مبنی بر اینکه قادر به انجام هیچ‌ گونه کاری نیستم صادر کردند.

ناتوانی این جانباز دوران دفاع مقدس در فعالیت اقتصادی، مشکلات فراوانی را برای او و خانواده اش فراهم کرده است؛ از جمله آنها می توان به محدودیت های مالی برای تأمین هزینه های تحصیلی فرزندانش اشاره کرد؛ فرزندانی که اکنون در شرایطی پدر را ناتوان در تأمین نیازهایشان می بینند و از سوی همکلاسی ها سرزنش می شوند که پدرشان یک قهرمان ملی است و اگر خوب فرهنگ سازی می شد، به خاطر او سرزنش نمی شدند.

وی از مسئولان به دلیل عدم پیگیری مشکلاتش گلایه دارد و ادامه داد: بارها به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کرده‌ام و مشکلاتم را گفته‌ام؛ هرچند آن‌ها به من کمک می کنند و ماهیانه مبلغی به عنوان کمک معیشتی دریافت می‌کنم، با توجه به شرایطی که دارم، از عهده مخارج اولیه ام هم برنمی‌آیم.

البته مشکلاتی که برای این رزمنده دفاع مقدس ایجاد شده، به همین ها ختم نمی شود.
او همچنین اضافه کرد: بخاطر مشکلات مالی ده ماهی می شود که به پزشک مراجعه نکرده ام. کولر و تلویزیون خانه ام را مردم منطقه و امام جمعه برایم خریده اند ولی تنها خانه ای که در محله گاز ندارد، خانه ماست. مشکلات زندگی سبب شده تا فرزندانم از من بپرسند: چرا و برای چه به جبهه رفته‌ای؟

پیگیری های انجام شده نشان می دهد، بنیاد شهید و امور ایثارگران حقوق قانونی مربوط به این جانباز را پرداخت و در هزینه های درمانی نیز به او کمک می کند، اما این جانباز به دلیل ناتوانی در انجام کار و عوارض ناشی از جنگ و نیز حقوق و مزایای ناچیز جانبازان زیر 25 درصد، هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند؛ مشکلاتی که تحت هیچ شرایطی شایسته سربازان و مدافعان جان، مال، ناموس و دین مردم در هشت سال دفاع مقدس نیست.

وی در مورد مشکلات کنونی اش افزود: تنها مستمری من از بنیاد شهید و امور ایثارگران ماهیانه 650 هزار تومان است که باید 380 هزار تومان آن را قسط خانه پرداخت کنم و به خاطر اینکه چند ماه نتوانستم قسطم را پرداخت کنم حساب ضامنم بسته شد و بین ما درگیری پیش آمد.

با کمک مردم و نهادهای خیریه دخترم را به مدرسه فرستادم؛ اما اکنون به خاطر اینکه ما در خانه رایانه نداریم و دخترم سی دی های درسی که به او می دهند را نمی تواند ببیند هر روز گریه می کند.


 آنچه آمد، تنها گوشه ای از مشکلات فراوانی است که امروزه این جانباز زیر 25 درصد کشور با آنها دست به گریبان است؛ مشکلاتی که البته بر اساس خبری که با نام «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» جانبازان زیر 25 درصد کشور را از بین خواهد برد! به آن پرداخته شد، مشکل همه جانبازان زیر 25 درصد کشور نیز هست.

بنابراین، باید اشاره کرد این گروه جمعیتی ارزشمند که دوران طلایی عمرشان را صرف دفاع از کشور کردند و رفته رفته نیز به دوران کهولت نزدیک تر می شوند، اگر روال بی توجهی مسئولان به همین سبک نسبت به آنها ادامه یابد، در آینده دردسرهای بیشتری را باید تحمل کنند؛ دردسرها و مشکلاتی که کم از سختی دوران جنگ نخواهد داشت.

انتهای خبر/110
کد مطلب : ۱۵۷۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما