۰
plusresetminus
آمار نگران کننده فارس

فارس کجای کار است؟/ تبعه های خارجی در فارس چه می کنند؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
بر اساس آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به تازگی منتشر شده، در سال گذشته برای اشتغال ۶ هزار و ۱۷۴ تبعه بیگانه مجاز، پروانه اشتغال با «حق کار مشخص» صادر و پروانه اشتغال برای ۶ هزار و ۶۵۶ تبعه بیگانه نیز تمدید شد.
فارس کجای کار است؟/ تبعه های خارجی در فارس چه می کنند؟
"حافظ نیوز"- قاسم محمدی  بر اساس آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به تازگی منتشر شده، در سال گذشته برای اشتغال ۶ هزار و ۱۷۴ تبعه بیگانه مجاز، پروانه اشتغال با «حق کار مشخص» صادر و پروانه اشتغال برای ۶ هزار و ۶۵۶ تبعه بیگانه نیز تمدید شد. همچنین در سال گذشته کارت اشتغال موقت به مدت حداکثر یک سال برای حدود ۳۶۳ هزار و ۸۷۶ تبعه بیگانه صادر و یا تمدید شد.
در سال ۹۴، اداره کل اشتغال اتباع بیگانه وزارت کار ۷۲ هزار و ۸۰۸ واحد را مورد بازرسی قرار داد که ۵۱ هزار و ۲۲۲ شاغل غیرایرانی بدون مجوز شناسایی و هزار و ۱۸۹ کارفرمای متخلف که به صورت غیرمجاز نسبت به جذب این افراد اقدام کرده بودند به مراجع قضایی معرفی شدند.
استان تهران با ۱۹ هزار و ۱۲۴ نفر بیشترین تعداد اتباع شاغل بدون مجوز و استان کردستان با ۳ نفر کمترین تعداد اتباع شاغل غیرمجاز را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.
فارس به عنوان دومین استان بعد از تهران دارای بیشترین تبعه خارجی است. این درحالی است که اگر به نسبت جمعیت محاسبه شود فارس با نزدیک به 5 میلیون جمعیت، نسبت به تهران با 20 میلیون جمعیت باید نسبت یک چهارم باشد در صورتی که این مقدار در فارس به نصف افزایش یافته است.
 
بازرسی کار انجام شده به منظور اشتغال اتباع خارجی به تفکیک هر استان-۱۳۹۴
استان تعداد شاغلان غیرمجاز شناسایی شده تعداد کارفرمایان متخلف معرفی شده به مراجع قضایی
آذربایجان شرقی ۴۱ ۴
آذربایجان غربی ۱۷ ۶
اردبیل ۶ ۳
اصفهان ۲۹۶۴ ۱۹۱
البرز ۱۲۳۰ ۱۶۹
ایلام ۵۳ ۲
بوشهر ۷۶۳ ۸۶
تهران ۱۹۱۲۴ ۴۰۰۴
چهارمحال و بختیاری ۳۴ ۱۰
خراسان جنوبی ۳۶ ۱
خراسان شمالی ۸۹ ۸
خوزستان ۶۸۸ ۸
زنجان ۴۸ ۶
سمنان ۴۸۴ ۹۶
سیستان و بلوچستان ۸۲۴ ۱۹۴
فارس ۱۰۰۴۸ ۲۷۲۰
قزوین ۱۹۲۲ ۴۲۷
قم ۱۰۱۹ ۹۲
کردستان ۳ ۲
کرمان ۲۰۰۷ ۶۸۱
کرمانشاه ۱۷ ۲
کهگیلویه و بویراحمد ۶۹ ۶
گلستان ۱۱۴ ۷
گیلان ۴۷ ۱
لرستان ۱۱۷ ۲۲
مازندران ۷۶۴ ۳۴
مرکزی ۱۸۲۷ ۱۰۸
هرمزگان ۶۷۷ ۶۴
همدان ۵۹ ۸
یزد ۹۵۵ ۷۹
مجموع ۵۱۲۲۲ ۱۰۱۸۹
 
بعلاوه طبق داده‌های طرح آمارگیری نیروی کار در سال 94 که مرکز ملی آمار ارائه داده است نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 38.2 درصد و نرخ بیکاری 11 درصد اعلام شده است که نسبت به سال 93 نرخ مشارکت اقتصادی 2.6 درصد و نرخ بیکاری نیز 3.7 درصد افزایش یافته است.

در این آمار نرخ مشارکت اقتصادی استان فارس 37.5 درصد و نرخ بیکاری 12.1 درصد اعلام شده است که نسبت به سال 93 نرخ مشارکت اقتصادی 2.45 درصد افزایش و نرخ بیکاری نیز 2.4 درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری استان فارس در فصل بهار سال گذشته 12.6، تابستان 11.2، پاییز 11.9 و زمستان 12.9 درصد بوده که همانطور که مشاهده می‌شود در دو فصل پاییز و زمستان نرخ بیکاری در این استان روند افزایشی را طی کرده است.

در این آمار نیز استان فارس به عنوان پنج استان اول بیکار کشور معرفی شده است. هرچند که نرخ بیکاری به عوامل مهمی بستگی دارد اما آیا نمی توان با مدیریت  این بخش از کار، از حضور 10048 نفری تبعه غیر قانونی جلوگیری کرد تا شاهد بیکاری کارگران در فارس نباشیم. با توجه به میزان بی کاری در فارس و حضور بیشترین تبعه خارجی باید از مسئولین زیربط پرسید به چه علت باید فارس در آمار ها از بدترین شرایط ها رنج ببرد.

انتهای خبر/110
 
کد مطلب : ۱۵۹۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
تعداد بسیار زیاد افغانی ها در استان فارس یک زنگ خطر بزرگ امنیتی هم هست فکر کنید چند نفر اینها شیعه و چند نفر سنی و چند نفر تکفیری سلفی هستن که در موقعش حاضرن هرکاری بکنن؟ آخه چرا انقدر بدون نظارت افغانی باید در شیراز باشه؟
صمدیان
feedback
Iran, Islamic Republic of
آمار جالبی بود
feedback
Iran, Islamic Republic of
افغانی تو شیراز بیداد میکنه ایکاش به اندازه ترک ها به اینکه مشاغل شهرمون دست جوونهای خودمون بیفته حساسیت داشتیم