۰
plusresetminus
تاملی بر آمار وحشتناک تلفات و تصادفات جاده ای در استان فارس

اینجا همه برای مُردن آماده اند!

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹
تصادفات و تلفات جاده ای در فارس گویی دارد برای مسئولان و رسانه ها و افکار عمومی چنان عادی می شود که دیگر کسی از خود نمی پرسد چرا در برخی محورهای مواصلاتی استان هر از چند روزی باید خانواده ای داغدار شود و یا باری به مقصد نرسد؟
جاده های مرگ
جاده های مرگ
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی ترانزیت مطمئن کالا و مسافر، یکی از مهمترین و ابتدایی ترین زیرساخت های مورد نیاز برای پیشرفت کشورها در حوزه های گوناگون است.
در کشور ما به دلیل محدودیت های موجود در امر صنعت هوانوردی و نبود رودخانه های پرآب که مناطق مختلف کشور را به هم وصل کند، راه های مواصلاتی زمینی از دیرباز اصلی ترین راه انتقال کالا و مسافر بوده است.
در این میان استان فارس نیز به دلیل موقعیت خاص خود، مناطق جنوبی کشور را به مناطق مرکزی وصل کرده و حکم یک شاهراه ملی را به خود گرفته است.
همچنین میزان بسیار بالای تردد کالا و مسافر در طول ایام سال در استان فارس نشان می دهد بر روی راه های استان باید سرمایه گذاری های اساسی و مهمی صورت گیرد.
با این حال، استان فارس از دیرباز در این زمینه حال و روز خوبی نداشته و همواره جاده های استان فارس از حادثه خیز ترین و خطرناک ترین راه های مواصلاتی کشور بوده اند.
در همین چند ماه اخیر، می توان به حادثه دردناک سقوط اتوبوس سربازان به دره در حوالی شیراز و کشته شدن بسیاری از این جوانان اشاره کرد و یا واژگونی اتوبوس حامل زوار اربعین که در شمال فارس اتفاق افتاد و جان بسیاری از زوار حسینی را گرفت.
در هفته گذشته نیز بر اثر تصادف‌های صورت گرفته در جاده‌های استان قریب ۱۳ نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند.
اتفاقی که گویی دیگر دارد برای مسئولان عادی می شود و ثمره این عادی شدن نیز این است که همانند گذشته، افکار عمومی از این بابت دیگر احساس دردمندی نمی کند و رسانه های استان نیز خود را در برابر این پرسش نمی بینند که چرا در برخی محورهای مواصلاتی استان و نقاط حادثه خیز آن، هر از چند روز یک بار باید تصادفی اتفاق بیفتد و خانواده ای داغدار شود و یا باری به مقصد نرسد؟

فاجعه بسیار عمیق تر از حد تصور است...
در هفته ای که گذشت، مسئولان نیروی انتظامی استان در همایشی که به منظور بررسی وضعیت جاده های استان و میزان تلفات حوادث ترافیکی ترتیب داده بودند، از کشته شدن سالانه قریب 200 شهروند در شهر شیراز و حدود 1800 نفر در استان فارس خبر دادند که نشان می دهد شیراز و فارس، سهم بالایی در این باره در کل کشور به خود اختصاص داده است.

چه باید کرد؟
سالهاست که بحث احداث آزادراه شیراز-اصفهان و یا خط آهن شیراز-بندرعباس و یا شیراز-بوشهر و همچنین دوبانده کردن بسیاری از راه های استان، در حد شعار باقیمانده است.
باید تصادف مرگباری اتفاق بیفتد تا برخی مسئولین به آزادراه در دست احداث شیراز-اصفهان سری بزنند و یادی کنند از پروژه ای که باید سالها پیش به بهره برداری می رسید!
و یا باید موسم انتخابات مجلس از راه فرا برسد تا برخی نامزدها برای تبلیغ هم که شده شعار پیگیری احداث خط آهن شیراز به خلیج فارس را مطرح کنند!
حال آنکه واقعیت این است که اگر دولت و مجمع نمایندگان استان، در تلاشی مشترک توان اجرایی خود را بر تکمیل هرچه سریعتر پروژه های در دست احداث راهسازی در استان قرار دهند و  فارس را به یک استان ایمن به لحاظ ترانزیت کالا و مسافر تبدیل کنند، هم جان بسیاری از هموطنانمان دیگر اینچنین به خطر نمی افتد و هم با رونق بیش از پیش انتقال امن کالا و مسافر، می توان به رونق صنعت و افزایش جذب گردشگر داخلی به مکان های توریستی استان نیز کمک کرد. فقط کافی است بر روی تکمیل هرچه سریعتر پروژه ای مثل آزادراه شیراز-اصفهان و یا اتصال خط آهن شیراز به خلیج فارس تمرکز لازم صورت گیرد و به دور از شعار، این قبیل پروژه ها در کمترین زمان ممکن با لحاظ استانداردهای راهسازی به بهره برداری برسند.
امری که دور از دسترس نبوده و تنها اراده ای واقعی نیاز دارد!                                
نویسنده: سجاد زارع
 
 
 
کد مطلب : ۱۵۹۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما