۰
plusresetminus
بازار ارز و طلا؛

قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا سطح 1140 دلاری کاهش یافت

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۱
به دنبال تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در پایان نشست دو روزه ، قیمت جهانی طلا با کاهش بیشتری روبرو شده و تا مرز 1140 دلار در هر اونس کاهش یافته است.
قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا سطح 1140 دلاری کاهش یافت
به گزارش "حافظ نیوز"،به نقل از پایگاه اینترنتی بولیون دسک، فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست دو روزه خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره را برای نخستین بار در سال 2016 میلادی به میزان 0.25 درصد افزایش دهد.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز پنجشنبه به کمتر از 1143 دلار رسیده است. قیمت طلا شب گذشته تا سطح 1134 دلاری کاهش یافت که این رقم از فوریه 2016 میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.
شاخص ارزش دلار آمریکا نیز امروز با افزایش روبرو شد و به بیش از 102.63 واحد رسیده است که این بالاترین رقم از ژانویه 2003 میلادی به شمار می رود.
به نظر می رسد بهبود اوضاع بازار کار و اشتغال و افزایش نرخ تورم در اقتصاد آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو داشته است.
کمیته بازار آزاد فدرال رزرو پیش بینی کرده است که روند صعودی نرخ بهره طی ماه های آینده نیز ادامه خواهد یافت و در سال 2017 میلادی نیز 3 بار دیگر نرخ بهره افزایش خواهد یافت.
فدرال رزرو آمریکا پیش بینی کرد که رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 میلادی به بیش از 1.9 درصد خواهد رسید و این رقم برای سال آینده به 2.1 درصد افزایش خواهد یافت.
موسسه تحقیقاتی ای ان زد اعلام کرد که بیانیه نشست فدرال رزرو نشان می دهد که نرخ بهره آمریکا طی ماه های آینده با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. به نظر می رسد سیاست های مالی و اقتصادی ترامپ طی سال آینده تاثیر زیادی بر بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش نرخ تورم خواهد داشت و این مساله تاثیر زیادی بر نرخ بهره خواهد داشت.
آمارهای اقتصادی آمریکا نشان می دهد که خرده فروشی در این کشور طی ماه نوامبر 0.2 درصد افزایش داشته است. طی روزهای آینده آمارهای مهم اقتصادی دیگری در آمریکا نیز منتشر خواهد شد. در بازار جهانی انرژی نیز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن با 0.2 درصد افزایش به بیش از 53.80 دلار رسیده است.
وضعیت تقاضای فیزیکی کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.
كاهش صادرات نفت ايران
رويترز به نقل از يك منبع آگاه از برنامه نفت‌كش‌هاي ايران گزارش داد كه صادرات نفت خام ايران در دسامبر هشت درصد نسبت به نوامبر كاهش خواهد يافت و به كمترين ميزان در پنج ماهه گذشته مي‌رسد. ايران از توافق ماه گذشته اوپك براي كاهش توليد روزانه به ميزان ٢/١ ميليون بشكه كه از ژانويه اجرا مي‌شود، معاف شد و انتظار مي‌رفت توليدش را اندكي را افزايش دهد. اما به گفته يك منبع آگاه از وضعيت صادرات اين كشور، صادرات نفت خام ايران در دسامبر بدون در نظر گرفتن ميعانات، به ٨٨/١ميليون بشكه در روز در مقايسه با ٠٤/٢ميليون بشكه در نوامبر، كاهش خواهد يافت. وي مدعي شد كه اين كاهش ممكن است نشانه وجود مشكلاتي در حفظ توليد پس از لغو تحريم‌ها در سال جاري ميلادي كه به افزايش توليد منجر شد، باشد. معافيت از توافق كاهش توليد اوپك يك پيروزي براي تهران بود كه معتقد بود بايد سهم بازاري كه در دوران تحريم‌ها از دست داده بود را مجددا به دست آورد.
كاهش درآمد فروش نفت
بر اساس جداول مالي و بودجه بانك مركزي، درآمدهاي نفتي كشور در هفت ماهه نخست سال جاري درحالي ۳۰ هزار ميليارد تومان اعلام شده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲درصد كاهش داشته است. بر اساس گزارش بانك مركزي از عملكرد بودجه در هفت ماهه نخست سال جاري، درآمد حاصل از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي، ٣٠ هزار ميليارد تومان برآورد شده است. اين رقم در هفت ماهه نخست سال٩٤، ٣٨ هزار ميليارد تومان بوده است.
گفتني است اين رقم در سال ٩٣، ٤١ هزار ميليارد تومان اعلام شده بود. كاهش ٨ تا ١٠ هزار ميليارد توماني درآمد نفتي در هفت ماهه نخست سال جاري نسبت به سال‌هاي ٩٤ و ٩٣ باعث شده است اين درآمدها كاهش ٢٢ درصدي داشته باشد. بر اساس اين گزارش منابع حاصل از نفت خام، در اين مدت ٢١ هزار ميليارد تومان بوده است. اين رقم نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣٠ درصد كاهش يافته است. همچنين درآمدهاي حاصل از فروش فرآورده‌هاي نفتي و ميعانات گازي در هفت‌ماهه نخست سال، شش هزار ميليارد تومان بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٢ درصد رشد داشته است.
انتهای خبر/111
کد مطلب : ۱۵۹۷۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما