۰
plusresetminus
پژوهشگر؛

موسیقی و از هم گسیختگی ذهنی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۳
نتایج یک پژوهش دانشگاهی در دانشگاه شیراز نشان داد
موسیقی و از هم گسیختگی ذهنی
به گزارش "حافظ نیوز"،نتایج یک پژوهش دانشگاهی در دانشگاه شیراز نشان داد،پسران لس‌آنجلسی پسند دختران پاپ پسند
طبق یک پژوهش دانشگاهی که میان دانشجویان دانشگاه شیراز انجام شده است بین مصرف انواع موسیقی و احساس آنومی(از هم گسیختگی و عدم انسجام) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر هر قدر مصرف موسیقی افزایش یابد این احساس هم افزایش می‌یابد.
هرچند هنوز میان نظریه‌پردازان علوم اجتماعی، تعریف مشخص و واضحی از عبارت آنومی وجود ندارد اما مسامحتاً می‌توان آن را حالتی توصیف کرد که تبعاتی مانند سست شدن انسجام اجتماعی، عدم التزام به هنجارهای جمعی و جدا شدن روانی فرد از اجتماع منجر می‌شود. حالتی که نوعی وضعیت پریشان در نسبت فرد با جامعه به وجود می‌آید و فرد به عدم التزام و حرکات و اقدامات آنارشیستی هنجارشکن متمایل می‌شود. این واژه برگرفته از فرهنگ یونان باستان بوده و معنای لغوی آن به بی‌قانونی و فقدان قانون باز می‌گردد. امیل دورکیم چهره نامدار جامعه‌شناسی هم آن را برای توصیف وضعیت غیرعادی اجتماعی توصیف کرده است.
سهم مساوی برای دانشجویان دختر و پسر
خانم حلیمه عنایت، دانشیار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز به همراه آقای مهدی کاوه کارشناس ارشد این دانشکده در سال 92 برای بررسی نسبت موسیقی و آنومی دست به انجام پژوهشی زدند تا نسبت متقابل این دو را به یکدیگر مورد بررسی قرار دهند. آنها می‌خواستند شدت احساس آنومی و رابطه آن با موسیقی را بین دانشجویان پسر و دختر کشف کنند. به همین جهت هم 380 نفر از دانشجویان این دانشکده را به عنوان نمونه انتخاب کردند تا نتایج خود را برای دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه شیراز به عنوان جامعه آماری خود تعمیم دهند.
پسران بیشتر به موسیقی اعتیاد دارند
50 درصد پاسخگویان این تحقیق معادل 190 نفر از میان دانشجویان دختر و 190 نفر باقیمانده هم از میان دانشجویان پسر انتخاب شدند. میزان مصرف موسیقی بر حسب جنسیت به این داده‌ها ختم شدند. 40.42 درصد از دانشجویان پسر مصرف موسیقی خود را در حد کم، 30 درصد در حد متوسط و 25 درصد هم در حد زیاد عنوان کرده‌اند. در مقابل در میان دانشجویان دختر، 53 درصد آنها میزان مصرف خود را کم، 36 درصد مصرف خود را متوسط و 11 درصد هم در حد زیاد ارزیابی کرده‌اند. با این توصیفات، مصرف زیاد موسیقی بین دانشجویان پسر تقریباً دو برابر دانشجویان دختر پرمصرف است.
پسرانِ هندزفری به گوش
میزان مصرف موسیقی غربی بین دو جنس کم است. هرچند بین این دو دسته هم پسران بیشتر از دختران موسیقی غربی مصرف می‌کنند. در ژانر موسیقی لس‌آنجلسی، باز هم دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر از موسیقی لس‌آنجلسی استفاده می‌کنند. در مقابل مصرف آثار انواع موسیقی پاپ ایرانی ایرانی در میان دختران بیشتر از پسران است. موسیقی رپ هم باز در میان پسران مخاطب بیشتری دارد. در انواع دیگر موسیقی مانند موسیقی سنتی، مذهبی، محلی(فولکلور) و ترکیبی باز هم دانشجویان پسر بیشتر از دختران اقبال نشان داده‌اند.
رابطه موسیقی و آنومی
بررسی یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که بین مصرف موسیقی و احساس آنومی بین در هر دو جنس، رابطه مثبت و معناداری برقرار است. به این معنا که با افزایش مصرف موسیقی، احساس آنومی هم در فرد افزایش می‌یابد. نکته جالب‌تر در این پژوهش آن است که بین مصرف موسیقی غربی به طور خاص و افزایش احساس آنومی هم رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، هر قدر مصرف موسیقی غربی افزایش می‌یابد احساس آنومی هم بیشتر است و این افزایش در میان پسران بیش از دختران است.
موسیقی لس‌آنجلسی، پاپ ایرانی، سنتی و رپ هم از همین قاعده پیروی می‌کند. این نوع موسیقی در کنار موسیقی پاپ ایرانی در همه ابعاد رابطه معنادار و مثبتی با افزایش آنومی در میان دو جنس دارد. نکته جالب توجه دیگر اینکه بین مصرف موسیقی مذهبی به طور عام و مصرف مداحی به طور خاص رابطه منفی بین مصرف و آنومی وجود دارد. به عبارت دیگر، با افزایش مصرف موسیقی مذهبی و مداحی، احساس آنومی در میان دختران و پسران کاهش پیدا می‌کند. درباره خاص موسیقی سنتی هم بین افزایش مصرف این موسیقی و افزایش احساس آنومی بین دانشجویان پسر رابطه معنادار مثبت وجود دارد. جالب آنکه در میان دختران این رابطه چندان معنادار نیست.
نتایج حاصل از تحلیل متغیرها حاکی از آن است که احساس آنومی میان پسران بیشتر از دختران است. یافته‌ای که البته با آنچه در میان مباحث تئوریک جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی بیان می‌شود همخوانی ندارد. عمدتاً در این مباحث صحبت از آن می‌شود که در جوامع در حال گذار و تغییرات اجتماعی این دوره، زنان بیش از مردان آسیب می‌بینند و متضرر می‌شوند.
انتهای خبر/111
کد مطلب : ۱۵۹۸۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما