۰
plusresetminus
وتو نکرد!!

تحریم ها 10 سال دیگر تمدید شد

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
درحالی قانون تمدید تحریم ها به تایید رییس جمهور آمریکا رسید که قبلا ادعا شده بود درصورت تصویب چنین قانونی در آمریکا، رییس جمهور این کشور، آن را وتو خواهد کرد.
تحریم ها 10 سال دیگر تمدید شد
به گزارش "حافظ نیوز"،تمدید قانون ایسا که منجر به نقض برجام شد بدون امضای اوباما رییس جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد چرا که طبق قانون همین کشور، عدم امضای آن توسط رییس جمهور در مدت زمان مشخص به معنای تایید آن می باشد.
 
اعضای مجلس سنای آمریکا روز یازدهم آذر با 100درصد آرا و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرده بودند و در فرایند اجرایی شدن خود امروز با چراغ سبز دولت اوباما مواجه شد.
 
این قانون که زیربنای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید مورد اتفاق تمام مسئولین کشور به عنوان سند رسمی نقض برجام بوده است. زیرا بنا به ماده 26 برجام، ایالات متحده آمریکا متعهد به انجام دو اقدام شده است: اولاً از بازگرداندن و اعمال مجدد تحریم‌های (from re-introducing or re-imposing)  مشخص شده در ضمیمه دوم جلوگیری نماید و ثانیاً این‌که از وضع تحریم های جدید مرتبط با هسته ای (imposing new nuclear-related sanctions) خودداری کند.
 
آنچه امروز رسانه هایی چون رسانه های بیگانه و همچنین حامیان دولت بر خروجی خبررسانی های خود گذاشتند این بود:«اوباما مصوبه تمدید تحریم های ایران را امضا نکرد!»
 
 این درحالی است که طبق قانون اساسی ایالات متحده، قانونی و لازم الاجرا شدن مصوبه‌های کنگره مستلزم امضای رئیس جمهوری است. رئیس جمهوری ملزم به امضای مصوبات کنگره ظرف ده روز از زمان ارسال آن به کاخ سفید است و اگر در خاتمه این فرصت، از امضای مصوبه خودداری ورزیده باشد، این مصوبه به طور خودکار به قانون تبدیل می‌شود مگر اینکه رئیس جمهوری آن را وتو کرده باشد. که در این مورد برخلاف ادعاهای پیشین مسئولین ما شاهد وتوی رئیس جمهور نیست.
 
بنابراین رسما و عملا این قانون به تصویب و به حالت اجرا درآمده است اما کسانی که تا دیروز بزک کردن آمریکا را در راس برنامه تبلیغاتی خود قرار داده بودند از گفتن چنین واقعیتی هراسناک هستند و به این سوال پاسخ نمیدهند که چرا بنا بر قولی که داده بودند اوباما حاضر به وتو کردن آن نشد؟
 
اینگونه رسانه ها قبل از این نیز در پی القای این مساله بودند که با دموکرات ها می توان به توافق رسید و جمهوری خواهان تندروهایی هستند که حاضر به امتیاز دادن به ما نیستند! حتی دکتر روحانی نیز در صحبت های مختلف اعتقاد خود به این تصور را نشان داد و رییس جمهور دموکرات آمریکا را فردی موب و باهوش معرفی کرد.
 
این توهم سیاسی که به دسته بندی جناح ها به دوطیف تندرو ومیانه رو علاقه دارد به دنبال گسترش این تحلیل اشتباه است که جمهوری خواهان مانع اصلی اجرای برجام هستند.
 
این درحالی است که سنای آمریکا که از هر دوطیف دموکرات و جمهوری خواه نیز هستند با صددرصد آرا و بدون رای مخالف به مصوبه تمدید تحریم ها رای داد و رییس جمهور آمریکا نیز با عمل خود آن را تایید کرد. حتی سناتور داماتو نیز که اولین بار پیش نهاد چنین تحریمی را داده بود منتسب به حزب دموکرات بود.
 
تقسیم کردن احزاب سیاسی آمریکا که هر دو در فساد و جنایت و دشمنی با مردم و جمهوری اسلامی با یکدیگر مسابقه میدهند دور از عقلانیت و منطق به حساب می آید.
 
به نظر میرسد آنچه که باعث شده است تا رسانه های وابسته به دولت چنین با موضوع برخورد کنند مصئون کردن دولت از اشتباهات گذشته و مشکلات ساختاری برجام و تحلیل های ناصواب از مذاکره و امتیازگیری از غرب باشد.
انتها خبر/110
کد مطلب : ۱۵۹۹۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما