۰
plusresetminus
تاملی در باب تحولات اخیر دانشگاه شیراز؛

علت اصلی تغییر رئیس دانشگاه شیراز چیست؟/ هنگامی که مهمترین مرکز علمی جنوب کشور بوی «سیاست زدگی» می دهد

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۳
رئیس دانشگاه شیراز چرا تغییر می کند؟ بازنشستگی؟ عزل؟ استعفای اعتراض گونه نسبت به اینکه چرا صفوی قائم مقام این دانشگاه باید به حکم مراجع قضایی برکنار شود؟
رئیس دانشگاه شیراز
رئیس دانشگاه شیراز
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی این روزها همه می دانند که رئیس دانشگاه شیراز به عنوان مهمترین قطب علمی جنوب کشور، در حال تغییر است. اما این تغییر چرا صورت می پذیرد؟ بازنشستگی؟ عزل؟ استعفای اعتراض گونه نسبت به اینکه چرا صفوی قائم مقام این دانشگاه باید به حکم مراجع قضایی برکنار شود؟ اینها پاسخ هایی است که این روزها در واکنش به تغییر رئیس دانشگاه شیراز نقل محافل و مجالس است. اما داستان دانشگاه شیراز تنها به همینجا ختم نمی شود.

مدیریت دالانی
روزگاری، دانشگاه شیراز دارالعلم در دارالعلم و مادری با خواهرخوانده‌های بسیار بود. دانشگاهی که سال‌ها چون نگینی در جنوب کشور می‌درخشید و همیشه، هم مأمن گروه‌های مختلف سیاسی بود و هم شروع تازه‌ای برای آنهایی که دوران پر تب و تاب دانشجویی خود را از دانشگاه شیراز آغاز می‌کردند. اما چند سالی است که فال و داستان دانشگاه شیراز به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است. حکایت، حکایت دانشگاهی است که اینک حاشیه های فراوانی را متحمل می شود.

علی مطهری و دانشگاه شیراز
چند روز گذشته بود که ارشاد لنگردوی رئیس دانشگاه شیراز بازنشسته شد تا پرونده وی با یک توبیخی به پایان برسد. توبیخی از ورود بدفرجام علی مطهری به شیراز که با همکاری یکی از تشکل های دانشگاه شیراز به قوع پیوسته بود. دو تن از اساتید و یک دانشجوی دانشگاه شیراز در جریان شکایت های علی مطهری از دانشگاه شیراز محکوم شدند. این داستان پس از آن بود که شورای تامین استان از ورود حاشیه ساز علی مطهری جلوگیری کرده بودند  اما مسئولین دانشگاه شیراز و مسئول تشکل دانشجویی بدون اطلاع علی مطهری وی را به شهر وارد کرده بودند. در نهایت جمعیت معترض نیز با علی مطهری برخورد کردند و بقیه ی داستان که بازگو کردنش از حوصله این مقال خارج است اتفاق افتاد.

برنامه های پی در پی سیاسی
در سال های گذشته با وجود کادر جدید ورود سیاسیون به دانشگاه سرعت بیشتری گرفت. برخلاف آنچه تصور می شود این موضوع چندان مفید نبود چرا که باید از هر دو طیف سیاسی و به صورت آزاد اندیشی این اتفاق شکل می گرفت و همه طیف ها می توانستند به ابراز نظر بپردازند اما کفه ترازو به سمت یک طیف سیاسی، بیش از دیگری سنگینی می کرد تا جایی که در 2 ماه منتهی به اسفندماه و ابتدای سال جدید بیش از 20 سخنران و برنامه برای جریان سیاسی اصلاح طلب در دانشگاه شیراز تدارک دیده شد. در همین ایام، امام جمعه شیراز در دیدار با دانشجویان  با اشاره به برنامه های سیاسی و یکطرفه دانشگاه از این وضع ابراز نارضایتی کرد و از کاهش رشد تحصیلی دانشجویان به دلیل سیاست زدگی دانشگاه پرده برداشت. حقیقت آن بود که جریان خزنده ای در دانشگاه شیراز سعی داشت تا با ورود سیاسیون به دانشگاه شیراز حلقه ی دانشجویی این طیف را نیز تشکیل دهد و بدنه ی دانشجویی برای خود محیا کند.

ورود فتنه گران سیاست زده به دانشگاه شیراز
بارها و بارها دانشجویان در دیدارهای مختلف با مسئولین شهری و استانی از حضور افراد حاشیه دار به دانشگاه اعتراض کرده بودند. از حضور جک استراو و دیدار با جمعی از اساتید تا حضور آلن گودمن جاسوس که سال ها بازوی راست سازمان سیا محسوب می شد. هر چند که برخی مسئولین این دیدارها را تکذیب کرده بودند اما در نهایت برخی از خبرگزاری ها و روزنامه های داخلی از ورود این جمع به شیراز خبر دادند. چنانچه بعد از بازگشت این افراد به کشور خود فرد مذکور در مقاله ای دانشگاه ها را یکی از راه های ارتباطی برای ارتباط بین ایران و امریکا دانست.
چندی پیش در برنامه ای که با حضور محمود صادقی نماینده تهران در دانشگاه شیراز برگزار شد نیز شخصی که سال ها محکوم فتنه بود با گذر از سیستم های حراستی دانشگاه و با اجازه ی برخی از مسئولین در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز شرکت کرد. این در حالی است که حضور دانشجویان دیگر دانشگاه ها در این مراسم ممنوع و ورود هر شخص با کارت دانشجویی امکان پذیر است.

تولیدات علمی؟!
کافی است کلید واژه ”سال نامه آماری دانشگاه شیراز” در اینترنت جستجو کنید تا با انبوه صفحه هایی مرتبط شوید که هیچگاه باز نمی شوند. صفحه هایی که حتی در تیترشان هم تا سال 93 بیشتر نیست. اما آنچه در این میان قابل توجه است این نکته می تواند باشد که با سیاسی شدن دانشگاه شیراز سرعت رشد علمی دانشگاه کاهش خواهد یافت. در گیری های صنفی و کاهش خدمات و دستگاه های آموزشی موضوعی است که اکثر دانشجویان برخلاف گفته ی مسئولین دانشگاهی حس می کنند.

ارشاد چرا می رود؟
بازگردیم به پرسشی که ابتدای کار مطرح شد. دکتر مجید ارشاد چرا تغییر می کند؟ آنگونه که در خبرها عنوان شده، با استعفای رئیس دانشگاه شیراز مخالفت و با بازنشستگی وی موافقت شده است. علت درخواست بازنشستگی که همزمان با استعفا صورت پذیرفته چیست؟ با توجه به آنچه که گفته شد، به نظر می رسد علت اسعفای مجید ارشاد بیش از هر چیز، علتی سیاسی دارد. شاید ارشاد نمی خواهد زیر بار برکناری صفوی قائم مقام پر حرف و حدیث خود برود و این درخواست بازنشستگی و استعفا اعتراض به همین امر است! شاید هم داستان چیز دیگریست که طی ماه های آینده معلوم می شود!
نویسنده: قاسم محمدی
 
 
کد مطلب : ۱۶۰۰۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
یکبار هم شده به وجوه اصلی قضیه مطهری هم نگاه کنید.چند سوال اصلی را پیگیری کنید:شورای تامین از کجا اطلاع داشت عده ای معدود اخلالگر و قانون شکن ( کاملا خودسر ) قرار است امنیت این سخنرانی را برهم بزنند و مشکل امنیتی ایجاد نمایند؟
حال از هر طریقی اطلاع کسب کردند آیا تنها راه پیشگیری از وقوع مشکل پاک کردن صورت مساله و لغو سخنرانی است یا میشد لااقل آقایان با این توان اطلاعاتی و پیش بینی بالا با عوامل قانون شکن برخورد میکردند و یا شرایط تامین جانی آقای مطهری را فراهم میکردند.به هرحال عوامل خودسر بودند ممکن بود خدای نکرده اقدامات فیزیکی آنها حتی به خسارت جانی منجر میشد و هزینه های سنگینی برای کشور و نظام ایجاد کند.
به فرض که آقای مطهری با تمکین به نظر شورا به استان نمیامد و درگیری هم رخ نمیداد آنوقت آیا این قضیه باب نمیشد که گروهی خودسر هر دفعه تصمیم بگیرند که کدام سخنران حق سخنرانی در استان را دارد و با مرعوب کردن شورای تامین استان سخنرانیها را لغو کنند؟؟
آیا وظیفه شورای تامین برخورد با سخنرانانی است که نظام اسلامی اجازه صحبت به آنها داده یا کسانی که قصد اخلال در مجالس قانونی را دارند.
آقای مطهری بعد از آن ماجرا چندین و چند سخنرانی در پایتخت و شهرهای دیگر کشور داشتند و آسمان هم به زمین نیامد.آیا سخنرانی در چند شهر بخصوص کشور نیازمند دریافت مجوزهای خاص از گروههای خاص میباشد.

ایکاش کمی منصف بودید و بعد از این ماجرا با نیت اصلاح وضع استان یک جمله هم در مقالات خود از شورای تامین انتقاد کرده بودید.
مطلع
feedback
Iran, Islamic Republic of
شرایط آن روزهای شیراز به هیچ وجه یک شرایط عادی نبود به لطف استاندار وقت و مشاور پرحاشیه ایشان، شیراز کانون التهابات سیاسی در کشور بود و سه ماه بسیار پر تنش در دانشگاه ها پشت سر گذاشته شد در این شرایط هر عقل سلیمی میگوید بگذار جو استان کمی آرام شود بعد سخنران پرحاشیه بیاور! بله علی مطهری در هزار شهر با شرایط عادی سخنرانی کرد و هیچ اتفاقی نیفتاد در همین دانشگاه شیراز هم چند ماه بعد سخنرانی کرد و هیچ اتفاقی نیفتاد اما در آن شرایط سیاسی و جو التهاب مسئولانی که دعوت گیرنده از علی مطهری بودند قطعا یا جاهل بودند یا مغرض
دانشجو
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقای صفوی به لحاظ علمی چهره موجهی دارند اما واقعا جای این پرسش هست که چرا دانشگاه شیراز باید به جایی برسه که دغدغه مسئولانش بشه میتینگ های سیاسی؟ واقعا آیا به رشد علمی و پژوهشی دانشگاه هم در این سالها توجه شده؟ به نوسازی وسایل آزمایشگاه ها و خرید دستگاه های تست اندازه گیری برای رشته های فنی مهندسی؟ به این توجه شده که رشد مقالات علمی و ثبت اختراع در دانشگاه شیراز رو به افول هست یا صعود؟ به ارتباط دانشگاه با صنعت توجه شده؟
نگاهی به عملکرد روسای محترم نشون میده دغدغه برخی دوستان چیزهای دیگه ای هست
feedback
Iran, Islamic Republic of
مقالتون سرو ته نداشت کلشو میتونستید تو یه پاراگراف جمع کنید