۰
plusresetminus
ادامه رفتارهای زننده سفارتخانه‌های اروپایی با مراجعه‌کنندگان ایرانی و انفعال وزارت امور خارجه

ظریف از خاطیان خارجی حمایت میکند / صدای نمایندگان مردم هم درآمد

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۵
سؤال نمایندگان مجلس از ظریف به خاطر حمایت او از 2 دیپلمات خاطی انگلیسی و فرانسوی!
ظریف از خاطیان خارجی حمایت میکند / صدای نمایندگان مردم هم درآمد
به گزارش "حافظ نیوز"،رفتارهای زننده و توهین‌آمیز سفارتخانه‌های اروپایی در ایران با مراجعه‌کنندگان ایرانی همچنان ادامه دارد. مردادماه امسال «وطن امروز» و برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها اخباری از رفتارهای توهین‌آمیز کارکنان سفارتخانه‌های اروپایی با مراجعه‌کنندگان ایرانی و همچنین رواج برخی دلالی‌ها توسط کارمندان این سفارتخانه‌ها منتشر کردند. 
ماجرا از این قرار بود که نارضایتی مراجعه‌کنندگان ایرانی از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران در آن دوره زمانی بشدت افزایش یافته بود. مراجعه‌کنندگان اعلام می‌کردند سفارتخانه‌های اروپایی تعداد زمان‌های ملاقات به مراجعه‌کنندگان ایرانی را بشدت کاهش داده‌اند و این باعث شده صف‌های طولانی در اطراف این سفارتخانه‌ها ایجاد شود.
از سوی دیگر رفتارهای زننده و توهین‌آمیز با مراجعه‌کنندگان ایرانی از سوی کارمندان سفارتخانه‌ها نیز مورد اعتراض مراجعه‌کنندگان قرار گرفت و این موضوع حتی باعث شد در مقطعی التهاباتی در اطراف سفارت آلمان در تهران ایجاد شود. غیر از رفتارهای زننده و توهین‌آمیز، دلالی‌هایی نیز توسط کارمندان سفارتخانه‌ها با واسطه‌گری برخی همکاران بومی آنها شکل گرفت. 
 به عنوان نمونه در یکی از سفارتخانه‌های اروپایی، در ازای دریافت 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان، به مراجعه‌کنندگان ایرانی وقت ملاقات و طرح موضوع داده می‌شد! افزایش ناگهانی هزینه روادید و همچنین  طولانی شدن زمان صدور روادید نیز باعث بیشتر شدن اعتراضات مراجعه‌کنندگان شد. این رفتارهای توهین‌آمیز باعث شد مراجعه‌کنندگان از وزارت امور خارجه بخواهند با این رفتارهای زشت و توهین‌آمیز و نیز با این دلالی‌های هزینه‌ساز برخورد کند. کمی بعد یعنی 21 مردادماه وزارت امور خارجه به صورت غیررسمی به این موضوع واکنش نشان داد. واکنش وزارت امور خارجه در قالب اظهارات یک منبع آگاه مطرح شد.
این منبع آگاه با تایید این ناهنجاری‌ها گفت: چند سال است که در برخی سفارتخانه‌های اروپایی در تهران فرآیند درخواست و صدور روادید از روال معمول خارج شده و متاسفانه با روش‌های غیرشفاف همراه شده است. پرداخت هزینه برای دریافت نوبت تحویل مدارک، برخوردهای توهین‌آمیز برخی ماموران کنسولی این سفارتخانه‌ها از جمله با کمال تأسف برخورد غیرقابل قبول برخی کارمندان محلی ایرانی با هموطنان عزیزشان و طولانی بودن فرآیند صدور روادید و هزینه بالای روادید در برخی نمایندگی‌های اروپایی که در بیشتر موارد حتی پس از رد درخواست روادید وجوه گزاف پرداختی نیز مسترد نمی‌شود، از جمله این ناهنجاری‌هاست. 
در حالی که مراجعه‌کنندگان و نیز افکار عمومی در انتظار واکنش قاطعانه وزارت امور خارجه بودند؛  این وزارت مسؤولیت را بر دوش مردم انداخت. این منبع وزارت خارجه در همین راستا گفت: به نظر می‌رسد بهترین روش مردمی برای کمک به وزارت امور خارجه برای مواجهه شدید و اصلاح رفتار این دسته از سفارتخانه‌های خارجی، خودداری مردم عزیز و بزرگ‌منش ایران از مراجعه جز در موارد ضروری به سفارتخانه‌هایی است که با مراجعان برخورد موهن دارند. حتما نباید با سفرهای غیرضروری تجاری یا تفریحی، این دولت‌ها به ادامه رفتار ناپسند کارگزاران‌شان تشویق شوند.
باز هم نروید!
رفتارهای توهین‌آمیز و زننده و نیز سودجویی‌ها و دلالی‌های سفارتخانه‌های اروپایی در ایران همچنان ادامه دارد. 5 ماه پس از اولین اعتراضات به رفتارهای توهین‌آمیز سفارتخانه‌ها، وضعیت تغییری نکرده است و در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد.
صف‌های طولانی در مقابل سفارتخانه‌ها ادامه دارد؛ کاسبی و دلالی‌ها در کنار سفارتخانه‌ها برای دادن وقت ملاقات و نیز صدور روادید به راه است و البته توهین و اهانت به ایرانی‌ها هم همچنان صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی باز هم وزارت امور خارجه به عنوان متولی بسامان کردن این شرایط، بیانیه‌ای صادر کرده و باز هم از مردم خواسته است به سفارتخانه‌ها مراجعه نکنند.
اداره روابط عمومی وزارت امور خارجه دیروز یکشنبه 12 دی درباره مشکلات موجود در فرآیند صدور روادید توسط برخی سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران اعلام کرد: وزارت امور خارجه با اطلاع از مشکلات موجود در فرآیند صدور روادید توسط برخی سفارتخانه‌های مقیم تهران و با هدف دفاع از حقوق شهروندان ایرانی همواره با آنان در تماس بوده و در گفت‌وگوهای کنسولی با دولت‌های مربوط این موارد را با جدیت دنبال کرده است. حاصل این تماس‌ها، همکاری این سفارتخانه‌ها و تا حدودی بهبود شرایط بود که البته این موضوع تا رسیدن به شرایط مطلوب و رضایتبخش در دستورکار بخش‌های مربوط وزارت امور خارجه قرار خواهد داشت.
اداره روابط عمومی وزارت امور خارجه همچنین عنوان کرد: در کنار مشکلات مربوط به سفارتخانه‌های خارجی در موضوع صدور روادید، شبکه‌ای از افراد غیرمسؤول خارج از سفارتخانه‌ها نیز با ادعای تسهیل در روند اخذ روادید و دریافت مبالغی از هموطنان به این وضعیت و نارضایتی متقاضیان دامن می‌زنند. همانگونه که قبلا نیز اعلام شد وزارت امور خارجه برای حل این مشکل، اطلاعات لازم را در اختیار مراجع قضایی و امنیتی قرار داده و اطمینان داریم که این مراجع محترم به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.
هموطنان عزیز هم لازم است از مراجعه به این واسطه‌های سودجو پرهیز کنند. اداره روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه همواره بر عملکرد و نحوه رفتار سفارتخانه‌های خارجی با شهروندان ایرانی نظارت و به هرگونه رفتار خلاف موازین و شؤون دیپلماتیک از طریق مقتضی رسیدگی کرده و خواهد کرد.
شما چه کاره‌اید؟
پیشنهاد وزارت امور خارجه به ایرانی‌ها برای عدم مراجعه به سفارتخانه‌ها بیشتر شبیه کمپین‌هایی است که در شبکه‌های مجازی برای تحریم خرید برخی کالاها به راه می‌افتد! وزارت امور خارجه در حالی چاره کار را تحریم سفارتخانه‌ها می‌داند که بیشتر مراجعه‌کنندگان یا دانشجو هستند یا اینکه برای دید و بازدید با اعضای خانواده خود در اروپا به این سفارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند، بنابراین آنها ناگزیرند به سفارتخانه‌ها مراجعه کنند! بر همین اساس با توجه به این پیشنهاد وزارت امور خارجه به نظر می‌رسد این وزارتخانه در ماجرای برخورد با رفتارهای توهین‌آمیز و دلالی‌های غیرقانونی سفارتخانه‌ها در ایران دچار انفعال است و توانایی برخورد با این معضلات را ندارد.
سؤال نمایندگان از سفارت‌نوازی ظریف!
اما در حالی که اهانت سفارتخانه‌های اروپایی به مراجعه‌کنندگان ایرانی ادامه دارد و وزارت امور خارجه نیز چاره کار را «تحریم سفارتخانه‌ها» می‌داند، روز گذشته سوال 8 نماینده مجلس از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به دلیل حمایت از 2 دیپلمات انگلیسی و فرانسوی که مردادماه امسال در استان کردستان اقدام به فیلمبرداری از اماکن نظامی ایران کرده بودند در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
مردادماه امسال یک رایزن فرهنگی سفارت فرانسه و کاردار دوم سفارت انگلیس (یک زن و یک مرد) که برای انجام یک سفر «تفریحی» مجوز حضور در استان کردستان را گرفته بودند در اقدامی مشکوک از مراکز و اماکن نظامی ایران در مناطق مرزی استان کردستان فیلمبرداری کردند. نیروهای سپاه پاسداران پس از ضبط وسائل این دیپلمات‌ها محتوای دوربین آنها را مورد بازبینی قرار دادند و متوجه شدند آنها از پادگان‌های نظامی ایران در مناطق مرزی کردستان فیلمبرداری کرده اند.
اما در شرایطی که در افکار عمومی مطالبه برخورد قانونی با این دیپلمات‌ها ایجاد شده بود و برخی نیز خواستار اخراج آنها از ایران شدند، گویا وزارت امور خارجه برخورد شایسته‌ای با این دیپلمات‌های خاطی انجام نداد. روز گذشته سوال 8 نماینده مجلس از محمدجواد ظریف به خاطر «حمایت او از این 2 دیپلمات» در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
حجت‌الاسلام حسینعلی حاجی‌دلیگانی  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره این سوال گفت: در گرماگرم جنگ داعش و تکفیری‌ها در سوریه 2 نفر از اتباع کشورهای اروپایی بدون اخذ مجوز در منطقه غرب کشور اقداماتی انجام دادند که این اقدامات در هر کشوری صورت گیرد، جرم محسوب می‌شود. این دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی اقدام به عکسبرداری و شناسایی مراکز نظامی، پایگاه‌های پروازی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده نظامی کرده بودند. پس از مشاهده این اقدامات، عناصر نیروهای مسلح خودروی این دو دیپلمات را متوقف و آنان را بازداشت کردند تا در مراحل بعدی گزارشات آن تدوین و مراحل و فرآیندهای قانونی آن طی شود اما در این مرحله وزارت امور خارجه دخالت کرد و نه‌تنها این دو دیپلمات متخلف را توبیخ نکرد بلکه به نوعی از آنها حمایت کرد.
این حمایت دلیل سوال ما از وزیر امور خارجه بود. ایشان باید پاسخ دهد که بالاخره چه کسی باید حافظ منافع کشور باشد؟ آیا وزارت امور خارجه مسؤولیتی درباره برخورد با دیپلمات‌های خارجی یا عناصر وابسته به خارج که اعمال اینچنینی انجام می‌دهند ندارد؟ متاسفانه وزارت امورخارجه در این باره نه‌تنها اقدامی نکرد بلکه از اقدام 2 دیپلمات حمایت کرده.
وی درباره اینکه در متن سوال آمده که وزارت امور خارجه اعلام کرده این اقدام با هماهنگی قبلی بوده است، گفت: هماهنگی برای اقدامات اینچنینی باید با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شود. شخص وزیر امور خارجه درباره نیروهای مسلح صاحب اجازه نیستند که اجازه‌ای برای این اقدام بدهند.
نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره دلیل تاخیر اعلام وصول سوال از وزیر امور خارجه تصریح کرد: طبیعتا سوال تا به کمیسیون مربوط ارجاع شود و پس از بررسی به صحن بیاید، کمی طول می‌کشد اما درباره این سوال باید گفت هیات‌رئیسه در این موارد یک مقدار مشکلات دارد.
انتهای خبر/110
کد مطلب : ۱۶۱۷۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما