۰
plusresetminus
نقدی بر سخنان ریاست محترم جمهور

بمب ساعتی بیکاری جوانان کی منفجر می‌شود؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۲
بیکاری جوانان را می‌توان مترادف افزایش تورم، افزایش ناامنی، افزایش شکاف طبقاتی، افزایش میزان نارضایتی توده‌های اجتماع، افزایش فقر و چندین مورد سوء دیگر تعبیر کرد؛ مواردی که همگی نشان می‌دهد در درون طبقات اجتماعی کشور ما، یک بمب ساعتی فعال وجود دارد
بمب ساعتی بیکاری جوانان کی منفجر می‌شود؟
به گزارش "حافظ نیوز" حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی یکشنبه شب با مردم درباره اشتغال به‌ویژه اشتغال جوانان طی سخنان مهمی، در پاسخ به سؤال مجری درباره موضوع اشتغال مبنی بر اینکه آمار نشان می‌دهد حجم بیکاری کشور زیاد شده و از طرفی نشان داده می‌شود میزان اشتغال هم در کشور زیاد شده است و خیلی باهم تطابق ندارد، در همه خانه‌ها هم یک یا دو بیکار وجود دارد ازجمله خانه وزیر کشور شما، که گفته‌‌اند سه فرزند تحصیل‌کرده بیکار در خانه دارند وقتی وزیر کشور این‌گونه است دیگر تکلیف بقیه مردم مشخص است؛ الان وضعیت اشتغال چگونه است و به مردم در این زمینه چه می‌خواهید بگویید، اظهار داشت:‌ مسئله اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور است یعنی در میان همه مسائلی که حائز اهمیت است به نظر من اشتغال مهم‌ترین است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور تمام شود، افزود: بسیار نگران‌‌کننده است در داخل یک خانه یک یا دو نفر یا بیشتر جوان بیکار داشته باشند جوانی که در سن 25 یا 26 سال رسیده و هنوز توان مالی برای ازدواج ندارد و عمدتاً‌ به دلیل اینکه اشتغال و کار مناسب ندارد این مسئله برای همه ما حیاتی است برای اشتغال جامعه یک تلاش جدی انجام دهیم.
وی افزود:‌ از آغاز دولت در جلسات اقتصادی یکی از مسائلی که همواره مورد بحث ما بود بحث اشتغال بود و سرازیر شدن جوانان تحصیل‌کرده از دانشگاه‌ها، چون دانشگاه‌ها خودشان یک تأخیری را برای اشتغال ایجاد کرده‌‌اند به‌هرحال جمعیت مؤثر دانشگاهیان چند سال پیش حدود 2 میلیون تا 2میلیون و 200 هزار بود و امروز به 4 میلیون و 800 هزار و نزدیک 5 میلیون رسیده است و سالانه 800 تا 900 هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند که این‌ها نیاز به شغل دارند. به‌علاوه افرادی که در جامعه هستند و به دانشگاه نمی‌روند و بازهم به اشتغال نیاز دارند.
وی با بیان اینکه امروز کل شاغلان ما 23 میلیون نفر هستند، گفت: درعین‌حال رقم بیکاری بیشتر شده است.
رئیس‌جمهور در ادامه اضافه کرد:‌ یک تراکمی از سال‌های گذشته وجود دارد شما از سال 85 تا 90 به آمار اشتغال نگاه کنید تقریباً اشتغال واقعی و خالص ما ثابت است یعنی سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ایجاد شده و موضوع بیکاران در جامعه متراکم شده و الان هم چه آن‌هایی که در دهه شصت و هفتاد متولد شده‌‌اند دیگر سال‌های اشتغال‌ها آن‌ها است و باید مشغول به کار شوند.
روحانی گفت:‌ ما در 2 سال گذشته آمار نسبتاً مناسبی برای اشتغال داریم یعنی کل شاغلین در سال 92، 21 میلیون و 300 هزار بوده که اگر نمودار هم نشان دهد مشخص می‌شود که وضع اشتغال ما چگونه بوده است و بعد از آن به تدریج در 2 سال گذشته شرایط اشتغال شرایط بهتری شده امروز کل شاغلین ما 23 میلیون نفر هستند یعنی از 2 سال گذشته تقریباً یک میلیون و 700 هزار نفر اضافه شدند.
وی در پاسخ به این سؤال مجری که گفت درعین‌حال رقم بیکاری هم افزایش‌یافته است، تأکید کرد: بله. رقم بیکاری هم افزایش‌یافته است. رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگر مجری که آیا این افزایش به دلیل بیشتر شدن متقاضیان به کار است و آن میزان اشتغال جوابگوی این تعداد متقاضیان نیست، اظهار داشت: متقاضی ما تقریباً تابستان امسال یک رکورد بود یعنی یک‌میلیون و200 هزار نفر خواستار شغل بودند و در شرایطی بودند که می‌خواستند مشغول به کار شوند.
بمب ساعتی بیکاری جوانان کی منفجر می‌شود؟
سخنان ریاست محترم جمهور درواقع اعترافی صریح و صادقانه است درباره اوضاع بیکاری موجود در کشور به‌ویژه خطری که همانند یک بمب ساعتی اجتماع را تهدید می‌کند. بیکاری جوانان درواقع یک معضل فرا اجتماعی است که تبعات فراگیر امنیتی نیز دارد.
بیکاری یک جوان، به معنای عدم تشکیل خانواده‌ای است که می‌تواند آرامش را برای اجتماع تأمین کند و به‌تبع آن، به معنای تحدید نسل نیز هست. بیکاری یک جوان، به این معناست که انرژی و توانی که از جوانان باید صرف تولید ملی و خدمت‌رسانی به اجتماع صرف شود، درراه‌های دیگر به کار گرفته می‌شود؛ راه‌هایی که نهایتاً به بزه و جرم ختم می‌شود.
بنابراین بیکاری جوانان را می‌توان مترادف افزایش تورم، افزایش ناامنی، افزایش شکاف طبقاتی، افزایش میزان نارضایتی توده‌های اجتماع، افزایش فقر و چندین مورد سوء دیگر تعبیر کرد؛ مواردی که همگی نشان می‌دهد در درون طبقات اجتماعی کشور ما،  یک بمب ساعتی فعال وجود دارد که هرلحظه ممکن است درجایی منفجر شود و جامعه را دچار آسیب کند.
بنابراین، انتظار می‌رود دولت یازدهم در این واپسین ماه‌های عمر خود، عملیاتی‌تر و با برنامه‌ریزی منسجم‌تر به بحث اشتغال جوانان بپردازد و در انتها، گزارشی شفاف دراین‌باره عرضه کند.
تهیه و تنظیم: کاظم فریدونی
کد مطلب : ۱۶۱۷۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما