۰
plusresetminus
بیمه سلامت؛

ماجرای تجمیع بیمه ها چه شد؟/ شورای عالی یا سازمان بیمه سلامت کدامیک؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
وزارت بهداشت تصمیم گیر بیمه‌ای نشد وزارت بهداشت به دنبال «شورای عالی بیمه سلامت» بود نه سازمان بیمه سلامت!
ماجرای تجمیع بیمه ها چه شد؟/ شورای عالی یا سازمان بیمه سلامت کدامیک؟
به گزارش "حافظ نیوز"،در واقع شورای عالی بیمه سلامت از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سازمان بیمه سلامت برخوردار است و وزارت بهداشت به دنبال این شورا بود تا ماموریت‌هایی مانند تجمیع بیمه ها را در این شورا پیگیری کند.
محمد حسین نجاتی: نمایندگان مجلس این‌ روزه‌ها بیش از پیش درگیر جزییات تصویب برنامه ششم توسعه هستند. یکی از جنجالی ترین این بحث‌ها اما مربوط به تجمیع بیمه‌ها می‌شود. گرچه ماجرای تجمیع بیمه‌ها هنوز به طور شفاف مطرح نشده است، اما طی روزهای اخیر دو بحث در مجلس با جنجال زیادی مورد بحث قرار گرفت. یکی انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت و دیگر انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت.
مبنای این بحث در برنامه ششم برمی‌گردد به سیاست های کلی سلامت که در سال ۱۳۹۳ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.
در این سیاست‌ها صریحا ابلاغ شده است: «۱-۷ تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۷-۲مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها»
برهمین اساس برخی نمایندگان معتقدند که سازمان بیمه سلامت باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد.
اما آنچه بیش از پیش مورد توجه و قابل اهمیت است، انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت است. در واقع شورای عالی بیمه سلامت از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سازمان بیمه سلامت برخوردار است. در واقع شورای عالی بیمه سلامت چند ماموریت کلی دارد. نخست سیاستگذاری و تصمیم گیری درباره وضعیت بیمه‌ها در کشور، تعیین تعرفه‌های درمانی و خرید خدمت بیمه‌ای از شرکت‌های بیمه گذار.
این ماموریت‌ها در واقع آن چیزی است که وزارت بهداشت به دنبال آن بود تا براساس آن سازمان های بیمه گر را زیر چند خود بیاورد و بتواند از کانال این شورای عالی بیمه‌ها را تجمیع کند.
اما آنچه به وزارت بهداشت در این روزهای جنجالی مجلس رسید، تنها سازمان بیمه سلامت بود. سازمانی که عملا کمکی به سیاست های کنونی وزارت بهداشت نمی‌کند و حتی این احتمال وجود دارد که به فعالیتی اضافه برای وزارت تبدیل شود.
سازمان بیمه سلامت به درد وزارت بهداشت نمی‌خورد
در همین رابطه مدیرکل اسبق دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انتقال بیمه سلامت نمی تواند کمک چندانی به وزارت بهداشت کند، به خبرگزاری ایسنا گفت: اگر قانونگذار همه بیمه‌های پایه را تجمیع می‌کرد و وزارت بهداشت مکلف می شد در طول برنامه بیمارستان های غیر آموزشی اش را واگذار کند و با حفظ مالکیت و بدون ادغام فیزیکی بیمه ها، تولیت امور را انجام دهد کمک خوبی به حل مشکلات نظام سلامت می کرد.
محمدباقر هوشنگی درباره مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتقال سازمان بیمه سلامت ایران به وزارت بهداشت اظهار کرد: چند سالی است که این مناقشه وجود داشت و وزرای بهداشت و رفاه پیگیر آن بودند؛ اما آن چیزی که وزارت بهداشت دنبالش بود و می توانست اثربخش باشد تجمیع و انتقال همه بیمه ها بود تا بتوانند با توجه به ماموریت ها، قوانین بالادستی و سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه سلامت ساماندهی بهتری داشته باشند.
وی افزود: اما اکنون شاید با آمدن سازمان بیمه سلامت به وزرات بهداشت به تنهایی، وزارت بهداشت نتواند به اهدافی که مدنظر داشته است دست یابد و این یک اتفاق ناقص است.
این کارشناس حوزه بیمه با بیان اینکه انتقال بیمه سلامت نمی تواند کمک چندانی به وزارت بهداشت کند عنوان کرد: از سوی دیگر سیاست گذاری ها در شورای عالی بیمه و در وزارت رفاه انجام می شود و بیش از 50 درصد بیمه شدگان کشور در سایر بیمه‌ها هستند.
هوشنگی ادامه داد: اگر قانونگذار همه بیمه‌های پایه را تجمیع می کرد و وزارت بهداشت مکلف می شد در طول برنامه بیمارستان های غیرآموزشی اش را واگذار کند و با حفظ مالکیت و بدون ادغام فیزیکی بیمه ها تولیت امور را انجام دهد کمک خوبی به حل مشکلات نظام سلامت می کرد.
انتهای خبر/111
کد مطلب : ۱۶۲۱۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما