۰
plusresetminus
رضا محمدیان عضو و رئیس کمسیون عمران شورای شهر شیراز؛

مخالفان و منتقدان احداث «سد تنگ سرخ» را به مناظره دعوت می کنیم

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸
محمدیان گفت: تبلیغاتی توسط برخی از افراد درباره این سد مطرح می شود که به نظر بنده اغراض سیاسی در آن مشهود است.
سد تنگ سرخ
سد تنگ سرخ
به گزارش "حافظ نیوز" سد تنگ سرخ یکی از پروژه های عمرانی پرحاشیه در تاریخ استان فارس و بلکه کشور است.
از اصرار شهرداری شیراز بر احداث این سد تا مخالفت سازمان محیط زیست با آن و کارشناسان و اساتید دانشگاهی که بر علیه و یا در دفاع از آن سخن گفته اند، همه از اهمیت احداث این سد برای کلانشهر شیراز حکایت می کند. در همین راستا، با مهندس رضا محمدیان عضو شورای شهر شیراز و از مدافعان احداث این سد به گفتگو نشستیم. خاطرنشان می شود "حافظ نیوز" طی روزهای آتی با مخالفان احداث این سد نیز به گفتگو خواهد نشست و نظرات آنها را نیز منعکس خواهد کرد.

آقا مهندس محمدیان نهایتا پس از پشت سر گذاشتن کش و قوس های فراوان، سرونشت سد تنگ سرخ چه خواهد شد؟
در ابتدا باید عرض کنم که این سد تنگ سرخ در اصل سد نیست و فقط یک آب‌بند است زیرا حجم آبی که ذخیره می‌شود با توجه به بازبینی‌ها و مذاکراتی که با سازمان محیط‌ زیست انجام‌شده بیست میلیون مترمکعب بوده که در ادامه به یازده میلیون مترمکعب و نهایتا به حجم نهایی نُه میلیون مترمکعب در بهترین حالت رسیده است. این آب‌بند در اصل برای جمع‌آوری آب‌های سیلاب که از منطقه تنگ سرخ و آب‌هایی که از سمت کوه‌های قلات به سمت شیراز می آیند احداث می شود؛ در سالهای گذشته نیز می توان ایامی را به یاد آورد که سیلاب هایی که از این مناطق به سمت شیراز آمده چقدر خسارت از خود بر جای گذاشته که به عنوان نمونه در همین سال گذشته، اگر بارندگی ادامه پیدا می‌کرد ممکن بود در پایین‌دست و در سمت شرقی رودخانه منتهی به دریاچه نمک و به‌خصوص قسمت‌هایی که در حریم رودخانه ساخت‌وساز و منزل مسکونی ساخته‌شده، خسارت های جانی و مالی فراوان اتفاق بیفتد.
محمدیان این سد را یک سد خاکی دانست و بیان کرد: تبلیغاتی توسط برخی از افراد مطرح می شود که به نظر بنده اغراض سیاسی در آن مشهود است و به عنوان مثال مباحثی مطرح می شود مبنی بر احتمال بر شکسته شدن این سد و حوادثی که ممکن است برای شیراز پیش بیاید اما باید در نظر گرفت که چنین مقایسه‌ای اشتباه است زیرا سدهای مدنظر سدهایی با توانایی ذخیره‌سازی بالای صد میلیون مترمکعب یا ده‌ها میلیون مترمکعب آب است اما این سد در خوش‌بینانه‌ترین حالت نُه میلیون مترمکعب آب ذخیره می‌کند و همچنین خاکی هست که به لحاظ فنی، در حوادث طبیعی احتمال شکست آن خیلی کم و بسیار بعید است.
وی در ادامه بابیان اینکه آب‌های جمع‌آوری‌شده توسط این سد برای حفظ جان مردم است از اهداف دیگر این سد را بالا بردن سطح آب دشت شیراز دانست و گفت: متأسفانه در چند سال گذشته به دلیل انجام پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی و احداث چاه‌های بالادست شیراز و شبکه فاضلاب، سطح آب در شیراز بین بیست تا بیست و پنج متر پایین رفته و ممکن است در سال‌های آینده حوادثی همچون فرو چالگی را در دشت شیراز شاهد باشیم.
رئیس کمسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز استفاده دیگر از این آب را براساماندهی رودخانه خشک شیراز و تغذیه پارک هزار هکتاری درام در همان منطقه دانست و گفت: اگر بازهم اضافه باشد برای باغات قصرالدشت و فضای سبز شیراز استفاده می‌شود.
محمدیان در ادامه این پروژه را کاملا قانونی و تخصصی دانست و افزود: برخی بدون اینکه حاضر به شرکت در جلسات فنی نقد این پروژه باشند مباحثی را در این باره مطرح کردند که از آنها دعوت می کنیم در این جلسات حضور یابند و درباره روند اجرایی کار نیز پس از وقفه به وجود آمده، ان شالله به زودی این پروژه به روند سابق خود بازخواهد گشت.
این عضو شورا از تأثیر این سد بر دریاچه نمک چنین گفت: تأثیر این سد بر خشک شدن دریاچه نمک بسیار غیر فنی هست به این جهت که آب گیر سطح دریاچه نمک سیصد و سی میلیون مترمکعب است و این سد فقط نُه میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی دارد و این میزان حدود دو درصد از آب این دریاچه را شامل می‌شود و در حال حاضر که سد راه‌اندازی نشده آب دریاچه نمک خشک‌شده و آبی که از سطح دشت شیراز جمع‌آوری می‌شود آبی است که قبلاً به‌صورت طبیعی وارد این دریاچه می‌شد.
محمدیان در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های این سد را کدام ارگان تامین می کند نیز گفت: هزینه‌های این سد طی مذاکرات سازمان آب و شهرداری، پنجاه درصد بر عهده شهرداری شیراز است و پنجاه درصد بر عهده سازمان آب و وزارت نیرو می باشد.


 
کد مطلب : ۱۶۲۳۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
معترض به پوشش یک طرفه حافظ نیوز
feedback
Romania
آماده ی مناظره ایم!

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز طی نامه ای به رییس شورا و رییس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز؛ آمادگی خود را برای برگزاری مناظره اعلام کرد؛ متن این نامه در زیر می آید:

بسمه تعالی

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَاب

رییس محترم شورای شهر شیراز
و
رییس محترم کمیسیون عمران شورای شهر شیراز
سلام علیکم

پیرو سخنان اخیر آقای محمدیان(عضو محترم شورای شهر شیراز) مبنی بر آمادگی جهت شرکت در مناظره با منتقدان و عطف به دعوت چند باره از اعضای شورای شهر برای شرکت در جلسات نقدِ دانشجویی و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی رییس شورا، همچنین پیرو اعلام آمادگی منتقدان، جهت شرکت در مناظره،
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز، ضمن استقبال از بیانات آقای محمدیان، دعوت خود برای شرکت اعضای شورا در مناظره ای پیرامون عملکرد سه ساله ی شورای شهر را تکرار می کند:
جناب آقای حقدل و جناب آقای محمدیان!
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز، دعوت به عمل می آورد؛ در جلسه ی مناظره ای به میزبانی این مجمع و با ترکیبِ نماینده ی دانشجویان، نماینده ی منتقدان، جناب آقای حقدل و جناب آقای محمدیان در بهمن ماه(تعیین روز به عهده ی رییس محترم) شرکت فرمایید.
بدیهی ست، شرکت در جلسه ی فوق، علاوه بر عمل به منویات رهبری، پایبندی به قول سدید را نشان خواهد داد.
به امید ظهور عدالت گستر گیتی
@maktabe_ma
feedback
Iran, Islamic Republic of
اگر شورای شهر شیراز و آقای محمدیان در ادعاشون صادق هستن بیان مناظره کن تا رسوا شود هر که در او غش باشد