۰
plusresetminus
اتفاق خوب یا بد؟

هنگامی که آسمان پاک و آبی شیراز به یک «نشانه بد» تبدیل می شود

تاریخ انتشارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۶
در این ایام، بسیاری از مسئولان و رسانه ها بی سر و صدا از کنار صنایع رو به رکود استان می گذرند و در این روزهای سیاست زدگی، کمتر رسانه و یا مسئولی است که دغدغه اش سامان دادن به صنایع خرد و کلان استان و یا ایجاد صنایع جدید باشد.
آسمان شیراز
آسمان شیراز
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی وارونگی هوا، به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد شده و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. در چنین حالتی، جابجایی توده های مختلف جوی و انتقال هوا که یک امر طبیعی به شمار می رود، با کندی مواجه شده و در برخی مواقع، متوقف می شود.
بنابراین، در شهرهای صنعتی و بزرگ که میزان آلاینده هایی نظیر دود و ذرات معلق، زیاد است پدیده آلودگی ناشی از وارونگی هوا یک مشکل حل نشده قدیمی محسوب می شود که در فصول سرد خودنمایی می کند.
این روزها، شهرهای صنعتی کشور حال و روز خوبی ندارند. علیرغم اینکه در تهران، طی هفته های گذشته بارندگی های نسبتا خوبی رخ داده اما این شهر تنها پس از چند روز از صاف و آفتابی شدن هوا، مجددا رنگ آلودگی به خود گرفت. آسمان اصفهان، تبریز، مشهد و اهواز نیز این روزها چندان صاف نیست و میزان آلایندگی در این شهرها به مرز خطر نزدیک می شود.
حتی اراک که یک کلانشهر محسوب نمی شود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلیل وجود صنایع و کارخانجات فراوان، هوای آن در این روزها به حالت هشدار نزدیک می شود.
اما در میان تعداد زیاد شهرهای صنعتی و کلانشهرهایی که در این ایام با مشکل وارونگی هوا مواجه هستند، آسمان شیراز همواره صاف و آفتابی بوده و حتی اگر بارندگی و وزش باد نیز به سراغ این کلانشهر در فصول سرما نیاید، باز هم پدیده وارونگی هوا در شیراز چندان یک بحران نیست.
به راستی چرا شهری چون اراک با قریب پانصدهزار نفر جمعیت بر اثر پدیده وارونگی با بحران آلودگی هوا مواجه می شود اما شهر شیراز با قریب یک میلیون و هفتصد هزار نفر با این بحران طی سالهای اخیر مواجه نشده است؟
پاسخ این پرسش را نه در تدبیر مسئولین و یا تمهیدات دستگاه های مختلف بلکه باید در شهرک صنعتی شیراز و دیگر شهرک های صنعتی حومه شیراز جستجو کرد!
طی سالهای اخیر، بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ شیراز و استان فارس، به دلایل متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی، با رکود، از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی و در نتیجه خطر ورشکستگی مواجه شده اند و ناچارا به کاهش ظرفیت تولید خود اقدام کرده اند. اقدامی که از کاهش چشمگیر برق و آب و گاز مصرفی صنایع کوچک و بزرگ استان نیز می توان آن را دریافت.
اولین نتیجه چنین اتفاقاتی، تعدیل نیرو و اخراج کارگران بوده که همین مسئله نیز منجر به افزایش چشمگیر نرخ بیکاری در فارس شده و در ادمه، به یک بحران فراگیر در سطح استان تبدیل شده است تا جایی که افشانی استاندار فارس نیز طی هفته های اخیر، بر این موضوع صحه گذاشت و در نشست اقتصاد مقاومتی استان، اعلام کرد که فارس به لحاظ بیکاری در صدر استانهای کشور است. این بحران در شرایطی با استان فارسیها دست به گریبان است که در این ایام، بسیاری از مسئولان و رسانه ها بی سر و صدا از کنار صنایع رو به رکود استان می گذرند و در این روزهای سیاست زدگی، کمتر رسانه و یا مسئولی است که دغدغه اش سامان دادن به صنایع خرد و کلان استان و یا ایجاد صنایع جدید باشد.
بنابراین، در روزهایی که بسیاری از کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور، حسرت هوای پاک و آسمان آفتابی شیراز را می خورند، شیرازیها و فارسیها می دانند که این پاکیزگی هوا نشانه بدیست! آری چرخهای صنایع این شهر و استان دیگر مثل قبل نمی چرخد که بخواهد برای هوا و آسمان آبی شآن یراز آلایندگی ایجاد کند!
 
نویسنده: مصطفی مشفقیان
کد مطلب : ۱۶۲۷۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما