۰
plusresetminus

نخستین اقدامات ضد ایرانی "ترامپ" چه خواهد بود؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۹
شاید این سؤال برای خیلی از مردم و کارشناسان پیش آید که اولین اقداماتی که ترامپ در ابتدای ریاست‌جمهوری خود در قبال ایران انجام خواهد داد چیست و از ترامپ خصوصاً در یک سال اول ریاستش بر کاخ سفید، بایستی انتظار چه رفتارهایی داشت.
نخستین اقدامات ضد ایرانی "ترامپ" چه خواهد بود؟
به گزارش "حافظ نیوز"،شاید این سؤال برای خیلی از مردم و کارشناسان پیش آید که اولین اقداماتی که ترامپ در ابتدای ریاست‌جمهوری خود در قبال ایران انجام خواهد داد چیست و از ترامپ خصوصاً در یک سال اول ریاستش بر کاخ سفید، بایستی انتظار چه رفتارهایی داشت. پاسخ به این سؤال، به دو موضوع برمی‌گردد. اول به واکنش‌های وی و کابینه‌ی وی به ایران و موضوعاتی که در کارزار انتخاباتی از آن سخن رانده است و دوم و مهم‌تر به اموری که توسط دولت اوباما و سایرین به وی تفویض شده است.
اقداماتی که ترامپ درخصوص ایران به‌دنبال آن خواهد بود، اقداماتی است که از دولت اوباما و کنگره‌ی فعلی آمریکا برای وی به ارث خواهد رسید که برخی از آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
1. طرح گنجاندن نیروهای انقلاب ذیل عناوین تروریستی
 
اخیراً طرحی در کنگره‌ی آمریکا مورد پیگیری قرار گرفته است که طی آن تلاش می‌شود تا برخی از نیروهای انقلاب از جمله سپاه، ذیل گروه‌های برهم‌زننده‌ی امنیت و ثبات منطقه معرفی شده و تروریستی تلقی شوند. این موضوع که درست یک هفته مانده به آمدن ترامپ به کاخ سفید مطرح شد، نشان می‌دهد که کنگره برای تصریح و تسریع ترامپ در سیاست ضدایرانی‌اش، پیش‌قدم شده و از پیش از گرفتن قدرت، در حال فرستادن پیام به وی و قرار دادن وی در عمل انجام‌شده است.
 
2. طرح دبیرکل سابق سازمان ملل
 
دومین اقدامی که به‌صورت یک سیاست دیگر ضدایرانی در دست ترامپ قرار خواهد گرفت، موضوعی است که دبیرکل پیشین سازمان ملل، یعنی آقای کوفی عنان، در اختیار شورای امنیت قرار داده است. این طرح که به اظهارات سید حسن نصرالله درخصوص گرفتن حمایت‌های مالی و نظامی از ایران برمی‌گردد، برای قرار دادن ایران ذیل کشورهایی است که تحریم‌های تسلیحاتی حزب‌الله را نقض کرده است و چون در شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ابزاری صریح‌تر و سریع‌تر برای ترامپ به‌منظور مانورهای ضدایرانی خواهد شد.

3. اقدامات دولت اوباما و شلیک به قایق‌های ایرانی
 
نیروی دریایی آمریکا در تنگه‌ی هرمز به‌سمت قایق‌های نظامی ایران گلوله‌ی هشدار شلیک کردند. ارتش آمریکا گفته است این اقدام به‌دنبال خودداری قایق‌های نظامی ایرانی از پاسخ مثبت به هشدار ارتش آمریکا برای دور شدن از منطقه‌ی محل استقرار کشتی‌های جنگی آمریکایی صورت گرفت. خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که یک‌شنبه 19 دی‌ماه، چهار قایق سپاه پاسداران با سرعت زیاد به‌سمت ناوشکن آمریکایی در خلیج‌فارس نزدیک شدند و این ناوشکن نیز برای هشدار به آن‌ها، اقدام به شلیک کرد.
سؤالی که مطرح است این است که چرا درست ده روز مانده به تفویض قدرت، آمریکایی‌ها دست به چنین ماجراجویی می‌زنند؟ این ماجراجویی اوباما و پنتاگون یک دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد و آن این است که کار ترامپ را برای شروع سیاست ضدایرانی در خلیج‌فارس تسریع بخشد و ترامپ را آماده‌ی اظهارات و سیاست‌هایی کند که مخالف حضور ایران در منطقه هستند.
 
4. اظهارات جان کری در نامه‌ی خداحافظی‌اش؛ برجام دو و سه
 
جان کری در نامه‌ی خداحافظی خود اظهار داشت که وی و دولت متبوعش توانستند با فشار علیه ایران از وی امتیاز بگیرند و برجام حاصل این فشار و امتیاز است و اگر ترامپ می‌خواهد از ایران امتیاز بگیرد، باید به ایران فشار وارد کند. وی به اینجا بسنده نکرده و برآن است که برجام دو و سه، یعنی بحث حضور ایران و موشک‌ها می‌تواند اقدامات ترامپ تعریف شود. به‌عبارتی دولت اوباما در حال تفویض موضوع فشار به ایران به خلف ترامپ است.
 
لذا بایستی منتظر شنیدن برجام‌های دو و سه باشیم که ترامپ باید در جهت نیل به آن‌ها، به ایران فشار وارد کند. همان‌گونه که جان کری، وزیر خارجه‌ی آمریکا، به ترامپ می‌گوید، ترامپ نیز به افکار عمومی بین‌المللی و تیمش خواهد گفت که مذاکرات برای عقب نشاندن دولت ایران از برنامه‌ی ساخت بمب اتمی به نتیجه رسید و حالا دولت اوست که باید بر عقب راندن برنامه‌ی موشکی ایران تمرکز کند.
 نویسنده: سجاد زارع
کد مطلب : ۱۶۳۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما