۰
plusresetminus
آیت الله حائری شیرازی:

امام نه در پیروزی 22 بهمن مغرور شد و نه در مصیبتهای زمان جنگ مصیبت زده بود/ هیبت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منظر ملتهای جهان فروریخته است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۵
آیت الله محی الدین حائری شیرازی از جمله افرادی است که در جریان انقلاب به عنوان یکی از یاران امام خمینی همیشه در صفوف مخالفین رژیم سابق قرار داشت. رابطة نزدیک وی و شناخت ایشان از اندیشه ها و تفکرات حضرت امام خمینی ما را بر آن داشت تا به سراغ امام جمعه سابق شیراز رفته و نظرات وی را درباره اندیشه های امام جویا شویم.
امام نه در پیروزی 22 بهمن مغرور شد و نه در مصیبتهای زمان جنگ مصیبت زده بود/ هیبت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منظر ملتهای جهان فروریخته است
به گزارش "حافظ نیوز"، آیت الله محی الدین حائری شیرازی از جمله افرادی است که در جریان انقلاب به عنوان یکی از یاران امام خمینی همیشه در صفوف مخالفین رژیم سابق قرار داشت. رابطه نزدیک وی و شناخت ایشان از اندیشه ها و تفکرات حضرت امام خمینی ما را بر آن داشت تا به سراغ امام جمعه سابق شیراز رفته و نظرات وی را درباره اندیشه های امام جویا شویم.
مهمترین کار امام خمینی در زمینة سیاسی و اجتماعی چه بود؟
خداوند به انسان دو جنبه داده است، یکی اینکه خود را بپروراند و پرورش دنیایی داشته باشد، منافع خود را تشخیص دهد و از ضررها اجتناب کند و جنبة دیگر که مافوق این جنبه است این است که انسان بداند برای چه زندگی می کند... امام آمد و گفت که اسلحه و قدرت باید به دست صالحین باشد. هرچه که سلاح قوی تر باشد باید صالحیت بیشتر باشد. بزرگترین کار امام این بود که قدرت را از دست ناصالحین خارج کرد. ناصالح مانند طناب نازکی است که قدرت کشش دلو را ندارد. بند را به دلوی باید بست که وسط راه پاره نشود. امام می گوید که انسان باید از چاه طبیعت خود را به فضای نورانی حقیقت برساند. برای بیرون آمدن از این چاه باید قدرت را به اصل آن بسپارید. طرح امام این بود که طناب را باید عوض کرد چون آب دیده قلبها به اندازه ای نیست که طنابهای معمولی قدرت تحمل آن را داشته باشد.
دلایل استقامت و استواری امام خمینی در برابر مشکلات و سختیها چه بود؟
امام نه در پیروزی 22 بهمن مغرور شد و نه در مصیبتهای زمان جنگ؛ امام می گوید که انسان باید از چاه طبیعت خود را به فضای نورانی حقیقت برساندسلاح اتمی که الان در اختیار ابرقدرتها است چیز همی نیست. سلاح اصلی، قرآن و حجت است مضطرب شد. بعد از امام هم خداوند به مردم ایران مدد کرد که این نظام را به طناب تابیده شده و محکمی وصل کند. در زمان امام ناملایمات و سختیهای فراوانی وجود داشت. بزرگترین کار امام راحل خلع سلاح کردن ناصالحان و مسلح کردن صالحین بود. شاه را که وابستة اجانب بود خلع کرد و خود و جانشین خود یعنی مقام معظم رهبری را به سلاح حکومت مسلح کرد.
ایستادگی در برابر ابرقدرتها و قدرتها خصوصاً آمریکا و اسرائیل از محورهای نهضت امام خمینی بود، همین طور دفاع از مردم فلسطین. وضعیت فعلی جنایات آمریکا و اسرائیل و مقاومت مظلومان جهان و نهایت این درگیریها را به طورکلی چگونه می بینید؟
پیروان راستین اسلام حجت مند می شوند. این حجت مند شدن و مسلح شدن انسانها به سلاح چرایی است که آنقدر در انسان انگیزه ایجاد می کند که با سنگ مقابل تانک بایستد و این شدت بی نیازی می باشد اینکه انسانی جان خودش را فدا می کند و در واقع شهادت طلبی می کند، به خاطر این است که آن شخص آنقدر از نظر حجت قوی است که می تواند خودش را از زمین بلند کند. پهلوانان وزنه ای بزرگتر از وزن خودشان بلند می کنند اما نمی توانند خودشان را بلند کنند. شهادت طلبان خودشان را بلند می کنند یعنی موجودیت خودشان را خرج می کنند.... آمریکا در قلب انسانها دچار فروپاشی شده است و از قلب مردم جهان بیرون آمده است. قبل از اینکه آمریکا از لحاظ ظاهری دچار فروپاشی شود از لحاظ باطنی دچار فروپاشی شده است. محبوبیت آمریکا روز به روز در حال تنزل است. آمریکا با اقدامات خود محبوبیت را از ابرقدرتها می گیرد و به فلسطینیها می دهد. در حال حاضر فلسطینیها در قلب بیشتر مردم دنیا جای دارند. با این وضعیت ممکن است در آینده آمریکا و اسرائیل در فلسطین، لبنان وسوریه جنایات بیشتری مرتکب شوند و مقاومتهای بیشتری هم صورت بگیرد. نتیجة آن مقاومتها هم این می شود که محبوبیت آمریکا و اسرائیل کم شود و در واقع فروپاشی آمریکا و اسرائیل در اعتقادات مردم تشدید شود و حاکمیت انسانهای راستین در دل اهل عالم بیشتر شود و در واقع سلاح از دست ناصالح گرفته و به دست صالحان داده شود. در آیندة نزدیک از راه درستکاری و مقاومت، قدرت از دست ابرقدرتها به دست بندگان صالح خدا منتقل خواهد شد.
بزرگترین درسی که امام به مسلمانان دادند چه بود؟
امام به مردم درس مقاومت را آموزش دادند. نظر امام خمینی این بود که مقاومت کنید حتی اگر مستکبران بیشتر جنایت کنند. با مقاومت، شما محبوبیت پیدا می کنید و آنها با جنایاتشان محبوبیتشان کم می شود. نهضت حسینی امام حسین(ع) نیز بر همین اصل استوار بود، اصل مقاومت یا انتفاضه. حتی وقتی که منافقان و دشمنان دست به ترور شخصیتها در اوایل انقلاب می زدند امام می فرمودند که آنها با این کار گور خودشان را می کنند.
 
کد مطلب : ۱۶۴۳۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما